Inlägg från: Servilia |Visa alla inlägg
  • Servilia

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:34:11 följande:

Tror du har rätt i varför finnar fick en så usel status. Eller - delvis rätt. För oavsett hur utbildade, engagerade och drivna de senare invandrargrupperna var, så fick de alltid samma status. Först (som jag minns) finnarna, sedan latinamerikanerna, sedan turkarna och grekerna, sedan jugoslaverna, sedan nu senast muslimerna och folk från mellanöstern och nordafrika. Före min tid så var ju katoliker betraktade på samma sätt. Det är liksom en trend -senaste folkgruppen som invandrar ska ha mest stryk. Om det skulle komma en stor mängd buddister kan vi nästan sätta pengar på att de kommer bli mest hatade, och muslimerna ses som "de är i alla fall mer lika oss", precis som man nu säger om finnar, chilenare, greker etc.

Sedan är det ju också så att "dåligt blir bra när värre kommer". Man kanske inte gillade att det kom hit en massa italienare, spanjorer och greker på 60-70-talen. För att man SÅG de problem som blev - t.ex. att de unga männen, precis som muslimerna gör idag, sexutnyttjade svenska kvinnor eftersom katolska flickor vid denna tid var lika hårt hållna som muslimska flickor är idag. Samt diverse andra problem - det VAR t.ex. mer problem med invandrarnas barn i skolan.

...men nu, när det har kommit hit arabmuslimer (underbart ord ) som, förutom att ställa till de problem som katolikerna och de ortodoxa grekerna gjorde på 70- och 80-talet, DESSUTOM inte ens försörjer sig själva. Så är det väl inte konstigt att man tycker att arbetskraftsinvandrarna var bättre..? De TILLFÖRDE ju ändå något i vår industri. 
  • Servilia
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 16:36:37 följande:
    Vet du inte det?
    Vi har ett generöst  bidragssystem.
    Försörjer folk ända upp till 4:e generationen om de kommer från vissa länder
    där yrkesarbete inte står högt i kurs.

Precis!                 
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:44:27 följande:

Fast det är inte från medeltiden. Strikt talat är det en människosyn från 1950-talet (ironiskt nog den epok SD vurmar mest för). Det är inte äldre än så, synen på sex som något man har med sin man och ingen annan (om man är kvinna i vart fall).
    Fast nu måste du väl ändå ha skrivit fel..? Du TROR väl inte att det var fritt fram för både ogifta och gifta kvinnor att ha sex med vem de ville före år 1950..? Spöke Käre värld - det var ju till och med dödsstaff för horsbrott under lång tid, och därefter så kallade "skamstraff". Oäkta barn och ensamma mammor var samhällets parior... Inte sällan dödade en ogift kvinna sitt barn vid födelsen, eller begick självmord under graviditeten... 
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:57:10 följande:

Du menar att folk INTE flydde i miljontal under andra världskriget? Hört talas om Wallenberg?
    Nu var du dum. Wallenberg räddade ju JUDAR - undan gaskamrarna!!! Han räddade inte de tyska kvinnor (männen i den generationen hade ju till stor del stupat i kriget) som byggde upp t.ex. Berlin igen med sina bara händer... Bara för att de skulle få slappa i Sverige och leva på bidrag.
  • Servilia
    Rushmore skrev 2013-01-12 17:00:39 följande:
    Men om man nu inte vill leva på  ett tolerant, frihetsälskande sätt, utan med gammeldags syn på könen, ingen jämställdhet att prata om, att kunna kontrollera släktens kvinnor, ha hederkultur och förakta alla som inte väljer att leva som man själv så förstår jag verkligen inte varför man ändå väljer Sverige.  
  • Servilia
    modesto skrev 2013-01-12 17:04:59 följande:
    de få som flydde försökte inte tvinga sin tro och värderingar på länder som gav dem asyl.
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 17:11:45 följande:

Tja, då tror du helt enkelt fel. Folk flydde i drivor under andra världskriget, i den mån de kunde. Att inte fler flydde berodde helt enkelt på att "blitzkrieg" var så överväldigande snabbt att gränserna var erövrade och stängda innan de flesta ens hann packa sina väskor. Sverige tog emot väldigt många finska barn, en del andra nordiska flyktingar men också många judiska flyktingar, mycket tack vare Wallenbergs arbete. Borde de ha stannat och försökt bygga upp sina länder medan nazister och ryssar sköt mot dem?

De finska BARNEN kunde naturligtvis inte göra mycket arbete i Finland. Sedan vet vi ju numera, att vi egentligen inte gjorde dessa barn en tjänst. De flesta barn som blev kvar i Finland överlevde. Ryssarna - som var de enda som Finland krigade emot under WWII - förde ju inget krig mot civilbefolkningen. Det förekom t.ex. inga flygbombningar. Däremot blev ju hela landet fattigt (min mamma levde där då). 

MEN vi vet ju nu, att många av dessa finska barn mådde väldigt dåligt av att plötsligt bli ryckta ifrån sina föräldrar och omplacerade i främmande hem i Sverige. Där de inte ens kunde göra sig förstådda. De hade ändå mått KÄNSLOMÄSSIGT bättre av att få vara hos sina mammor.

Judarna befann sig i direkt livsfara - att skickas till utrotningsläger. Alltså en helt annan situation än de somalier som kommer hit nu.

Och ja, en del fega norrmän och danskar flydde istället för att arbeta för motståndsrörelsen. Vad tror du att deras landsmän tänkte om dem, när de sedermera återvände..? Spöke

Som så ofta, så uttalar du dig om saker som du faktiskt inte har en aning om.     

• Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 17:15:10 följande:

HEH!!! Fel igen. Om du VISSTE hur mycket svenskarna gnällde på att katolikerna försökte ta över Sverige (rätt mycket som idag om muslimer faktiskt). Det var ett jäkla liv om att man började använda levande ljus i svenska kyrkor, till exempel, något som tidigare bara var katolsk sed. I någon ort (minns inte vilken) så byggde man, troligtvis i högsta grad med flit, en samlingslokal framför en katolsk kyrka, för att dölja den.

Nu rör du ihop det igen. Jag har varit aktiv i Svenska Kyrkan i hela mitt liv, och så gick det inte alls till. Katolikerna började ÖVERHUVUDTAGET inte gå i Svenska Kyrkan. OM de var intresserade av att gå i kyrkan, så blev de medlem i de katolska församlingarna som funnits i Sverige länge. S:ta Eugenia i Stockholm, t.ex.. Levande ljus har alltid förekommit i Svenska kyrkan - på altaret och på gavlarna till kyrkbänkarna, där det finns speciella ljushållare. Det som vissa medlemmar i Svenska Kyrkan har klagat på, är bruket av RÖKELSE. Vilket är en katolsk sed, men som INTE intiterades av några katolker som bodde i Sverige. Utan av svenska präster.

På samma sätt har det varit med ikoner, som är en ortodox sed.  
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 17:22:39 följande:

Problemet där är ju att det är DU som tolkar burka och niqab som förtryckets attribut. De som bär dem tolkar nog mode och smink som förtryckets attribut. Vem av er har rätt?

Vill man klä sig i burka, ska det vara en fritt. Vill man klä sig som en WT-prostituerad från New Yorks gator, ska det också vara en fritt. Vill man klä sig som en klassisk svensk gumma, fast man är 25, så är det också ett fritt val.

Varför inte? Vad är skillnaden mellan en grön läkarburka och en grön tandläkarstass med munskydd? Utom att du i det första fallet inte riskerar att få hår och mjäll i munnen, menar jag.   

Jag tycker så här, att burka-inte burka ska kopplas till bidragslagstiftningen. Jag bryr mig inte om vad folk klär sig i på sin fritid, så länge som det inte visar för mycket så att det blir förargelseväckande (och DET kan man inte anklaga burkan för! ) Men OM en kvinna uppbär bidrag, samtidigt som hon dyker upp på antällningsintervjuer klädd i burka - väl medveten om att hon inte kommer att få jobbet då. Ja, då tycker jag tamejfan att hennes bidrag ska upphöra!!! Detta gäller för övrigt även svenskar som dyker upp på anställningsintervjuer smutsiga, trasiga, med håret hängande i tovor eller med punkfrisyr eller som skinhead, eller med synligt skrot i ansiktet... o.s.v..
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 17:31:35 följande:

Vet jag? Nej, det vet jag inte. Det vet inte du heller. Jag har argumenterat för att kvinnor ska få gå barbröstade med samma argumentation, och blir där totalt sågad. Varför? Jo för att kvinnobröst ju "ÄR" annorlunda än mäns, och måste döljas. Enda skillnaden mellan dem och oss är alltså vilka kroppsdelar som anses vara läskiga och ska döljas.

Alltså, det är ju inget konstigt att olika kulturer drar gränsen vid hur mycket naken hud som får visas på olika ställen. Här i Sverige gäller naturligtvis svensk lag "nedåt". Jag menar - ingen får visa MER naken hud än vad vi tillåter enligt vår lag om förargelseväckande beteende. Däremot tycker jag inte att vi ska sätta en laglig gräns åt andra hållet. Det kan inte vara fel att visa FÖR LITE naken hud. Dock med ett undantag - om man uppbär bidrag och vägrar ta av sig burkan, fastän en arbetsgivare begär att man ska göra det för att få jobb. Då ska antingen bidraget eller burkan väck!
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..