Pallas skrev 2013-11-18 09:54:07 följande:
Ja, man lossar tåtarna som sitter framme på kryckan, sen petar man in tex en skruvmejsel i nåt hål på insidan av bakskivorna (ska tydligen sitta nån integrerad handbromstrumma där med ett hål i) och snurrar på ett taggigt hjul. Åt nåt håll.
Varför ska du röra spaken?
Det finns ingen anledning det är till för att justera spelet och är oftast perfekt inställd från fabrik.
Du drar spaken upp 1-2 hack sen justerar du varje hjul individuellt. genom att snurra på det tandade hjulet genom trumman.
Längre ned på sidan ser du hur det ser ut när man tagit av bromsskivan, det behöver man inte göra, visar den bara för att man ska få sig en bild hur det ser ut.
www.e46fanatics.com/forum/showthread.php
In med en flatmejsel genom bulthålet och justera uppåt eller nedåt tills det ligger ann och man inte kan snurra på hjulet, släpp spaken och kolla att det rullar fritt.
Dra sedan upp spaken igen lika många hack och gör andra sidan.
På E34 om jag inte minns fel så sitter justerskruven klockan 9 eller klockan 3 och justeringen görs höger vänster, dvs i färdriktningen och tvärtom.
Gör man detta varje år när man byter däck så har man alltid en perfekt handbroms och inte behöver tänka på det vid besiktningen.
Om man nån gång tar av bromsskivan passa då på och smörjjusterskruvens gängor med bromscylinderfett.