Sluta amma på natten. Hur gör ni mammor?
Min son var 9,5 månader när vi bestämde att dra ner på nattamningen. Jag skulle vara bortrest med jobbet så det blev en spark i baken. Innan låg sonen och tuttade nätterna igenom. Han somnar även genom att vaggas så vi drog ner på amningen genom att gå upp och vagga istället. Han blev erbjuden vatten också, välling ville vi inte börja med helst ville vi att han skulle sluta äta på nätterna. Det gick jättebra att dra ner och jag gjorde det mestadels själv det var så min son ville ha det. Han blev lugn hos mig fast jag inte ammade det kändes så bra att jag inte övergav honom när han dessutom inte fick dia. Så prova hur det går om han är med dig är mitt tips för oss gick det bättre än att lämna över till pappan. Vi trappade ner till 1 amningstillfälle/natt och det hade gått suveränt när jag var borta. Sonen var så nöjd utan amningen han visste att jag inte var hemma så han accepterade det. Vi hade sett de tendenserna innan då jag varit borta på dagen så vi var inte så förvånade. Han behövde inte vara ledsen en enda gång under allt det här.
Sen väntade vi till nu under julledigheten (han är 11,5 mån) med att ta bort den sista nattamningen det kändes bra att vänta till jag var ledig från jobbet. Det tog en natt då han vid två tillfällen var ledsen under 10 min.
Lycka till!