Jag kan rekommendera en detox (gör en 3-veckors detoxkur just nu), då rensar man kroppen på toxiner och äter mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler. Jag har tidigare gjort detoxkurer, ungefär 1-2 st/år. Allt från 3 dagar till 3 veckor.
Under detoxkuren ska du bombadera dig själv med antioxidanter och vitaminer. Automatiskt renar du organen när du gör en detox. Undvik: mjölkprodukter, gluten, alkohol, svart te, kaffe, socker och rött kött under den tiden. Alla dessa livsmedel är otroligt syrabildande och försurnar kroppen. Grönsaker och frukt är till största delen basiskt och man bör sträva efter att äta 80% basiskt och max 20% syrabildande mat.
Efter varje detox upplever jag en helt annan energinivå , sover bättre, gått ner i vikt, känner mig lättare och piggare i kroppen, immunförsvaret har blivit betydligt mycket starkare. Det krävs ju förstås att man försöker upprätthålla en hälsosam livstil även efter detoxen, annars faller man lätt tillbaka. Vi äter rawfood/vegetariskt i veckorna och på helgerna äter vi vad vi känner för.
En dag på detox:
Te gjord på cayennepeppar, citron (är bra för matsmältningen, renar på toxiner) Sen en grön drink (varierar från dag till dag) mixar bladspenat, banan, äpple, selleri och gurka. Detta är frukosten. Sen äter vi mellanmål under måltiderna som kan vara: nötter, frukt, färskpressad juice eller en proteindrink. Vi dricker även utrensande örtteer. Nässlor, maskros, lakritsrot, rölleka är örter som är bra och utrensande. Drick gärna ett glas med 1 msk psylliumfrö i 3 dl vatten (otroligt smörjande och bra för tarmarna, rensar tarmarna). Det finns olika sidor om detox på nätet som även har olika detoxmenyer. Jag skriver även lite om min detoxkur i min blogg som du hittar här <a href="erdely.se/category/blogg/">Erdelys blogg</a>