Mekarskryt!
Det där med avgassystem är en förbannelse. Känner igen det där med att behöva plocka ner, kapa, provmontera igen osv.
Jag byggde ihop ett dubbelt system till pickisen, med bara en liten dämpare bak på var sida. Det mullrar gôtt men inte så farligt med resonans inne i bilen. Eftersom jag hade 2 katalysatorer liggande så tog jag faktiskt och kapade ner och svetsade in dessa trots att det inte behövs. Lite miljövän kan man ju vara när det är gratis, och det gjorde ingenting varken på effekt eller förbrukning. Däremot fick jag beröm på bilprovningen för perfekta avgasvärden på en gammal bil.
Nu står jag ju med en extra motor/växellåda och ska väl försöka hitta något lämpligt objekt, personbil eller Pickup att stoppa ner dessa i. Helst en '68 eller äldre så man kan åka besiktningsfritt också. Folk ska ha alldeles för mycket betalt för rena sophögar bara. Ska man ha något vettigt så kostar det ju uppemot 100 000... Pilsnerskick är inget för mig.
Nästa steg är centrallåset. Förardörren förblir låst när centrallåset öppnas. Det är låsknappen som bara orkar halvvägs och jag tvingas sträcka in armen från bakdörren och trycka till den manuellt. Okej med mig, men frugan som är kort sträckte sig under den manövern igår och är nu sur och menar att det måste åtgärdas. Håhåjaja, blir väl att ta ner dörrpanel och gå loss med WD40.
Kul med en motor till "övers" i alla fall! Kan du inte hitta någon skön El Camino 70'a eller nåt? Antagligen svårt som du säger, till rimligt pris och skick...
En annan USA-bil jag fått upp ögonen för är GMS Jimmy. Skulle verkligen kunna tänka mig en sån, cirka 70-tal.
/Puppa