-
-
Svar på tråden Söker förskola i Stockholm som är helt befriad från genustrams
-
Det är precis som när det gäller allt annat i livet. Samla fakta först. Döm sedan. Mitt råd till dig är att ta del av läroplanen och skaffa dig en korrekt uppfattning om vad det är du vill undvika.
Och lycka till, önskar jag dig trots att du bedömt mig utan några fakta. -
Jajamen, Förskolan Lunden är slätstruken ts. Vårat barn går där och hon har lärt sig allt om att tjejer har rosa och killar har Spiderman där.
-
Nu lät mitt svar lite ironiskt ser jag, men på riktigt, så är inte denna fsk speciellt genus. Till viss mån säkert, men inget som märks på något vis direkt.
-
Den låter faktiskt vettig. Lång presentation utan ett ord om genus och de verkar laga god mat. Desutom har de vågat ge tjejen och killen på bilden könsnormativa kläder.Duckan skrev 2013-01-14 15:45:39 följande:Nu lät mitt svar lite ironiskt ser jag, men på riktigt, så är inte denna fsk speciellt genus. Till viss mån säkert, men inget som märks på något vis direkt.
www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/ -
Jag har inte läst där sen vi fick söka om plats för fem år sen ts, men jag vet att den är Reggio Emilia-inspirerad som så många andra fsk på Norrmalm är.
-
Det låter mycket vettigt det med. Satte i halsen när jag läste kvinnorörelsen men så såg jag att de handlade om en Italienska boende och verkande i Italien och då är det ju givetvis en helt annan sak än om vi talat svensk kvinnorörelse som ju helt spårat ur.Duckan skrev 2013-01-14 16:13:05 följande:Jag har inte läst där sen vi fick söka om plats för fem år sen ts, men jag vet att den är Reggio Emilia-inspirerad som så många andra fsk på Norrmalm är.
Bra tankegångar kring att inte använda färdiga leksaker. Har irriterat mig på att lego nu för tiden är så oerhört mycket lättare än när jag var barn.
sv.wikipedia.org/wiki/Reggio_Emilia-pedagogik -
Hm ja, jag låter vara osagt hur mycket fsk följer R E.
Tillägger att jag själv har väl inget emot genus ifall folket i tråden tror att jag delar ts åsikter, jag bara framför att just denna fsk inte är uttalat genus-inspirerad. -
Tack för tipset! Du verkar vara både klok och eftertänksam så ska helt klart ha denna förskola i åtanke.Duckan skrev 2013-01-14 16:23:02 följande:
Hm ja, jag låter vara osagt hur mycket fsk följer R E.
Tillägger att jag själv har väl inget emot genus ifall folket i tråden tror att jag delar ts åsikter, jag bara framför att just denna fsk inte är uttalat genus-inspirerad.
-
Har jobbat flera år på en friskola med kristen inriktning. Du är välkommen på besök om du vill.2211 skrev 2013-01-14 08:40:59 följande:Tja det är väl bara att välja en kristen eller muslimsk förskola för där förtrycks ju tjejer redan från start och pojkarna lär sig att de får bete sig lite hur som helst och eftersom du inte vill ha jämlikhet mellan könen så är väl det bara att ställa barnet i kö där när det är fött.
Btw TS, en förskola/skola som väljer bort genustramset kommer omgående att antingen få ändra sin verksamhet eller stänga. Skolverket är hårda med att man följer deras tramsiga lagar och regler. -
Har en känsla av att med "genus trams" så menar TS saker som att sockerbagaren plötsligt är en hen (fast det är en han i den sången) och att killar får en hel hejarklack på sig att ta på prinsessklänning istället för att bara låta ungen välja själv inte lite vanlig pedagogik som att man talar lika till barnen.
-
Punkster skrev 2013-01-14 16:56:40 följande:Har jobbat flera år på en friskola med kristen inriktning. Du är välkommen på besök om du vill.
Btw TS, en förskola/skola som väljer bort genustramset kommer omgående att antingen få ändra sin verksamhet eller stänga. Skolverket är hårda med att man följer deras tramsiga lagar och regler.
Är du själv troende så förstår jag om du inte ser det objektivt. -
Varför skulle jag inte kunna vara objektiv för det?2211 skrev 2013-01-14 22:28:47 följande:
Är du själv troende så förstår jag om du inte ser det objektivt. -
Punkster skrev 2013-01-15 17:49:07 följande:Varför skulle jag inte kunna vara objektiv för det?
Är du religiös? -
Ja, jag är kristen. På vilket sätt skulle det påverka min objektivitet?
-
Vad menar du med förskola? Ert barn ska naturligtvis inte gå på förskola, din fru ska vara hemma och ta hand om det.