• Nice Girl Wrong Place

Kastrera våldtäktsmän?

Få har väl undgått händelserna i Indien, bland annat den mycket brutala gruppvåldtäkten en kvinnlig student utsatts för och avled i sviterna av. Det handlar inte bara om denna våldtäkt utan om hur otroligt utbrett våld (sexuellt och andra former) mot kvinnor är i Indien.
    Protesterna har varit många, folk har tagit till gatorna och krävt krafttag för att skydda kvinnor. 

Nu diskuteras ett förslag om kemisk kastrering av vissa våldtäktsmän.

www.dn.se/nyheter/varlden/kastrering-av-valdtaktsman-foreslas

Hoppas att länken fungerar, om inte annat citerar jag;

"Diskussionerna om hur rättsväsendet och polisen ska komma tillrätta med liknande brott pågår nu intensivt i den indiska kongressen, skriverTimes of India. I det, ännu inte färdiga, förslag som hittills tagits fram finns flera omfattande förändringar som ska ge hårdare straff.

Bland annat föreslås ett maximalt fängelsestraff på 30 år och, vid speciella fall, kemisk kastrering av våldtäktsmannen. De indiska politikerna vill också att våldtäktsmål ska behandlas snabbt och att en dom ska komma inom tre månader.

Det finns även förslag på att sänka åldern för när en person kan dömas till fängelse från 18 år till 15, skriver tidningen. Redan tidigare har indisk polis meddelat att man kommer att publicera bild, namn och adress på dömda våldtäktsmän."

Vad tycker ni?
    Rätt eller fel?
    Rimligt eller helt galet? 

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kastrera våldtäktsmän?
  • Nice Girl Wrong Place
    maaammaaa skrev 2012-12-30 20:29:15 följande:
    Man hör ju ibland att våldtäktsmannen tyckte att kvinnan var så sexig och utmanande så hon får skylla sig själv. Klart jag tycker inte man ska elda upp någon sexuellt om man inte vill gå hela vägen. I de fallen tycker jag att lustdämpare kan vara till nytta. Tom p-piller kan dämpa lusten.
    Så kvinnorna ska käka p-piller för att bli minde kåta så att de undviker att "elda upp män sexuellt"?
    Det är lösningen på det enorma problemet? 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Man hör ju ibland att våldtäktsmannen tyckte att kvinnan var så sexig och utmanande så hon får skylla sig själv. Klart jag tycker inte man ska elda upp någon sexuellt om man inte vill gå hela vägen. I de fallen tycker jag att lustdämpare kan vara till nytta. Tom p-piller kan dämpa lusten.
    Det hör man möjligen från personer vars förståelse för vad våldtäkter sträcker sig till "det är när en man har sex med en kvinna mot hennes vilja". Man kan också säga att dessa personer har noll koll.

TS:
    Det finns väldigt begränsat material som ger stöd åt att det skulle ha någon effekt mot våldtäkter. Att då införa ett straff som kastrering är ganska extremt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Johan75
    Vad i hela Hälsingland? Jag hoppas, hoppas, hoppas innerligt att jag på något sätt lyckats missförstå dig helt och hållet.
    Behold, i come as a thief.
  • Lufsan

Nej det tycker jag inte att man ska. Våldtäkt är något som inte har med att dessa personer blir så kåta att göra utan ett sjukt maktbehov. Så en kastration eller att man gör så att personen inte kan bli upphetsad hjälper nödvändigtvis inte. 
    Personen kan ta till tillhyggen eller liknande för att förnedra istället.  

En dag i sänder.
  • Nice Girl Wrong Place
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-12-30 20:45:34 följande:
    Det hör man möjligen från personer vars förståelse för vad våldtäkter sträcker sig till "det är när en man har sex med en kvinna mot hennes vilja". Man kan också säga att dessa personer har noll koll.

TS:
    Det finns väldigt begränsat material som ger stöd åt att det skulle ha någon effekt mot våldtäkter. Att då införa ett straff som kastrering är ganska extremt.
    Ja, jag tänkte på en liknande "lag", minns inte om det var en lag, eller ett enskilt domslut mer.
    Men en kvinna fick väl kasta syra i sin mans ansikte, efter att han gjort det på henne, eller blev hon "bara" erbjuden att göra det?
    Jag känner lite att mycket och många av dessa straff handlar mer om förnedring, tand för tand osv, än seriösa tankar på prevention. 

Detta är nog iofs en ganska seriös tanke. Men nog inte så genomtänkt. Känns mer som ett utfall. 
  • maaammaaa

Jag menar förstås att män som våldtar med motiveringen att tjejen var sexig borde få lustdämpande. Jag har noll koll på våldtäktsproblematiken och varför män våldtar men jag har blivit varnad för att gå för sexigt klädd eftersom man lättare får efterhängsna killar efter sig.

• maaammaaa
    Queenie70 skrev 2012-12-30 20:31:24 följande:

Jisses så oerhört blåst du måste vara, och tanken på att du har rösträtt gör mig mörkrädd.
    Lugn, jag har inte rösträtt i Sverige.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    maaammaaa skrev 2012-12-30 21:05:47 följande:
    Jag menar förstås att män som våldtar med motiveringen att tjejen var sexig borde få lustdämpande. Jag har noll koll på våldtäktsproblematiken och varför män våldtar men jag har blivit varnad för att gå för sexigt klädd eftersom man lättare får efterhängsna killar efter sig.
    En bra anledning kan tyckas. Men det finns en väldigt viktig sak som måste påpekas här. Efterhängsna killar är inte samma sak som våldtäktsmän. Klädsel spelar liten roll vid våldtäkter.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Queenie70
    maaammaaa skrev 2012-12-30 21:07:56 följande:
    Lugn, jag har inte rösträtt i Sverige.

Tack gode gud. Eftersom du uppenbarligen har tillgång till internet så råder jag dig att informera dig själv i alla fall en aning. Har ingen aning om vilken armhåla till land du vistas i eller härstammar ifrån. Men längre än till 1765 har ni uppenbarligen inte kommit.
Svar på tråden Kastrera våldtäktsmän?