Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:34:11 följande:
Tror du har rätt i varför finnar fick en så usel status. Eller - delvis rätt. För oavsett hur utbildade, engagerade och drivna de senare invandrargrupperna var, så fick de alltid samma status. Först (som jag minns) finnarna, sedan latinamerikanerna, sedan turkarna och grekerna, sedan jugoslaverna, sedan nu senast muslimerna och folk från mellanöstern och nordafrika. Före min tid så var ju katoliker betraktade på samma sätt. Det är liksom en trend -senaste folkgruppen som invandrar ska ha mest stryk. Om det skulle komma en stor mängd buddister kan vi nästan sätta pengar på att de kommer bli mest hatade, och muslimerna ses som "de är i alla fall mer lika oss", precis som man nu säger om finnar, chilenare, greker etc.
Sedan är det ju också så att "dåligt blir bra när värre kommer". Man kanske inte gillade att det kom hit en massa italienare, spanjorer och greker på 60-70-talen. För att man SÅG de problem som blev - t.ex. att de unga männen, precis som muslimerna gör idag, sexutnyttjade svenska kvinnor eftersom katolska flickor vid denna tid var lika hårt hållna som muslimska flickor är idag. Samt diverse andra problem - det VAR t.ex. mer problem med invandrarnas barn i skolan.
...men nu, när det har kommit hit arabmuslimer (underbart ord ) som, förutom att ställa till de problem som katolikerna och de ortodoxa grekerna gjorde på 70- och 80-talet, DESSUTOM inte ens försörjer sig själva. Så är det väl inte konstigt att man tycker att arbetskraftsinvandrarna var bättre..? De TILLFÖRDE ju ändå något i vår industri.