• Ejder

Söker förskola i Stockholm som är helt befriad från genustrams

Min fru ska ha barn i februari och vi funderar på vilket dagis vi ska vända oss till. Vi är oroliga för att genustramset tycks ha nått in i så gott som alla förskolor och söker därför en förskola som i så stor utrsträckning som möjligt är befriad från genusinriktning. Någon som kan ge tips på någon sådan förskola i Stockholm?  
  • Svar på tråden Söker förskola i Stockholm som är helt befriad från genustrams
  • La Lola

Lycka till att hitta en sån.

Hur tror du förresten att man jobbar med genus på en vanlig kommunal förskola?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Madde01
    Vad har du emot genus ?? och hur tror du förskolorna arbeter med det ?
  • Lady Namárië

Alla förskolor måste följa läroplanen. Ställer ni er inte bakom den värdegrund som uttrycks där får ni nog lösa barnomsorgen på annat sätt. Men jag undrar också vad du har för bild av förskolors genusarbete. Trådstarten låter lite lätt paranoid.

• Inorr02

Finns inte för då följer de inte förskolans läropalan  och föjlde inte den så gör det stora fel i sitt uppdrag

• La Lola

Äh, nu slutar vi mata ni-vet-vem....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ejder

vill som sagt bara ha förslag på bra förskolor, gärna centralt.

• Ejder
    Inorr02 skrev 2013-01-13 08:07:28 följande:
    www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/vi...

du kan ju läsa vad förskolan ska sträva efter och föjla om du nu lan förstå vad som står i förskolans läroplan som alla förskolor i detta land är skyldiga att följa   
    Det är en sak vad som står på papper. Mitt företag ska egentligen ha en jämställdhetsplan. Något det inte har.

Oavsett måste det vara stor skillnad hur mycket utrymmer genus ges på olika dagis och förskolor. 
Svar på tråden Söker förskola i Stockholm som är helt befriad från genustrams