Mekarskryt!
BMW rekommenderar två typer av stift till min 316. Antingen ett Bosch, eller ett NGK. NGK'n är aningen dyrare, i detta fall ett platina-stift med fyra elektroder. Om jag koncetrerar mig på NGK't då, i min prisjämförelse, så ser allt jättebra ut på Sparkplugs.com ända tills man kommer till Checkout och ska betala. Fraktalternativen (tre stycken) kostar mellan drygt 36 dollar och 41 dollar. För ett varuvärde på 22-23 dollar betalar man alltså över 40 dollar i frakt. Det känns inte kul, men trots allt ger det ca 112-115 kronor per stift vilket ju är okej. Men - vi löper risken att hamna i svensk tull med paketet, en kostnad som vi inte vet om den tillkommer.
Om vi tittar på Mister-Auto istället, så är det såklart också generellt billigare. Vi betalar i SEK och skickar inom Sverige och frakten står i rimligare 89:-
Men med priset på stiften från Mister-Auto blir den faktiska kostnaden 171:- per stift. Ingen jättedeal m.a.o.
Skulle vi gå in på Mekonomen och köpa samma stift, då ger vi 209:- stiftet, exklusive bilresan dit.
Sen har vi eBay, och vi köper helt enkelt inte märkesstift som skeppas från Hong Kong och liknande. Däremot finns det UK-baserade butiker som annonserar i eBay Stores, men när man bläddrar runt så ser man att snittpriset per stift inkl frakt ändå inte sticker ut nämnvärt jämfört vad vi kollat på hittills ändå.
Besöker vi däremot Sparkplugs.co.uk, ja då är stiften aningen dyrare och listade i pund istf dollar, men i gengäld är vi inom EU och frakten blir dessutom lite rimligare när vi väl står där i Checkout.
Således blev det det lite finare NGK-stiftet för mig, från Sparkplugs.co.uk och det landar då på 123:- stiftet inkl frakt. Och det gick perfekt att betala med PayPal.
Så var det med det.
/Puppa
Det beror nog mycket på vilken bilmodell man har om man tjänar på att ta det via USA eller UK.