Rabarbapuppa skrev 2017-10-09 09:23:58 följande:
Nej det stämmer, det har varit lite dåligt med uppdatering.
Dock har det fortsatt varit en del att skruva för mig, med betoning på skruva, eftersom jag inte äger en svets. Men jag är precis klar med att ha bytt avgassystem på Jeepen. Tappade ljuddämparen på en storköpsparkering i sensomras så jag visste ju vad som väntade.
Katalysator och skarvrör tog jag från Biltema, och sen hittade jag ett 2.5'' system på eBay. Fick hjälp med ett skarvrör som behövde svetsas, och i övrigt var väl halva jobbet minst att få bort de gamla trasiga resterna av det gamla systemet. Fy vad det satt.
Det nya systemet blev ganska bra, men lite för ljudligt. Dessutom tog bakaxeln i kröken en smula under fjädring, så det blev till att plocka ned igen från ljuddämpare och bakåt, kapa/justera, samt förlänga så att slutröret kom längre ut och inte orsakade så mycket resonans. Nu låter (och går) har bra igen. ![smile1.gif](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
Kul med lite metallsljöjd emellanåt.
Idag ska jag få vinterdäck omlagda på ett par fälgar jag skaffat.
/Puppa
Det där med avgassystem är en förbannelse. Känner igen det där med att behöva plocka ner, kapa, provmontera igen osv.
Jag byggde ihop ett dubbelt system till pickisen, med bara en liten dämpare bak på var sida. Det mullrar gôtt men inte så farligt med resonans inne i bilen. Eftersom jag hade 2 katalysatorer liggande så tog jag faktiskt och kapade ner och svetsade in dessa trots att det inte behövs. Lite miljövän kan man ju vara när det är gratis, och det gjorde ingenting varken på effekt eller förbrukning. Däremot fick jag beröm på bilprovningen för perfekta avgasvärden på en gammal bil.
Nu står jag ju med en extra motor/växellåda och ska väl försöka hitta något lämpligt objekt, personbil eller Pickup att stoppa ner dessa i. Helst en '68 eller äldre så man kan åka besiktningsfritt också. Folk ska ha alldeles för mycket betalt för rena sophögar bara. Ska man ha något vettigt så kostar det ju uppemot 100 000... Pilsnerskick är inget för mig.