-
-
Svar på tråden Söker förskola i Stockholm som är helt befriad från genustrams
-
Vad är genus då ts? Du verkar nämligen ha noll koll.
-
viseversa skrev 2013-01-13 08:46:06 följande:Vad är genus då ts? Du verkar nämligen ha noll koll.
undrar jag med -
Att kalla dock rum för hus och hem är det genus?
-
Genustrams?
Du menar sådant som att pojkarna ges mer utrymme?
Eller att flickorna får ställa upp som små extrafröknar?
Eller att pedagogerna samtalar med flickorna och kommenderar pojkarna?
Eller att flickorna hela tiden får höra hur söta de är, medan pojkarna får höra att de är duktiga eller busiga?
Om det är sådant genustrams du vill undvika måste jag göra dig besviken. Alla förskolor jag känner till behandlar flickor och pojkar väldigt olika. -
Skulle gärna komma med tips, men eftersom alla förskolor måste arbeta med genus som det uttrycks i skollag och läroplan (vilket jag utgår ifrån att TS anser vara "genustrams") så finns det inga sådana förskolor som TS efterlyser.
-
Du kan kolla på Stockholms stads webbplats där de redovisar förskolornas kvalitetsindex. Den baseras på föräldrarnas bedömning av hur nöjda de är med barnens förskola utifrån vissa parametrar.
Välj en med lågt index (lågt betyg). Det beror med största sannolikhet på att de inte följer läroplanen och saknar mål, tanke och driv med sin verksamhet. -
Du låter som en typisk genusmänniska för din logik ligger på en ettåringsnivå.Kråkakråka skrev 2013-01-14 06:16:55 följande:Du kan kolla på Stockholms stads webbplats där de redovisar förskolornas kvalitetsindex. Den baseras på föräldrarnas bedömning av hur nöjda de är med barnens förskola utifrån vissa parametrar.
Välj en med lågt index (lågt betyg). Det beror med största sannolikhet på att de inte följer läroplanen och saknar mål, tanke och driv med sin verksamhet.
Föräldrarna bryr sig om kvaliteten på förskolan och inget annat. Ju mindre resurser förskolan lägger på genustrams desto mer resurser finns över till väsentligheter som mat och intellektuell stimulans. -
Det är en sak vad som står på papper och en sak vad som står i praktiken. Jag vet från andra orter att det finns gott om förskolor som låter genusplaner och sådant trams samla damm i hyllorna medan de istället ägnar sig åt väsentligheter med barnen.Punkster skrev 2013-01-13 20:16:52 följande:Skulle gärna komma med tips, men eftersom alla förskolor måste arbeta med genus som det uttrycks i skollag och läroplan (vilket jag utgår ifrån att TS anser vara "genustrams") så finns det inga sådana förskolor som TS efterlyser.
-
Läroplanen? Hallå liksom!
-
Tja det är väl bara att välja en kristen eller muslimsk förskola för där förtrycks ju tjejer redan från start och pojkarna lär sig att de får bete sig lite hur som helst och eftersom du inte vill ha jämlikhet mellan könen så är väl det bara att ställa barnet i kö där när det är fött.