• Sidika

Periodisk fasta?

har tänkt börja med periodisk fasta och har förstått att det är ett verktyg man använder sig av i LCHF det jag nu undrar över är om man måste äta lchf eller om man kan äta någorlunda normalt och reglera överätning med hjälp av PF?

Någon med erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Periodisk fasta?
  • Lycka 1

Jag har också funderat på att börja med periodisk fasta.
    Har läst mycket om det senaste dagarna och är nu sugen att testa .  

• Nutnut

Lycka: kör på. Du förlorar inget på att testa. Det är motbevisat att kroppen inte tar stryk att vara utan mat ett tag! De är till och med bra för kroppen då den får chans att återhämta sig.

Tyvärr så är det inte många som vet detta och många höjer på ögonbrynen över att man inte äter alla mål som man "ska". Jag brukar därför inte säga det till så många. För mig är det skönt att slippa förklara.

Har dy någon övervikt lycka?

• Lycka 1

Ja jag har ca 10kg som jag behöver jobba bort.
    Jag kommer nog också hålla det lite för mig själv eftersom jag själv är sån som propsar på att frukosten är jätteviktig .

Hur lång tid tog det innan du slapp hungern på förmiddagarna?   

• Nutnut

Jag kan fortfarande känna lite tomhet i magen men inte riktigt som hunger i den mån man är van. Oftast fylls denna tomhet med vatten eller kaffe. Funkar bra.

Det tog några dagar av fasta innan den jobbiga hungern försvann.

Om du vill slippa den helt så ska du försöka se till så att kroppen aldrig går ur sin ketos. Detta kan du göra genom att äta ketogen kost; mycket fett, begränsat med protein och nästan inga kolhydrater men det orkar inte jag hålla på med.

Så länge du inte käkar helt kerogent så kommer du nog inte slippa hungern helt på morgonen men den blir som
    Sagt annorlunda när man vant sig. Efter ca 15 timmar på fastande mage så har mina hungerskänslor försvunnit helt men fastar man 16 timmar så är det ju inte så mycket värt kanske.

Nu när jag testat 20-timmars fasta och 4 timmars ätfönster de senaste dagarna så
    Börjar jag känna att det passar min kropp bäst. Dvs jag äter bara middag och kanske lite Kvällsfika.

För mig har det som sagt handlat mest om att få bort fokusen kring mat och att hålla vikten. Har ju inte gått ner så mycket men jag kan tänka mig att PF är effektivt om det nu är det man strävar efter! :)

• Nutnut

Ja vill tillägga att suget däremot försvinner helt efter ett par dagar för mig även när inte hungern gör det till 100%

Jag har aldrig haft problem med att gå hungrig så läge blodsockret är stabilt och inget sort sug finns.

Igår till exempel så kände jag att jag borde ätit mer till middag. Jag åt en normal portion så som jag skulle ha gjort när jag inte fastade. Vilket är på tok för lite när man bara äter ett eller två mål. Så jag letade febrilt i köket efter något jag var sugen på att stoppa i mig. Hittade inget vilket är ovanligt för att vara mig. Det blev en tallrik naturell yoghurt men jag fick näst intill tvinga i mig den.

Anledningen till att suget försvinner tror jag har att göra med blodsockernivån men det är också bara min egen slutsats.

• Nutnut

Hur tänkte du lägga upp din fasta lycka?

• Nutnut

Och har du kommit igång än TS? Hur känns det isf?

• Lycka 1
    Nutnut skrev 2013-01-11 13:32:43 följande:
    Hur tänkte du lägga upp din fasta lycka?

Jag har tänkt att köra på 16/8. Till att börja med iaf.
    När jag vant kroppen med det kanske man kan testa 20/4 lite senare.

Igår fastade jag fram till kl 12 men idag klarade jag det inte. Svårt när man är hemma och inte tänka på mat samtidigt som barnen ska ha både frukost och mellis.

På måndag börjar allvaret igen efter ett långt jullov och då kommer det nog bli mycket lättare.
    Både med kost och träning.

En bra kost äter jag redan men jag är förjävlig på att gå och småäta endå så det är det jag vill få bort med pf.        
  • Nutnut
    Lycka 1 skrev 2013-01-11 15:24:21 följande:

Jag har tänkt att köra på 16/8. Till att börja med iaf.
    När jag vant kroppen med det kanske man kan testa 20/4 lite senare.

Igår fastade jag fram till kl 12 men idag klarade jag det inte. Svårt när man är hemma och inte tänka på mat samtidigt som barnen ska ha både frukost och mellis.

På måndag börjar allvaret igen efter ett långt jullov och då kommer det nog bli mycket lättare.
    Både med kost och träning.

En bra kost äter jag redan men jag är förjävlig på att gå och småäta endå så det är det jag vill få bort med pf.        

Ja det var precis som jag gjorde. har ju bara kört 20/4 i några dagar. Jag gjorde som du i början att jag körde med 16 timmars fasta och ibland lite mindre när jag inte pallade. Sen blev det lättare. Det var först när jag kände att jag behärskade det helt utan problem som jag försökte mig på 20 timmar och första gånger gick det av bara farten, men då var jag fullt sysselsatt. När jag inte har lika mycket på jobbet så blir det lite svårare.

Man ska ju inte pinas, det är ju inte därför man gör det... låt det ta sin lilla tid.

Dricker du mycket vatten? Jag får för mig att det är extra viktigt vid fasta. Om inte annat så blir det lättare då.
  • 4emmie

Hoppar in i tråden! Nån av er som vet om det har någon betydelse när på dygnet man fastar? Jag har precis börjat med pf och tanken är att jag ska fasta 9 timmar till en början och satte mitt ätfönster kl 12-21. Men jag har svårt att få i mig ett stort mål mat innan kl 21, o tänkte att jag hade kunnat lägga mitt ätfönster kl 10-19 istället men är inte säker på om det funkar att göra så?

• Nutnut

9 timmars fasta låter lite.... vanligast är ju 16 timmar eller mer.. De flesta sover ju 7-8 timmar, då blir det ju bara någon timme utöver din sömn... Eller menar du ett ätfönster på 9 timmar? Fastan är ju den tiden du inte äter.

De flesta brukar begränsa sitt ätfönster till 8 timmar. Hur ser dina rutiner ut? Kanske kan du testa  äta mellan 13-21 om du har svårt att äta tidigare?

Tiden på dygnet tror jag inte har någon betydelse men många tycker att det är skönt att lägga ätfönstret så att det passar ens rutiner med lunch och middag på jobb och med familj.

Jag fastar inte för tillfället men funderar på att börja nästa vecka igen. Blev lite ofokuserad ett tag men nu är jag motiverad att ta tag i det känns det som. Äter mycket bättre då jag fastar eftersom jag blir mer mån om att äta ordentliga och nyttiga måltider då jag väl äter. Man får inte lika många chanser att få i sig den näring man behöver så att säga.

• Tonårsmamman1

Jag har precis testat några gånger och tycker det funkar bra. Jag äter mellan 11.30 och 19.30 och fastar däremellan.
    Jag äter kolhydratreducerat och mitt sockersug är så gott som borta och det tror jag underlättar. Att bara känna hunger och inget sug är mycket lättare att hantera. 

• 4emmie

Oj, men jag menade ju inte fasta i 9 timmar, menade att det är då jag äter! Har fasta de övriga timmarna på dygnet :) men då har det kanske ingen större betydelse när på dygnet fastan är utan mer att det ska vara rätt timmar. Tack för svar! :)

• Nutnut
    Tonårsmamman1 skrev 2013-03-02 15:45:02 följande:
    Jag har precis testat några gånger och tycker det funkar bra. Jag äter mellan 11.30 och 19.30 och fastar däremellan.
    Jag äter kolhydratreducerat och mitt sockersug är så gott som borta och det tror jag underlättar. Att bara känna hunger och inget sug är mycket lättare att hantera. 
    Håller med, hunger kan jag hantera men suget är det svårare med. Jag upplever ofta mindre sug i och med periodisk fasta eftersom man oftare har ett stabilt blodsocker. Konstigt nog blir jag mer hungrig och framförallt sugen de dagar jag faktiskt äter frukost...
  • Looloo97

Jag började min PF i fredags (av alla dagar) men jag ville köra igång just den 1:a i månaden. 
    Det här var en riktig utmaning för mig som är en stor förespråkare för frukos och älskar mackor med goda påläggt! Dessutom är jag galet hungrig så fort jag slår upp ögonen och mår nästan illa innan jag får något i magen...

Första dagen fantiserade jag om  mat konstant de första 3 timmarna, allvarligt talat höll jag på att bryta ihop! Ungarna hade sportlov också så jag var ju hemma...
    Efter 10-tiden så försvann det helt, tänkte inte tanken på mat och tog min "frukostlunch" 12:30  när det var dags för lunch med övriga familjen.
    Åt som vanligt, sedan blev det inget mer innan 19:00  när det var middag. Kände mig inte hungrig eller sugen under hela tiden, värre blev det på kvällen framför tv-n... Knepet blev att hinka litervis med té!

Jag hade tidigare problem med magkatarr, sötsug och uppblåst mage på eftermiddagarna, det har jag inte känt av alls under dessa 5 dagar. Jag äter vanlig mat och inte LCHF, däremot har jag tagit bort vitt bröd, ris, pasta och potatis men det har jag uteslutit länge. 

En vardag kan se ut så här:
    Vaknar 06:00  
    Promenad 1 timme till jobbet, alternativt 30 minuters promenad och simmar 1000 m. beroende på dag.
    fram till lunch dricker jag grönt té och vatten.
    12:00 Lunch
    19:00 Middag
    Mellan måltiderna äter jag egentligen inte något, eventuellt en avokado eller om vi gör hemmagjord smoothie eller yoghurtglass till eftermiddagsfika. 
    Jag har tappat hungern helt känns det som och suget finns inte där heller. Däremot är jag rädd att jag äter för lite och ska stoppa in mer mat, ska även ta en dag i veckan där jag inte fastar. Mest för att det känns som att jag måste lura kroppen så att den inte vänjer sig.

16/8 passar mig bra både då jag är ledig och när jag jobbar. Ska snart sätta igång med löpningen igen och då kommer jag försöka lägga den i anslutning till middagen.

• Nutnut

Satte igång igår igen. Tycker det funkar superbra. Ganska skönt att skippa frukost, och jag äter mig mer mätt till lunch vilket i sin tur leder till mindre hunger och sug resten av dagen som jag kan känna när jag inte går på PF.

Kör mellan 12-19 eller 20 då det passar mina rutiner bäst. Kör två stora mål och ett litet mellan lunch och middag så att jag skall orka träna.

Svar på tråden Periodisk fasta?