• anette30

Sluta amma på natten. Hur gör ni mammor?

Ska sluta amma nattetid tänkte jag. Jag undrar hur ni andra gör/har gjort. Min tös är 7,5 månader nu. Hon äter gröt, mat och lite välling på dagarna. Sista målet får hon runt 20 -tiden. Då ammar jag henne. Sen ligger hon nätterna igenom o tuttar på mejGlad. Det är detta jag vill avvänja henne med. Det jag undrar är om man bör ersätta amningen på natten med ex välling? Jag har för mig att barn i denna ålder ska klara sig utmärkt utan nattmål? Jag tror att hon snuttar på mej på nätterna för att det är mysigt, inte för hon är hungrig. Men hur gör ni andra?
    Har försökt med att ge henne nappen när hon vaknar till, men hon kommer inte riktigt till ro med den, utan det är bröstet som gäller. 

• Svar på tråden Sluta amma på natten. Hur gör ni mammor?
  • Flickan och kråkan

Har gått upp och vaggat båda barnen - en i famnen på pilatesboll och en i sjal. Inget skrik och gråt. Ett par jobbiga nätter för mig, men det tar jag. Kommer att göra på samma sätt med nummer tre skulle jag tro. För mina har det handlat om att de behövt hjälp med att komma till ro och inte hunger. De var båda cirka 8 månader.

• anette30

Och det tog ett par nätter och sen klarade de sig bra utan att ammas? Du gav inte välling eller så utan det räckte med att vagga? Tack för svar Glad

• Flisan79

Nu är ju min dotter lite äldre men jag började med att trösta på annat sett de första timmarna (då man själv är vaken) och sen sakta mål efter mål. Tillslut var all nattamning borta.

• hannis

Jag väntade till jag var säker på att det bara var tröstamning och inte hunger. Då var han 11 månader.

Sedan tog pappan honom i 3 nätter. Vyssade, vaggade och bar till sömns. Erbjöd flaska med vatten. Jag sov på en annan våning. Efter tredje natten sov han nätterna i genom utan amning till kl 5. Vi fortsatte sedan att samsova men jag hade alltid sportbh på mig. Fortsatte att amma på dagen som vanligt.

• Flickan och kråkan
    anette30 skrev 2012-12-27 22:25:01 följande:
    Och det tog ett par nätter och sen klarade de sig bra utan att ammas? Du gav inte välling eller så utan det räckte med att vagga? Tack för svar

Ja. Nej, ingen välling. Samspel genom det hela och efteråt. Sövde kvällstid med bröstet och ammade dagtid fritt. De fortsatte att ha uppvak men nöjde sig med att bli omhållna och känna att man var där. Vatten var de inte intresserade av eftersom de inte var törstiga eller hungriga.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-12-27 22:52:12 följande:
    Ja. Nej, ingen välling. Samspel genom det hela och efteråt. Sövde kvällstid med bröstet och ammade dagtid fritt. De fortsatte att ha uppvak men nöjde sig med att bli omhållna och känna att man var där. Vatten var de inte intresserade av eftersom de inte var törstiga eller hungriga.

SAMSOV, inte samspel .
  • hannis

För att jag gav honom ersättning i flaska i sömnen innan jag gick och la mig. Ändå vaknade han en gång i tummen hela natten, snuttade i en minut och somnade sedan med bröstet i munnen. Han åt alltså inte utan tröstsnuttade.

• fluu

Nu har jag inte slutat nattamma helt,men dragit ner ordentligt på det.  Dottern vaknade flera gånger i timmen innan och åt inte speciellt mycket,jag var så trött. i gjorde helt enkelt så att jag sov på soffan nån vecka och så fick sambon ta nätterna. Vi hade bestämt att hon fick äta två gånger per natt då hon brukar vara hungrig. Ibland blir det lite mer om hon verkligen är hungrig.

Trodde att dottern skulle skrika mycket första nätterna,men det gick förvånansvärt bra. Hon somnade om mycket fortare hos sambon eftersom han inte har några mysiga bröst.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Redmilk

Ts jag har det precis som du! Ibland funkar nappen men oftast är det tutten som hon vill ha. Tänker försöka dra ner amningen till 1 mål/ natt! Det lär inte bli lätt... Är rädd att hon ska bli missnöjd å väcka storebrorsan!

Svar på tråden Sluta amma på natten. Hur gör ni mammor?