Balboa skrev 2013-01-08 20:51:31 följande:
Man räknar inte en fisk per liter vatten, ex: Har några fiskar som är runt 30cm långa (då funkar det inte att räkna så...). Räkna enligt följande istället: 1cm fisk (längd med stjärtfenan borträknad) per liter vatten = i ditt fall 200cm total fisklängd. Med denna räkning som max slipper du överbelasta akvariet.
Gällande val av fisk:
Kolla på Malawi. Det sägs att de skall vara svåra att sköta. Själv anser jag detta vara bluff & båg. De kräver inte mer än andra. Möjligtvis lite mera kunskap, men det är ju något man åtar sig att införskaffa när man skaffar husdjur..
Tips: Gå med i Akvarister på Facebook, där finns många entusiaster som gärna svara på frågor. Finns även många som säljer.
Bor du i trakten av STHLM kan du skicka PM, har en vän som har leveransklara Malawi av olika sorter .
Lycka till:)
På djuraffären sa dom att man räknar en fisk per liter å dom borde ju veta tycker jag. säger inte att du har fel men det kanske beror som sagt på vad du har för fiskar. jag hade tolv stycken slöjstjärtar i ett 110 liters å tyckte det vart överfullt. därför bor dom ute i garaget i en kubiktank nu...
har nu ett 40 liters akvarie och runt 30 fiskar där i plus en massa sniglar. fiskarna jag har är mollys, guppys och tetror samt en ancistrus