• Justmeagain

Akvariefiskar till ett 200L akvarium?

Hej jag ska skaffa ett akvarium som kommer vara på 200L, jag behöver nu hjälp med att hitta mina fiskar till det!

Jag vill ha färgglada fiskar med långa glamorösa fenor, någon som kan hjälpa mig att finna dessa?

Sen undrar jag var det är för speciellt med kampfiskar? Dom låter ju inte så värst trevliga, eller har jag fel?

Tacksam för svar :) 

• Svar på tråden Akvariefiskar till ett 200L akvarium?
  • EmiliaMagdalena

börja med ett gäng neontetror, kardinaltetror och guppys skulle jag iaf börja med. men om du har ett 120 liter får du räkna med att du får köpa bra många för att det inte ska se dumt ut

• städtanten

Kampfiskar e jättefina, men man kan inte ha två hanar i samma akvarium, då slåss de tills den ene e död! Tycker du ska skaffa ett större stim kardinaltetror, sedan finns det många vackra ciklidarter. Slöjstjärtar är också fina.

• Balboa

Man räknar inte en fisk per liter vatten, ex: Har några fiskar som är runt 30cm långa (då funkar det inte att räkna så...). Räkna enligt följande istället: 1cm fisk (längd med stjärtfenan borträknad) per liter vatten = i ditt fall 200cm total fisklängd. Med denna räkning som max slipper du överbelasta akvariet.
    Gällande val av fisk:
    Kolla på Malawi. Det sägs att de skall vara svåra att sköta. Själv anser jag detta vara bluff & båg. De kräver inte mer än andra. Möjligtvis lite mera kunskap, men det är ju något man åtar sig att införskaffa när man skaffar husdjur..
    Tips: Gå med i Akvarister på Facebook, där finns många entusiaster som gärna svara på frågor. Finns även många som säljer.
    Bor du i trakten av STHLM kan du skicka PM, har en vän som har leveransklara Malawi av olika sorter .
    Lycka till:)

• Justmeagain

Men hur funkar det med kampfiskar då är det bara att det får inte vara mer än en hane? De går ihop med alla andra arter?

• städtanten
    Justmeagain skrev 2013-01-08 21:29:34 följande:
    Men hur funkar det med kampfiskar då är det bara att det får inte vara mer än en hane? De går ihop med alla andra arter?

Ja, när jag hade kampfiskar så funkade det med andra, jag hade en hane och en hona vill jag minnas, plus lite andra fiskar. Det går bra så länge det bara är en hane. Men fråga i akvarieaffären om du är osäker:)
  • Takex

Jag hade haft ciclider i ett sant stort akvarium :) Tillsammans med smafisk for att fa ett fint lite system, nagra fina bumper fiskar typ neon tetror, corydoras tycker jag ar roliga att titta pa och dom ater upp overbliven mat i sanden osv for att fa lite stadhjalp ;D

Shingo ♥ 28/9 2012
  • EmiliaMagdalena
    Balboa skrev 2013-01-08 20:51:31 följande:
    Man räknar inte en fisk per liter vatten, ex: Har några fiskar som är runt 30cm långa (då funkar det inte att räkna så...). Räkna enligt följande istället: 1cm fisk (längd med stjärtfenan borträknad) per liter vatten = i ditt fall 200cm total fisklängd. Med denna räkning som max slipper du överbelasta akvariet.
    Gällande val av fisk:
    Kolla på Malawi. Det sägs att de skall vara svåra att sköta. Själv anser jag detta vara bluff & båg. De kräver inte mer än andra. Möjligtvis lite mera kunskap, men det är ju något man åtar sig att införskaffa när man skaffar husdjur..
    Tips: Gå med i Akvarister på Facebook, där finns många entusiaster som gärna svara på frågor. Finns även många som säljer.
    Bor du i trakten av STHLM kan du skicka PM, har en vän som har leveransklara Malawi av olika sorter .
    Lycka till:)

På djuraffären sa dom att man räknar en fisk per liter å dom borde ju veta tycker jag. säger inte att du har fel men det kanske beror som sagt på vad du har för fiskar. jag hade tolv stycken slöjstjärtar i ett 110 liters å tyckte det vart överfullt. därför bor dom ute i garaget i en kubiktank nu...
    har nu ett 40 liters akvarie och runt 30 fiskar där i plus en massa sniglar. fiskarna jag har är mollys, guppys och tetror samt en ancistrus 
  • Justmeagain

Idag ska jag till djurafären och köpa lite sand och annat stuff. igår hämtade vi ett akvarium 200L HP aquerien va märket. kanon fint lägger upp bild senare! Men köper ingen fisk idag då de ska stå ett par dagar utan som jag har förstått

• Justmeagain
    Justmeagain skrev 2013-01-11 10:45:18 följande:
    Idag ska jag till djurafären och köpa lite sand och annat stuff. igår hämtade vi ett akvarium 200L HP aquerien va märket. kanon fint lägger upp bild senare! Men köper ingen fisk idag då de ska stå ett par dagar utan som jag har förstått
    MP menar jag haha
  • Takex

Du kan inte lita på en djur affär tyvärr. Man räknar absolut inte en fisk per liter, det är gammalt amatör trams! Jag har diskus och skalar i min tank, Skalarer t ex är både rätt stora och aggressiva, dom kan jag absolut inte stoppa i en tank efter den regeln.

Det är jätte spännande att starta akvarium! Eftersom din djursffär inte verkar ha en hobbyist i sin personal så rekommenderar jag att du läser på hur man förbereder ett akvarium för att undvika att du plågar fiskarna och en massa onödig död.

Akvariet behöver inte stå några dagar, leta upp min tråd här om Fiskar gör nybörjare så står allt du behöver veta där för att lyckas! Lycka till, är riktigt avis på dina extra 45 liter!

• Justmeagain

Var idag och handlade grus/sten/sand, 2 växter, en dekoration utav en träbit, bakgrund, ph-värde test, grejer till rening maskinen och medel till vattnet. Gick på 1,405 kronor! Sven lite ska jag säga, så fiskarna väntar jag med tills lönen kommer! haha

• Cafe Solo

Hör med det lokala vattenverket om det är hårt eller mjukt vatten där du bor. Har du mjukt vatten trivs fiskar från sydamerika bra. Är vattnet hårt funkar cilkider från Malawi och Tanganyika.

• Takex

Ja det är dyra start kostnader men sååå värt det!

Fiskarna ska du vänta med tills akvariet gått igenom alla tre cyklar. Köpte du bakterier eller använd filtermedia också? Om du har någon vän med en frisk tank som inte medicinerats på länge så är det toppen att få/låna använd filtermedia eller varför inte ett par nävar sand som du kan ha i en avklippt nylånstrumpbyxa i tanken.

Det kommer ta några veckor innan tanken kan ta emot fisk.

Svar på tråden Akvariefiskar till ett 200L akvarium?