• Nice Girl Wrong Place

Kastrera våldtäktsmän?

Få har väl undgått händelserna i Indien, bland annat den mycket brutala gruppvåldtäkten en kvinnlig student utsatts för och avled i sviterna av. Det handlar inte bara om denna våldtäkt utan om hur otroligt utbrett våld (sexuellt och andra former) mot kvinnor är i Indien.
    Protesterna har varit många, folk har tagit till gatorna och krävt krafttag för att skydda kvinnor. 

Nu diskuteras ett förslag om kemisk kastrering av vissa våldtäktsmän.

www.dn.se/nyheter/varlden/kastrering-av-valdtaktsman-foreslas

Hoppas att länken fungerar, om inte annat citerar jag;

"Diskussionerna om hur rättsväsendet och polisen ska komma tillrätta med liknande brott pågår nu intensivt i den indiska kongressen, skriverTimes of India. I det, ännu inte färdiga, förslag som hittills tagits fram finns flera omfattande förändringar som ska ge hårdare straff.

Bland annat föreslås ett maximalt fängelsestraff på 30 år och, vid speciella fall, kemisk kastrering av våldtäktsmannen. De indiska politikerna vill också att våldtäktsmål ska behandlas snabbt och att en dom ska komma inom tre månader.

Det finns även förslag på att sänka åldern för när en person kan dömas till fängelse från 18 år till 15, skriver tidningen. Redan tidigare har indisk polis meddelat att man kommer att publicera bild, namn och adress på dömda våldtäktsmän."

Vad tycker ni?
    Rätt eller fel?
    Rimligt eller helt galet? 

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kastrera våldtäktsmän?
  • PrimitivMan

Våldtäkt behöver alls inte ha med sexuella behov att göra utan kan vara något helt annat. Makt, förnedring av offret, uttryck för kvinnohat. Så för att förhindra våldtäkter har det antagligen ingen större effekt. För återfallssexualbrottslingar kan det kanske fungera.

Men är tveksam till den sortens straff. Skall man t.ex. lobotomera de som är aggressiva för att få de lugnare etc. Kanske fungerar vad vet jag, men får obehagskänslor av det.

Is sex dirty? Only if it's done right
  • Simon 681

Läg är för att "låsa in och kasta bort nyckeln" i extrema fall. Har svårt att se hur en våldsam serievåldtäktsman någonsin skulle återitegreras.

Generellt så är jag för någon form av lagändring då alla våldsbrott får en -to life klausul. Slår du någon på käften på fyllan en gång, visa då att du kan återanpassas så släppd du ut. En 40 årig kvinna som mördar killen som har misshandlat och våldtagit henne i 15 år kanske inte heller är så farlig för samhället i stort. Bobbys föräldrar, folk som tänder eld/ slänger syra på andra, seiebrottslingar av alla slag: "Ni har valt att inte vara med längre i samhället, ta farväl av naturligt soldjus och fågelkvitter". 

• yodi
    Lufsan skrev 2012-12-30 20:47:25 följande:
    Nej det tycker jag inte att man ska. Våldtäkt är något som inte har med att dessa personer blir så kåta att göra utan ett sjukt maktbehov. Så en kastration eller att man gör så att personen inte kan bli upphetsad hjälper nödvändigtvis inte. 
    Personen kan ta till tillhyggen eller liknande för att förnedra istället.  
    precis det jag tänkte på, tror inte heller att det förhindrar dom från att göra om det igen, utan som du skriver ett sjukt maktbehov.
  • yodi
    Simon 681 skrev 2012-12-31 13:53:57 följande:
    Läg är för att "låsa in och kasta bort nyckeln" i extrema fall. Har svårt att se hur en våldsam serievåldtäktsman någonsin skulle återitegreras.

Generellt så är jag för någon form av lagändring då alla våldsbrott får en -to life klausul. Slår du någon på käften på fyllan en gång, visa då att du kan återanpassas så släppd du ut. En 40 årig kvinna som mördar killen som har misshandlat och våldtagit henne i 15 år kanske inte heller är så farlig för samhället i stort. Bobbys föräldrar, folk som tänder eld/ slänger syra på andra, seiebrottslingar av alla slag: "Ni har valt att inte vara med längre i samhället, ta farväl av naturligt soldjus och fågelkvitter". 
  • mycketsaft

Om man kan fastställa att det är pga sexlusten personen våldtar kanske det vore något. Men jag tvivlar på att det är särskilt många som gör det av den orsaken så det är inte rätt sätt. Rehabilitering och hitta orsaken till makt och våldbegäret borde vara en bättre lösning. Men det är nog dyrare.

• aysn

Rent etiskt skulle jag inte ha några problem med det faktiskt (jag antar att en hel del hämdbegär spelar in eftersom jag själv blivit utsatt för en gruppvåldtäkt), men jag vet att det är känslan av makt våldtäktsmännen är ute efter, inte lust. En av männen som våldtog mig använde sig av ett kvastskaft - en kastrering hade knappast "botat" honom. Däremot är jag för livslångt fängelsestraff. Livslångt. Inte 2 år (som i Sverige), inte heller 20 eller 30 år. Utan fängelse tills de dör.

• Rataxes
    maaammaaa skrev 2012-12-30 21:07:56 följande:
    Lugn, jag har inte rösträtt i Sverige.
    Genast känns det lite bättre.
    Jag köper alltid blandfärs för då vet jag att minst 2 djur har dött.
  • lennartsdotter

Eftersom det inte finns några belägg för att kastrering generellt skulle minska benägenheten till att våldta så, nej. Däremot kan kemisk kastrering eller annan medicinsk behandling rekommenderas tillsammans med andra insatser till dömda våldtäktsmän om det anses påverka dem i en positiv riktning.

• Seroster

Sen hugger vi armarna av tjuvar med, låt oss gå tillbaka till medeltida lagar!

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • Zhna

Våldtäkt är alltid fel och ska fördömas lika oavsett offrets ålder, religion eller etniska tillhörighet. Jag yrkar på dödsstraff. Fängelse är bara slöseri med skattepengarna och en skola för sodomi så heja på avgudadyrkarna i Indien i fall som denna.

Svar på tråden Kastrera våldtäktsmän?