Mekarskryt!
Jupp, jag är tjej! Brukar hjälpa familj och vänner med deras bilar oxå. Senast bytte jag bromsbelägg på syrrans bil men det är ju småpotatis. Elfel är däremot INTE min grej.
Jag har tacklat av lite... Försöker röja i garaget så att det blir en bilplats där i händelse av vinterskruvande.
Har bytt kylare på BMW:n, som bekant för dig. Två gånger. Det verkar funka, men tror att intercoolern/slangar läcker för jag får lite dåligt klös i bilen. Jag har också polerat upp lacken på den knallgula Seaten med maskin. Ser ok ut nu, bättre skydd för vintern.
På att göra-listan:
BMW:
* Växellådsoljebyte
* Bakaxeloljebyte
* Filterservice
* Ny intercooler
SEAT:
* Har kamremssats på väg hem, ska ge mig på det omedelbums när den kommer, för vattenpump och rullar gnisslar betänkligt
* Nåt jävla hål långt fram på avgassystemet som grannen inte får tätt, trots att han haft den för svets tre ggr.
* Nedtagning och rengöring av vevhusventilation för att undvika förra årets fadäs med skjuten ventilkåpstätning
* Genongång av alla låskistor, eftersom de är tillverkade för spanskt klimat och jag vägrar stå en vinter till med plastpåsar med varmvatten/hårfön så fort jag ska någonstans
Vill tipsa om en lettisk butik jag börjat beställa delar ifrån: http://autopartsmarket.eu/ 1700 spänn för en kamremssats med vattenpump och rullar, inkl frakt.
Hellre skönhetsfel i form av rost på en gammal bil jag kan skruva själv med, än en ny och rostfri sak som kostar 8000 spänn att serva...
Nån som har nåt tips på hur jag kan fixa nedre delen av min digitala instrumentpanelsdisplay, den som visar tripmätaren, som 70% av tiden har nedre hälften släckt? Detta är på BMW:n. Inget jättefel, men trökigt när man vill hålla koll på soppaförbrukningen på längre sikt.
Om man trycker in tripnollställningen några gånger brukar den komma igång.
Nja, tror växellådsoljebytet kommer ta för lång tid för mig. Den lådan jag har har inget tömningshål, så man måste ta ner tråget, göra rent i evigheter osv. Har en växellådsreparatör bara 300 m hemifrån som kan tänka sig göra jobbet. Har dock inte frågat vad det går loss på, men har räknat med ca 3000.
Det enda knepiga med kamremsbyte på Cordoban är att få motorn i "dödläge" och det är inte så svårt. Bara för jag sa så kommer varenda bult till vattenpumpen gå av.
Har ditt garage parat sig med mitt garage?
Jag har iaf röjt ur garaget, så jag får in en bil där.