• anette30

Sluta amma på natten. Hur gör ni mammor?

Ska sluta amma nattetid tänkte jag. Jag undrar hur ni andra gör/har gjort. Min tös är 7,5 månader nu. Hon äter gröt, mat och lite välling på dagarna. Sista målet får hon runt 20 -tiden. Då ammar jag henne. Sen ligger hon nätterna igenom o tuttar på mejGlad. Det är detta jag vill avvänja henne med. Det jag undrar är om man bör ersätta amningen på natten med ex välling? Jag har för mig att barn i denna ålder ska klara sig utmärkt utan nattmål? Jag tror att hon snuttar på mej på nätterna för att det är mysigt, inte för hon är hungrig. Men hur gör ni andra?
    Har försökt med att ge henne nappen när hon vaknar till, men hon kommer inte riktigt till ro med den, utan det är bröstet som gäller. 

• Svar på tråden Sluta amma på natten. Hur gör ni mammor?
  • Thezz82

Jag flyttade över henne till egen säng och så fick pappa gå upp och "lägga om" henne när hon vaknade på nätterna så hon inte skulle bli amningssugen. Gick förvånansvärt snabbt att få henne att acceptera att på natten så sover vi numera. Äter hon vid åtta så klarar hon sig utan problem natten igenom.

• mfe

har samma problem med min 9 månaders så favoritar!

• leiapp

Min son var 9,5 månader när vi bestämde att dra ner på nattamningen. Jag skulle vara bortrest med jobbet så det blev en spark i baken. Innan låg sonen och tuttade nätterna igenom. Han somnar även genom att vaggas så vi drog ner på amningen genom att gå upp och vagga istället. Han blev erbjuden vatten också, välling ville vi inte börja med helst ville vi att han skulle sluta äta på nätterna. Det gick jättebra att dra ner och jag gjorde det mestadels själv det var så min son ville ha det. Han blev lugn hos mig fast jag inte ammade det kändes så bra att jag inte övergav honom när han dessutom inte fick dia. Så prova hur det går om han är med dig är mitt tips för oss gick det bättre än att lämna över till pappan. Vi trappade ner till 1 amningstillfälle/natt och det hade gått suveränt när jag var borta. Sonen var så nöjd utan amningen han visste att jag inte var hemma så han accepterade det. Vi hade sett de tendenserna innan då jag varit borta på dagen så vi var inte så förvånade. Han behövde inte vara ledsen en enda gång under allt det här.

Sen väntade vi till nu under julledigheten (han är 11,5 mån) med att ta bort den sista nattamningen det kändes bra att vänta till jag var ledig från jobbet. Det tog en natt då han vid två tillfällen var ledsen under 10 min. 

Lycka till! 

• Mmmbop

Har bara läst TS. Jag bara bestämde mig en natt när dottern var kanske 7,5 månad. Så jag ammade helt enkelt inte. Gav inget annat heller. Vaggade, tröstade, ramsade och efter kanske 4-5 nätter så var det värsta över. Hon har sedan dess aldrig fått något på natten utom vatten när hon varit sjuk och hostat mycket. Efter jag slutat med nattamningen ökade hennes dagaptit väldigt mycket så hon reglereade intaget själv. Gick väldigt smidigt faktiskt.

• Tokern

Nu när du frågar så är min personliga åsikt InGEN VÄLLING PÅ NATTEN!!!!

äldsta fick välling på natten efter jag slutat nattamma och det var ett helvete! Fy 17 var jobbigt det var att gå upp och fixa välling för att itne tala om hur trött jag var. Amning var inget i jämförelse.

Bara vatten! Lär inte in något nytt som ni måste arbeta bort!

(Sen kan andra tycka annorlunda Flört)

• Sannaslim

Har bestämt mig för att sluta med nattamningen nästa vecka då bebis fyller 1 och jag ska tillbaka till jobbet snart. Tror ni det går att söva med amning vid 1a tillfället och sen inte amma något mer? Eller blir det lättare om man tar bort allt och tex ammar sista gången i soffan innan man går till sängs?

• anette30

Tack för alla råd och tips. Nu har jag inte försökt sluta så jättemycket eftersom tösen fått enorma sömnproblem. Jag förstår inte vad som hänt? Hon har sovit bra på nätterna, visst har hon tuttat mycke men jag har aldrig behövt gå upp.
    Nu helt plötsligt så är hon svårsövd som tusan, vaknar efter nån timma på kvällen o är helt otröstlig. Inget funkar! Inte vagga, inte tutte, inte välling. Hon bara skriker, gråter och spänner sig i min famn. När hon tillslut somnar, tar väl en timma tills hon gör det, då vaknar hon efter en timma igen och beter sig likadant.  Detta är natten igenom, det är nu på morgonen hon sover lugnt.
    Har svårt att tro att det är nån separationsfas el så då jag ligger bredvid hela tiden och hon visar ingen separationsångest dagtid heller. Nån som har tips o råd om detta? 

• akada
    anette30 skrev 2013-01-06 08:07:50 följande:
    Tack för alla råd och tips. Nu har jag inte försökt sluta så jättemycket eftersom tösen fått enorma sömnproblem. Jag förstår inte vad som hänt? Hon har sovit bra på nätterna, visst har hon tuttat mycke men jag har aldrig behövt gå upp.
    Nu helt plötsligt så är hon svårsövd som tusan, vaknar efter nån timma på kvällen o är helt otröstlig. Inget funkar! Inte vagga, inte tutte, inte välling. Hon bara skriker, gråter och spänner sig i min famn. När hon tillslut somnar, tar väl en timma tills hon gör det, då vaknar hon efter en timma igen och beter sig likadant.  Detta är natten igenom, det är nu på morgonen hon sover lugnt.
    Har svårt att tro att det är nån separationsfas el så då jag ligger bredvid hela tiden och hon visar ingen separationsångest dagtid heller. Nån som har tips o råd om detta? 

Kanske hon har int i magen? Då brukar min son spänna ut kroppen och gråta.
  • Dr Mupp

De slutade självmant, de slutade när de inte längre behövde amningen på natten. Väldigt smidigt och bra,

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • safm

Hoppar in här jag också, hade precis tänkt starta en likadan tråd
    Mitt tredje barn är 7,5 mån och också förtjust i att tutta många gånger per natt. Runt jul hade hon feber av och till under tre veckor, så då lät jag henne amma så mycket hon ville och nu sitter vanan i. Jag tycker att det är helt okej att amma henne 1-2 ggr/natt, men hur ska jag göra för att komma dit? I natt ammade jag första gången hon vaknade. Andra gången hon vaknade nekade jag henne bröstet och det resulterade i att hon skrek i en timma! Jag satt och klappade, sjöng, höll om, gick och bar och när jag inte orkade tog sambon över och gick och vaggade henne. Efter en timma gav jag upp, hon fick amma och kunde sen somna. Kändes värdelöst att hålla på så, och värdelöst att ge upp när vi hållit på så länge. Men jag kan ju inte låta henne skrika i timmar! Ni andra som skriver, hur lång tid är det ni pratar om de första nätterna? Jag har som sagt två äldre barn, så jag har gjort detta förut, men det har gått så mycket enklare med dem, så jag känner mig som en novis med detta. Med den äldste ersatte vi nattamning med välling när jag skulle börja jobba (hon var då 8 mån). Det fungerade utmärkt, men egentligen sköt vi bara på problemet, för sen blev det liv när vi tog bort nattvällingen Så välling på natten kan jag inte rekommendera. 
    Kan tillägga att min lilltös inte tar napp, så det kan jag inte heller försöka med.

• safm

Nu har jag kört på i två veckor med att minska nattamningen. Jag bestämde mig för att hon kan få äta om hon vaknar vid 22-23, för det passar mig ganska bra då jag brukar gå och lägga mig vid den tiden. Sen blir det ingen amning förren vid 5-6.
    Första nätterna var det skrik runt timmen. Sedan har hon inte skrikit så mycket, någon natt har hon till och med sovit utan att vakna till! Men oftast vaknar hon och är ledsen. Hon är orolig och kan inte somna om. Jag sjunger, buffar, vaggar, bär etc, men det är jättesvårt för henne att komma till ro. Så även om det inte är gråt och skrik hela tiden så är det lång vakentid på nätterna. Någon annan som har varit med om det? Skulle så gärna vilja komma vidare, ur den här fasen. Hur ska jag hjälpa henne så att hon kan somna om enklare?

Svar på tråden Sluta amma på natten. Hur gör ni mammor?