Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

blissed skrev 2013-01-12 15:57:15 följande:
    1 av dom viktigaste, har ju själv hört män tala om kvinnor som går runt som manhäftiga flator utan smink och bylsiga kläder.
    Tror nog inte att det är det du onanerar till va? "Dorian"

Det har jag också gjort, faktiskt. Jag finner kvinnlig skönhet i de flesta stilar, nästan helt oavsett klädsmak. Tycker att Moa Svan på Kunskapskanalen är skitfin, till exempel, fast hon är väldigt grabbigt klippt och klädd. Samtidigt tycker jag att väldigt kvinnliga kvinnor också kan vara sexiga. Jag ser mer till utstrålning och blick än vad de har på sig (eller inte har på sig).
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Alecto skrev 2013-01-12 16:05:44 följande:
    Muslimerna förstår du väl! Det är ju även de som bestämt att vi inte skall få ha pepparkaksgubbar i lussetågen, att disney skall ta bort den svarta flickan och gubben som ser ut som en jude på julafton!

Ja just det ja. Jag glömde. Flört
  • Dorian Ertymexx
    Snöviolen skrev 2013-01-12 16:08:40 följande:
    På mina barns dagis så var det en somalisk pojke som var en pepparkaksgubbe. Föräldrarna var så stolta över honom.

Du ser, somalierna stjäl hederlig svenska barns jobb!! Gråter
  • Dorian Ertymexx
    Servilia skrev 2013-01-12 16:09:09 följande:
    ...och jag som då har halva släkten i Finland, kan garantera atf det inte förekommer.

Jag tror att problemet med vissa svenskars syn på finländare, är att det förekom finländare bland arbetskraftsinvandrarna som blev alkoholister. Det hade att göra med den hopplöshet de kände. På 50- och 60-talen fick de ju bara de enklaste, monotonaste jobben - typ vid löpande bandet.

De placerades i fabrikens "statarlängor" i en deprimerande miljö, eller fick - senare på 70-talet - lägenhet i de värsta betongområdena. De erbjöds ingen svenskundervisning som arabmuslimerna  ju får gratis, utan fick börja arbeta första dagen i Sverige. De placerades tillsammans med enbart andra finländare på arbetsplatsen, och fick därför ingen övning i svenska språket. Det gjorde att de inte hade några avancemangsmöjligheter alls - de kunde inte ens hoppas på att bli förmän. Vid denna tid var arbetsveckorna också mycket längre än idag.

Under dessa omständigheter är det inte konstigt att många blev deprimerade. Och är man deprimerad, är det inte så jättekonstigt om man tröstar sig med flaskan på lördagkvällen - och om det ibland går överstyr. Vilket då naturligtvis också påverkade barnen, som blev oroliga och bråkiga i skolan, o.s.v..

Tyvärr har då en del svenskar fått bilden att "alla finländare är lågutbildade, svärande alkoholister". Fast de inte ens känner några i Finland boende finländare... Och detta är ju bisarrt, eftersom Finland till och med har gått om Sverige på många områden (bl.a. beroende på att man tagit in mycket så arabmuslimer!). De har t.ex. mycket högre krav på eleverna i skolan - både kunskapsmässigt och uppförandemässigt - vilket gör att de finska eleverna kommer högt över de svenska på internationella jämförelser i matte o.s.v..    

Tror du har rätt i varför finnar fick en så usel status. Eller - delvis rätt. För oavsett hur utbildade, engagerade och drivna de senare invandrargrupperna var, så fick de alltid samma status. Först (som jag minns) finnarna, sedan latinamerikanerna, sedan turkarna och grekerna, sedan jugoslaverna, sedan nu senast muslimerna och folk från mellanöstern och nordafrika. Före min tid så var ju katoliker betraktade på samma sätt. Det är liksom en trend -senaste folkgruppen som invandrar ska ha mest stryk. Om det skulle komma en stor mängd buddister kan vi nästan sätta pengar på att de kommer bli mest hatade, och muslimerna ses som "de är i alla fall mer lika oss", precis som man nu säger om finnar, chilenare, greker etc.
  • Dorian Ertymexx
    P30 skrev 2013-01-12 16:11:57 följande:
    Att vara rasist innebär i min värld att hävda att personer från en kultur är på ett visst sätt, eller gör på ett visst sätt - och att detta är negativt.

Lite som att hävda att alla svenskor ligger runt och att detta skulle vara dåligt.

Så - vi har därmed konstaterat att även du är rasist.

Det är med största sannolikhet så att vi alla i mer eller mindre mån är rasister. Ett barn lär sig genom generalisering och association vilket ju är rasismens huvudelement. Vi har alla fördomar om andra kön, folk från andra kulturer, människor med lägre utbildningsnivå eller vad det nu kan vara.

Jag tycker att oreflekterad rasism: att på fullt allvar hävda att alla negrer skulle vara mindre intelligenta, eller att alla kineser har mindre snoppstorlek, är väldigt ocharmigt. Nu är det ju ändå så att få vill pekas ut som rasister på samma sätt som att få stoltserar med att vara korkade och de flesta av oss tycker att det hänger ihop. 

Så: har alla vi människor fördomar: ja
    Är det lämpligt att diskutera när människor omkring oss har fördomar: ja
    Måste man vara korkad för att ha en fördom: nej

Så - över till din andra åsikt: att man är billig och mindre värd för att man är en slampa.
    Sex, kanske vi kan vara överens om, är något som är väldigt bra och generellt sett väldigt positivt. Annars hade det inte varit så skönt ur ett evolutionärt perspektiv. Mer sex borde vara bättre än mindre sex.
    Och för män i de flesta kulturer är mer sex alltid bättre än mindre sex, men inte för kvinnor. Varför en kvinna är billig och en man är manlig är en kulturellt odlad trend som vi människor förmodligen började odla för inte så många tusen år sedan i samband med att jordbruket tog över som försörjningsform. I denna tråden: 
  • Dorian Ertymexx
    P30 skrev 2013-01-12 16:15:37 följande:
    ... knas i webbläsaren...
    goo.gl/xNx6A
    finns länkat till en bok som kan laddas ner gratis, visserligen på engelska, men där teorin är att vi alla i grunden är gjorda för att ligga runt. Praktiskt taget all forskning är överens om att våra förmödrar var betydligt mer promiskuösa än vad dina vänner är. Du måste förstås inte vara sådan och självklart skall du berätta, om de frågar, om vad du tycker om deras beteende. Men samtidigt respektera att de vill leva sitt liv så, precis som att du får vara oskuld precis så länge som du tycker det är lämpligt.
    Din länk ledde bara till en annan FL-sida. Vilken bok tänker du på?
  • Dorian Ertymexx
    blissed skrev 2013-01-12 16:26:38 följande:
    du är ju helt iq befriad vem har sagt att jag vill elda upp människor.. endast moskéer önskas.

Jag läste det du skrev, och svarade på det. Du kanske inte syftade så bra i din text?
  • Dorian Ertymexx
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 16:28:33 följande:
    Jag har respekt för dig som debattör.

Och det bjuder mig emot att bli personlig i en diskussion av det här slaget.

Men: jag är invandrare, som jag skrivit förut. Jag har inte haft några svårigheter att umgås, bli vän med, beblanda mig med svenskar.
    Och i den mån andra invandrare velat bjuda hem mig - har jag tackat ja.

Jag arbetade för ett antal sedan  i Upplands Väsby bland mina landsmän.
    Fann att det bland dem  fanns personer/familjer som aldrig gästat ett svenskt hem. Inte på de  30 - 40 år de bott i Sverige.

Varför? Jo: de förklararade sitt förakt  för Sverige och svenskarna  ungefär som man proklamerar  fundamentalistisk religion: oreflekterat, höjt över all diskussion, sanningen.

DET (ursäkta att jag skriker) är ett val. Valet  att inte välja integration, lära sig landets språk och historia, valet att behöva tolk vid läkarbesök samt valet att ständigt uppleva sig förtryckt och kränkt av samhället man lever i.

Jag talar inifrån den kultur - som jag lever  med viss distans till- .

Skillnaden är att du som finsk ser svensk ut, och har lättare att komma in i svensk kultur och bli accepterad än vad tex somalier har.

Sedan förnekar jag inte att det finns folk som ser sig som förmer, och det är ju trist, men det är långtifrån alla som är eller beter sig så. Som sagt - it takes two to tango. Båda måste vilja och acceptera att danspartnern kanske inte kan alla stegen.  
  • Dorian Ertymexx
    EnAnonumius skrev 2013-01-12 16:30:51 följande:
    Det kan jag verkligen hålla med om..

Helt jäkla OT:
    Detta fick mig att tänka på den där tråden som du och jag deltog i där polyamore folket fick sig en hel del fördomsfulla påhopp av TS (och andra) som försökte moralisera om sexet och ansåg att kärlek=sex..
    Nåja helt jävla OT iofs, men jag fick paralleller ändå till den tråden.

Japp. Det var inte igår det. Men jag tror jag förstår hur du tänker.
  • Dorian Ertymexx
    Rushmore skrev 2013-01-12 16:31:31 följande:
    Det är möjligt. För människor med människosyn från medeltiden känner jag dock väldigt lite respekt, både för dem och deras människovärde. Alltså: import. 

Jag förstår inte ens varför de söker sig till überliberala Sverige om vi befinner oss så långt från deras egen uppfattning om hur man ska leva. Det är lika konstigt som om jag som feminst skulle välja att flytta till Saudiarabien.  

Fast det är inte från medeltiden. Strikt talat är det en människosyn från 1950-talet (ironiskt nog den epok SD vurmar mest för). Det är inte äldre än så, synen på sex som något man har med sin man och ingen annan (om man är kvinna i vart fall).

Finns många feminister i Saudiarabien, för all del. Sedan är ju Sverige också långt mer än sexualmoral, en sexualmoral som inte är vidare enig här heller. Som sagt, många svenskar håller ju med TS om synen på sex och samlevnad. Det finns mycket i Sverige som är bra, som de kanske håller med om. Men inte just det. Finns säkert mycket du gillar i tex USA, England, Tyskland eller Frankrike, men inte allt, eller hur? Glad  
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..