• Mareldsbarn

Jag söker tips på rensning av kroppen

Hej! Jag har sen i hösta gått upp 10 kg. Undvikit träning, ätit dåligt och njutit av för mycket öl helt enkelt. Skall dock ändra detta nu men innan jag ändrar min kost till det mer hälsosamma hållet vill jag rensa ur kroppen på skit under ca tre dagar. Har ni några tips? Finns massor att googla men frågar hellre här känner jag

• Svar på tråden Jag söker tips på rensning av kroppen
  • mrsStatham

Vad vill du rena och rensa?
    Tarm, njurar, lever eller lymfsystemet?
    Vad är det för symtom du har?

Bara två saker är oändliga
  • Mareldsbarn

Jag vill rensa levern :) har en del ont i magen och känner mig allmänt uppluffsad och ofräsch.

Två dagar med endast frukt och vatten kanske känns fräscht för kroppen och en möjlighet att sedan byta mönster till mer välplanerad och bättre kost?

• Alby

Skulle också vilja rensa kroppen, favoritar för att få tips. :)

• Godnatt

Rensa? Hur rensar man ett organ och till vilken nytta egentligen?

Nädu, börja rör på dig istället från dag ett och slopa bilen. Jag rasade 5 kg på två månader efter att ha flyttat utomlands utan tillgång på bil. Och då hade jag redan en BMI på 21, d.v.s. svårare att tappa kg än för en överviktig.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Livlig

Jag brukar börja dagen med en kopp kokt ljummet vatten (med citronskiva) - det har jag hört hjälper till att rensa bort avfallsprodukter. 

• mrsStatham
    Mareldsbarn skrev 2013-01-09 23:21:04 följande:
    Jag vill rensa levern :) har en del ont i magen och känner mig allmänt uppluffsad och ofräsch.

Två dagar med endast frukt och vatten kanske känns fräscht för kroppen och en möjlighet att sedan byta mönster till mer välplanerad och bättre kost?
    Ont i magen kan innebära väldigt mycket mer än att du behöver rensa levern.
    Två dagar med enbart frukt och vatten är inget bra sätt att rena den på heller.
    För att få ut max av en genomkörare ska man kombinera olika metoder.
    Hur pass rutinerad är du på att fasta?
  • Mareldsbarn

Inte alls. Därav min fråga.

Min tanke var att sätta kroppen på noll typ för att fortsätta med träning och bättre kost

Kanske är ute och cyklar med min tanke , lät så på er :)

• mrsStatham
    Mareldsbarn skrev 2013-01-10 12:03:09 följande:
    Inte alls. Därav min fråga.

Min tanke var att sätta kroppen på noll typ för att fortsätta med träning och bättre kost

Kanske är ute och cyklar med min tanke , lät så på er :)
    Alltså, det krävs extremt mycket för att man ska behöva en rening av organ. Vet man inte vad man håller på med tar organen mer stryk än vad det hjälper. Absolut oftast sköter kroppen det där själv och renar sig själv. Bara man slutar med onyttiga vanor.
    Vill du känna dig renare är det bara lavemang som gäller. Om du ändå vill göra mer så tar det ungefär 1,5-2 veckor att "sätta kroppen på noll". Alltså väldigt mycket mer än tre dagar. 
  • Paradise

Ett tips för att rensa kroppen är att dricka mkt vatten, lite mer än vanligt under rensningsdagarna och rödbetor har en positiv utrensande effekt på njuren. Det bästa är att knapra i sig råa rödbetor.
    Sen att träna så man svettas eller basta gör att man rensar ut toxiner och tungmetaller ur kroppen med och välja en mer hälsosam kost med massa frukt och grönsaker.

Oftast kan det fastna en massa toxiner i fettet i form av celluliter vilket är en form av inflammation där avslaggsprodukter, toxiner inte kunnat transporteras ut ur kroppen. Det bästa mot sånt är att undvika för mkt salt, socker och fett för sådant binder det samman (inte så insatt exakt hur men). Sen finns det säkert en massa andra metoder att rensa ut på, men det här är det lilla jag vet om iallafall.

och lycka till i rensandet! Glad

• Godnatt
    Paradise skrev 2013-01-10 12:25:43 följande:
    Ett tips för att rensa kroppen är att dricka mkt vatten, lite mer än vanligt under rensningsdagarna och rödbetor har en positiv utrensande effekt på njuren. Det bästa är att knapra i sig råa rödbetor.
    Sen att träna så man svettas eller basta gör att man rensar ut toxiner och tungmetaller ur kroppen med och välja en mer hälsosam kost med massa frukt och grönsaker.

Oftast kan det fastna en massa toxiner i fettet i form av celluliter vilket är en form av inflammation där avslaggsprodukter, toxiner inte kunnat transporteras ut ur kroppen. Det bästa mot sånt är att undvika för mkt salt, socker och fett för sådant binder det samman (inte så insatt exakt hur men). Sen finns det säkert en massa andra metoder att rensa ut på, men det här är det lilla jag vet om iallafall.

och lycka till i rensandet! Glad
    Med tanke på att bly och kadmium har en halveringstid på sådär 20 år i en människokropp är jag nyfiken på vad det är för tungmetaller man kan rensa ut bara genom att svettas?
  • Paradise
    Godnatt skrev 2013-01-10 13:19:04 följande:
    Med tanke på att bly och kadmium har en halveringstid på sådär 20 år i en människokropp är jag nyfiken på vad det är för tungmetaller man kan rensa ut bara genom att svettas?
    Jag undrar varför det är så många som försöker hoppa på andra här...jag vet inte allt om det där försökte nämna det så alla förstod det och försöker bara hjälpa till. Vet du nåt mer så hjälp trådstartaren istället
  • Godnatt
    Paradise skrev 2013-01-10 14:20:43 följande:
    Jag undrar varför det är så många som försöker hoppa på andra här...jag vet inte allt om det där försökte nämna det så alla förstod det och försöker bara hjälpa till. Vet du nåt mer så hjälp trådstartaren istället
    Hur hjälper det TS genom att komma med en massa mumbo jumbo?

Det bästa sättet för TS, och alla övriga för den delen, är att skaffa Naturskyddsföreningens app Grön Guide och läsa sig till hur man undviker att få i sig toxiner och tungmetaller från första början och hur man undviker att förgifta sitt barn med våtservetter innehållandes hormonstörande ämnen.
  • Tea

Jag kan rekommendera en detox (gör en 3-veckors detoxkur just nu), då rensar man kroppen på toxiner och äter mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler. Jag har tidigare gjort detoxkurer, ungefär 1-2 st/år. Allt från 3 dagar till 3 veckor. 

Under detoxkuren ska du bombadera dig själv med antioxidanter och vitaminer. Automatiskt renar du organen när du gör en detox. Undvik: mjölkprodukter, gluten, alkohol, svart te, kaffe, socker och rött kött under den tiden. Alla dessa livsmedel är otroligt syrabildande och försurnar kroppen. Grönsaker och frukt är till största delen basiskt och man bör sträva efter att äta 80% basiskt och max 20% syrabildande mat.

Efter varje detox upplever jag en helt annan energinivå , sover bättre, gått ner i vikt, känner mig lättare och piggare i kroppen, immunförsvaret har blivit betydligt mycket starkare. Det krävs ju förstås att man försöker upprätthålla en hälsosam livstil även efter detoxen, annars faller man lätt tillbaka. Vi äter rawfood/vegetariskt i veckorna och på helgerna äter vi vad vi känner för.

En dag på detox:
    Te gjord på cayennepeppar, citron (är bra för matsmältningen, renar på toxiner) Sen en grön drink (varierar från dag till dag) mixar bladspenat, banan, äpple, selleri och gurka. Detta är frukosten. Sen äter vi mellanmål under måltiderna som kan vara: nötter, frukt, färskpressad juice eller en proteindrink. Vi dricker även utrensande örtteer. Nässlor, maskros, lakritsrot, rölleka är örter som är bra och utrensande. Drick gärna ett glas med  1 msk psylliumfrö i 3 dl vatten (otroligt smörjande och bra för tarmarna, rensar tarmarna). Det finns olika sidor om detox på nätet som även har olika detoxmenyer. Jag skriver även lite om min detoxkur i min blogg som du hittar här <a href="erdely.se/category/blogg/">Erdelys blogg</a>

Svar på tråden Jag söker tips på rensning av kroppen