• Blomman7

Någon mer än jag som orora sig för förlossning?

Jag ska ha mitt första barn.Är överlycklig. Men är så rädd för förlossningen , försöker tänka på hur jag vill att det ska vara men istället dycker det oro över mig istället som att vara helt själv när värkarna kommer att ingen kan köra taxi el ambulans inte kommer i tid och riskerar att föda hemma. Och allt so mskulle kunna hända även på BB. Jag vill verkligen lunga mig och tänka att allt kommer gå bra ,

hur gör ni för att lungna nerverna?

• Svar på tråden Någon mer än jag som orora sig för förlossning?
  • mortilltre

Snälla var inte rädd!! Allt blir betydligt mkt lättare och bättre fall du lyckas skippa det! Försök att lita på att din kropp VET vad den ska utföra och på att den faktiskt KAN det attans bra. Jag som Doula (och som faktiskt själv fött med en) skulle väl såklart rekommendera just en sån. Att känns sej lite orolig över det som komma skall är fullt normalt. Inboxa mej gärna för mer Doula-pepp!

• Hugosmamma2010
    Blomman7 skrev 2013-01-06 22:07:19 följande:
    Jag ska ha mitt första barn.Är överlycklig. Men är så rädd för förlossningen , försöker tänka på hur jag vill att det ska vara men istället dycker det oro över mig istället som att vara helt själv när värkarna kommer att ingen kan köra taxi el ambulans inte kommer i tid och riskerar att föda hemma. Och allt so mskulle kunna hända även på BB. Jag vill verkligen lunga mig och tänka att allt kommer gå bra ,

hur gör ni för att lungna nerverna?
    Försök att inte oroa dig, det kommer att gå bra, din kropp bara vet. Jag blev hemskickad från BB med värkar och innan jag fick min son tänkte jag att jag aldrig hade vågat åka hem igen, tänk om ungen kommer?? Men när jag blev hemskickad kände jag att det var rätt, fastän jag hade värkar visste jag att förlossningen inte var så nära att det skulle vara fel att åka hem. Visste när jag åkte in igen att nu är det dags att åka in, tror kroppen vet mer än du tror. Lita på den så kommer alt att gå fint! :) Jag är gravid med andra nu men har bf först i Aug, tror det kommer gå lika bra det.
  • Blomman7

Ursäkta att jag inte svarat snabbare

mortilltre -  Tack för stödet ska verkligen tänka på det.Jag behöva en Doula så det är väldigt snällt att du skrev.

Hugosmamma2010: Jättetack för stödet , tycker du var otroligt modig som tog det lungt jag hade fått en lätt panik om jag var tvungen att åka hem i det skicket. Grattis till andra graviditeten alltid kul att höra med de som ska ha samma år :)

• CJFSN

Väntar också första barnet och är rädd för förlossningen :/... 

• Hugosmamma2010
    Blomman7 skrev 2013-01-14 22:49:53 följande:
    Ursäkta att jag inte svarat snabbare

mortilltre -  Tack för stödet ska verkligen tänka på det.Jag behöva en Doula så det är väldigt snällt att du skrev.

Hugosmamma2010: Jättetack för stödet , tycker du var otroligt modig som tog det lungt jag hade fått en lätt panik om jag var tvungen att åka hem i det skicket. Grattis till andra graviditeten alltid kul att höra med de som ska ha samma år :)
    Tack så mycket!! :) känns fantastiskt. Har redan fått "mage" så massor på jobbet har redan trots att jag bara är i v.10 frågat, hehe. 
  • Hugosmamma2010
    CJFSN skrev 2013-01-14 22:53:19 följande:
    Väntar också första barnet och är rädd för förlossningen :/... 
    Grattis!!! =D När jag var yngre läste jag en bra grej som jag tänker på de dagar jag blir orolig för förlossningen (för dom kommer ibland) Tycker det är lite roligt och samtidigt lite sann, vi är ju skapta för att föda barn och kvinnor i alla tider har gjort det och överlevt. Smärtan är inte densamma som nåt annat, man känner att man faktiskt jobbar för det, de tär så värt det! Låter klyschigt men det är så sant, idagens samhälle med alla resurser, duktig utbildad personal och smärtlindring gör att det det känns tryggt att föda barn, enligt mig i alla fall :)

"Tänk förr när kvinnorna födde barn på en bädd av mossa i en hydda medan männen jagade bort sabeltandade tigrar!"  
  • Blomman7
    CJFSN- är inget vidare alls att känna så , Man blir nervös av bara tanken samtidigt som man längtar till att få träffa sitt barn

Hugosmamma2010 - Det är roligt när folk ser det det syntes tidigt på mig med eftersom jag är smal och kort i kroppen annars. Absolut är vi skapta för det men finns sorglit nog de som dött av det  med, dock händer det knappt nu tack och lov har vi komit en bra bit i utvecklingen ;) men de har hänt . Och det sitter i tankarna med. 
  • CJFSN
    Hugosmamma2010 skrev 2013-01-15 18:28:47 följande:
    Grattis!!! =D När jag var yngre läste jag en bra grej som jag tänker på de dagar jag blir orolig för förlossningen (för dom kommer ibland) Tycker det är lite roligt och samtidigt lite sann, vi är ju skapta för att föda barn och kvinnor i alla tider har gjort det och överlevt. Smärtan är inte densamma som nåt annat, man känner att man faktiskt jobbar för det, de tär så värt det! Låter klyschigt men det är så sant, idagens samhälle med alla resurser, duktig utbildad personal och smärtlindring gör att det det känns tryggt att föda barn, enligt mig i alla fall :)

"Tänk förr när kvinnorna födde barn på en bädd av mossa i en hydda medan männen jagade bort sabeltandade tigrar!"  
    Tack så mycket :)! Sant.. är bara så himla stickrädd med. :/. Frågan är om man klarar smärtan endast genom. Lustgas.  Usch så mycket tankar :(..
    Blomman7 skrev 2013-01-16 13:57:41 följande:
    CJFSN- är inget vidare alls att känna så , Man blir nervös av bara tanken samtidigt som man längtar till att få träffa sitt barn

Hugosmamma2010 - Det är roligt när folk ser det det syntes tidigt på mig med eftersom jag är smal och kort i kroppen annars. Absolut är vi skapta för det men finns sorglit nog de som dött av det  med, dock händer det knappt nu tack och lov har vi komit en bra bit i utvecklingen ;) men de har hänt . Och det sitter i tankarna med. 
    Kan bara hålla med! Smått panik :/. Samtidigt som jag vill vill jag inte :/. 
  • Hugosmamma2010
    CJFSN skrev 2013-01-16 14:39:21 följande:
    Tack så mycket :)! Sant.. är bara så himla stickrädd med. :/. Frågan är om man klarar smärtan endast genom. Lustgas.  Usch så mycket tankar :(..

Kan bara hålla med! Smått panik :/. Samtidigt som jag vill vill jag inte :/. 
    Förstår att ni känner så! Det är nåt man inte vart med om innan eller bara nån gång i sitt liv och ont gör det, men på nåt vis är det en överkomlig smärta eftersom man vet vad den gör mot kroppen och att den inte är farlig :) Prata med era barnmorskor om ni är oroliga så kanske ni kommer fram till nåt tillsammans som kan lugna er! kram
  • CJFSN
    Hugosmamma2010 skrev 2013-01-17 17:41:31 följande:
    Förstår att ni känner så! Det är nåt man inte vart med om innan eller bara nån gång i sitt liv och ont gör det, men på nåt vis är det en överkomlig smärta eftersom man vet vad den gör mot kroppen och att den inte är farlig :) Prata med era barnmorskor om ni är oroliga så kanske ni kommer fram till nåt tillsammans som kan lugna er! kram
    Tack :)! Ska ta upp det när vi ska till barnmorskan i nästa vecka! 
Svar på tråden Någon mer än jag som orora sig för förlossning?