Inlägg från: Ejder |Visa alla inlägg
  • Ejder

Söker förskola i Stockholm som är helt befriad från genustrams

Min fru ska ha barn i februari och vi funderar på vilket dagis vi ska vända oss till. Vi är oroliga för att genustramset tycks ha nått in i så gott som alla förskolor och söker därför en förskola som i så stor utrsträckning som möjligt är befriad från genusinriktning. Någon som kan ge tips på någon sådan förskola i Stockholm?  
  • Svar på tråden Söker förskola i Stockholm som är helt befriad från genustrams
  • Ejder

vill som sagt bara ha förslag på bra förskolor, gärna centralt.

• Ejder
    Inorr02 skrev 2013-01-13 08:07:28 följande:
    www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/vi...

du kan ju läsa vad förskolan ska sträva efter och föjla om du nu lan förstå vad som står i förskolans läroplan som alla förskolor i detta land är skyldiga att följa   
    Det är en sak vad som står på papper. Mitt företag ska egentligen ha en jämställdhetsplan. Något det inte har.

Oavsett måste det vara stor skillnad hur mycket utrymmer genus ges på olika dagis och förskolor. 
  • Ejder
    Kråkakråka skrev 2013-01-14 06:16:55 följande:
    Du kan kolla på Stockholms stads webbplats där de redovisar förskolornas kvalitetsindex. Den baseras på föräldrarnas bedömning av hur nöjda de är med barnens förskola utifrån vissa parametrar.

Välj en med lågt index (lågt betyg). Det beror med största sannolikhet på att de inte följer läroplanen och saknar mål, tanke och driv med sin verksamhet.
    Du låter som en typisk genusmänniska för din logik ligger på en ettåringsnivå.

Föräldrarna bryr sig om kvaliteten på förskolan och inget annat. Ju mindre resurser förskolan lägger på genustrams desto mer resurser finns över till väsentligheter som mat och intellektuell stimulans.
  • Ejder
    Punkster skrev 2013-01-13 20:16:52 följande:
    Skulle gärna komma med tips, men eftersom alla förskolor måste arbeta med genus som det uttrycks i skollag och läroplan (vilket jag utgår ifrån att TS anser vara "genustrams") så finns det inga sådana förskolor som TS efterlyser. 
    Det är en sak vad som står på papper och en sak vad som står i praktiken. Jag vet från andra orter att det finns gott om förskolor som låter genusplaner och sådant trams samla damm i hyllorna medan de istället ägnar sig åt väsentligheter med barnen.
  • Ejder
    Duckan skrev 2013-01-14 15:45:39 följande:
    Nu lät mitt svar lite ironiskt ser jag, men på riktigt, så är inte denna fsk speciellt genus. Till viss mån säkert, men inget som märks på något vis direkt.
    Den låter faktiskt vettig. Lång presentation utan ett ord om genus och de verkar laga god mat. Desutom har de vågat ge tjejen och killen på bilden könsnormativa kläder.

www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/ 
  • Ejder
    Duckan skrev 2013-01-14 16:13:05 följande:
    Jag har inte läst där sen vi fick söka om plats för fem år sen ts, men jag vet att den är Reggio Emilia-inspirerad som så många andra fsk på Norrmalm är.
    Det låter mycket vettigt det med. Satte i halsen när jag läste kvinnorörelsen men så såg jag att de handlade om en Italienska  boende och verkande i Italien och då är det ju givetvis en helt annan sak än om vi talat svensk kvinnorörelse som ju helt spårat ur.

Bra tankegångar kring att inte använda färdiga leksaker. Har irriterat mig på att lego nu för tiden är så oerhört mycket lättare än när jag var barn.

sv.wikipedia.org/wiki/Reggio_Emilia-pedagogik 
  • Ejder
    Duckan skrev 2013-01-14 16:23:02 följande:

Hm ja, jag låter vara osagt hur mycket fsk följer R E.
    Tillägger att jag själv har väl inget emot genus ifall folket i tråden tror att jag delar ts åsikter, jag bara framför att just denna fsk inte är uttalat genus-inspirerad.

Tack för tipset! Du verkar vara både klok och eftertänksam så ska helt klart ha denna förskola i åtanke.  
Svar på tråden Söker förskola i Stockholm som är helt befriad från genustrams