• M  och  M

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Maramina skrev 2013-05-20 17:14:50 följande:
    Jag hade föresten telefontid med läkaren idag där vi diskuterade hur vi ska gå vidare. Kort sammanfattat så blir nästa gång en vanlig IVF trots mannens få spermier och i många fall dåliga kvalitet, då det visade sig att de trots allt var pigga nog att kunna befrukta ägg på eget bevåg (hälften av äggen befruktades på vanligt vis och hälften med ICSI nu senast och slutresultatet blev den samma för de både metoderna). Dessutom, i och med att jag svarade så bra, och då jag mådde så dåligt som jag gjorde så kommer vi att testa korta protokollet nästa gång. Det betyder att vi kommer att hinna göra nästa försök redan innan de stänger för semester då jag har BIM på onsdag nästa vecka! Om vi kommer att göra det återstår att se, jag måste diskutera det med mannen. Men det vore skönt på sitt sätt att få det avklarat.

Jag känner att jag vill verkligen få ett slut på det här. Jag vill så gärna ha ett barn till, men jag vill inte fortsätta med försökandet i evigheter. Och jag vill återigen kunna börja ha mys med mannen när andan faller på utan att tanken om hur man ligger till i cykeln dyker upp som gubben i lådan, och jag vill kunna gå vidare med mitt liv utan att behöva mer eller mindre medvetet leta efter symptom och hoppas. Jag vill helt enkelt få ett slut på det här som är bebisverkstad! Jag tror helt enkelt att jag har kommit väldigt långt med att bearbeta tanken att blir det inget med IVF så blir det inte fler barn. Och jag känner mig ganska lugn i den tanken. Acceptansen har börjat växa till sig helt enkelt. Fast jag tror ju verkligen att det kommer att lyckas. Inför första försöket var jag helt inställd på att det skulle misslyckas. Nu är jag precis lika inställd på att det kommer att lyckas. Jag kommer att få mitt plus och jag kommer att få vara gravid än en gång. Och jag kommer att få vara med och föda ett syskon till min dotter och jag kommer att få uppfostra ett barn till, och jag kommer att få se denna att växa upp. Det tror jag verkligen på.
    Ja förstår ni när man till sist förhoppningsvis får sitt plus, när man kommit i mål, fy fan vad jävla skönt! Man kan börja leva igen. Slappna av. Ha kul. Njuta av varandra som par inte bara som bebismaskiner. Slippa åka berg- och dalbana mellan hopp och förtvivlan flera ggr i månaden, slippa söka symptom eller brist på dem!

Jag önskar jag kände mig lika säker som du på att jag kommer att lyckas. Vissa dagar gör jag det. Men snabbt vaknar jag till och känner att nä, vad är det som säger att vi kommer att lyckas. Vi kanske lika gärna inte gör det. Vi kanske har upplevt den en gång och det var sista gången. Vi kanske aldrig får vara med på denna fantastiska resa igen. Vilket är det enda jag vill. Jag lever för detta! Och jag ösnkar jag kunde få ett svar att ja inom 3 år eller 5 år så har du en bebis. Skulle jag veta det så skulle jag kunna vara lugn och slappna av och kännas okej jag kan vänta de åren. Men det är ovissheten som är så jobbig. Att inte veta om det blir denna månad eller om 5 månader eller om 2år eller om vi klarar det sjölva eller måste ta hjälp av IVF eller vad. Gaah! Blä! Suck! Fan!
  • M  och  M

Min sambo skadade ryggen igår så våra försök denna månad känns ganska bra körda :-\ Jag föreslog lite halvt om halvt på skämt att vi kanske skulle köra på heminsemenation denna månad då för att ha nån chans. Och jag älskar Min sambo för att han är öppen för otraditionella saker och inte är rädd för att ta "hjälp" för att lyckas med detta! Så lutar åt att vi testar att det. Funderar på hur vi ska lägga upp det bara... Om vi ska köra som vi gör annars, typ varannan vecka dag från dag 7-8 till dag 15-16. Undra om det räcker?

• M  och  M
    Ampin skrev 2013-05-24 22:44:12 följande:
    Nej, stackarn... Olägligt i dessa göra-bebis-tider dessutom Bara en liten tanke - ni kan inte bara försöka ha lite skadad-rygg-anpassat sex istället typ du on top? Beror ju förstås på hur illa däran det är med ryggen... Men känns ju lite krångligt och andra sidan med heminsemination, fixa sprutor och läsa på, och snabbt ska det väl gå så inte spermierna börjar må dåligt ute i luften

Känns som bara så fruktansvärt oromantiskt då han inte kan röra sig speciellt mkt alls... :-\ Att då vara den som varann dag ska gå lös på honom känns väldigt hemskt bara. Tycker inte det verkar så krångligt med heminsemination eller? Spruta har vi en sån barnstrumpor från apoteket. Sen är vi ju under samma tak så att vi kommer ju bara byta av varann... Finns ju dom som transporterar sperman en bit innan jag dom ses också så... Men jag har vet inte, skulle gärna ha hört om fler testat! Känns dock som enda möjligheten till chans denna månad...
  • M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2013-05-25 15:48:50 följande:
    Ett tips: dubbekolla att det är en spruta utan sån där kant längst ner! Vi fick fel en gång och det var INTE kul kan jag lova! Om mannen drar upp sperman i sprutan direkt så minimeras även kontakten med syre. Personligen tycker jag att det är otroligt smidigt och okrångligt med heminseminering. Om det är lika effektivt som vanligt samlag vet jag inte, men om det är enda alternativet så tror jag ändå att det är ett bra alternativ

Vad tänker du på för kant?
  • M  och  M
    Maramina skrev 2013-05-25 17:57:55 följande:
    Hur kan syre vara skadligt för spermierna? Jag menar, när man gör en utredning/IVF kan mannen ta sitt spermieprov på kliniken eller hemma, förutsatt att provet kommer till kliniken inom en timme. Och även om man har provet i en burk så utsätts den ju för syre dels när satsen sprutar ner i burken, dels så blir det ju lyft/syre kvar i burken när man försluter burken. Förutsatt att burken inte är jätteliten och satsen enorm...

Visst är det oromantiskt med att bara ha sex för att man hoppas bli gravid, och än mer att kvinnan är den som gör allt jobbet, eller mannen heller för den delen. Personligen tycker jag att inseminering är ännu mer oromantiskt och avtändande än att den ena gör "allt jobbet". Det skulle bli alltför kliniskt. Dessutom med inseminering måste ju mannen ändå bli upphetsad för att kunna ge sitt bidrag och då tycker jag att det är trevligt att kunna ge honom den glädjen. För åtminstone hos oss tycker min man att det är betydligt trevligare att vi gör det tillsammans än bara ett kliniskt handtralla. Särskilt som man inte bör ta hjälp av saliv eller munnen (alltså att kvinnan suger av) tå det kan fungera spermiedödande
    Jo självklart är det trevligare att göra det tillsammans, men när man inte annars har sex varannan dag utan kanske bara 1-2 ggr i veckan är det nog att få till varannan dag med någorlunda lust och att dessutom göra det utan att den andre kan vara delaktig i rörelser och knappt tycker det är skönt då han är så orörlig och stel nu känns ju verkligen som skit. Såän om det är fruktansvärt oromantiskt (vilket jag tycker att det är att ha sex på "beställning" vissa dagar i månaden är också) så då känns det ändå bättre att göra såhär med heminsemination denna månad. Jag får väl bidra med någon trevlig bild eller liknande istället
  • M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2013-05-25 15:48:50 följande:

Ett tips: dubbekolla att det är en spruta utan sån där kant längst ner! Vi fick fel en gång och det var INTE kul kan jag lova! Om mannen drar upp sperman i sprutan direkt så minimeras även kontakten med syre. Personligen tycker jag att det är otroligt smidigt och okrångligt med heminseminering. Om det är lika effektivt som vanligt samlag vet jag inte, men om det är enda alternativet så tror jag ändå att det är ett bra alternativ
    Vad är det för kant? Jag fick en sån 5ml doseringsspruta för barn på VC. Den har som en spets längst ner.. Är det den spetsen du menar? Vad finns det för andra då? Har aldrig sett någon annan.... Vad är det so stör med kanten då? 
  • M  och  M

Under vilka dagar i månaden kör ni med regelbunden mens på ca 28 dagar? Sex vrannan dag mellan dag 7-15 eller dag 8-16 borde väl räcka va tycker ni inte?

• M  och  M
    Maramina skrev 2013-05-26 21:54:28 följande:

Det beror på om man har regelbunden cykel och hur lång den cykeln. Har man bra koll på när ungefär ägglossningen borde vara så behöver man inte hålla på så många dagar i sträck. Jag har rätt regelbunden cykel på 28 +/- 2 dagar och både när jag tempat och använt ägglossningstester har ÄL varit på dag 14. Så då brukar vi åtminstone få till det dag 10, 12, 14 och 16, dvs fyra "måste sex" i månaden. Men det blir sällan så många "måste" då vi har lyckats hålla lusten vid liv och lyckas få till det ändå, mycket tack vare att min sexlust ökar enormt dagarna innan ÄL. Några gånger har det inte blivit något pga sjukdom (läs magsjuka) men annars så har det fungerat bra. Har lusten vid något tillfälle sviktat har Preseed (glidmedel dom till skillnad mot de flesta andra liknande produkterna inte är negativa för spermiern) varit bra att ta till för att göra det skönare.
    Tack, ja då borde varannan dag från 8-16 räcka för mig som också oftast har 28 +-2 cykel
  • M  och  M
    mammamia78 skrev 2013-05-27 08:50:23 följande:

Har en dotter född 2004 och är omgift nu med en annan man och vi har försökt sedan förra sommaren att få ett barn men inget har hänt fortfarande och jag börjar lessna blir så avundsjuk på alla som är gravida eller som fått barn nyss. Hör om andra både privat och i media som väntar barn och blir avundsjuk rent ut sagt och tänker varför kan inte jag/vi få till det? Sen tänker jag att ok jag har iaf ETT barn och är otroligt glad för det, för det kunde vara värre att jag inte hade något barn alls ju men sen känns det inte som det räcker ändå, jag vill ha fler barn.

Det är jobbigt när alla frågar: ska inte ni ha fler barn? vill inte din man ha barn (han har inga sedan tidigare)? ska ni inte skaffa ett syskon m.m.... samtidigt som vi försöker som bara den och inget händer och jag blir verkligen sååååååå ledsen och deppig och varje gång mensen kommer så kommer sorgen att det inte tog sig denna gången heller.

Har beställt både ägglossningsstickor och ägglossningsstickor och graviditetstest samt det där glidmedlet som skulle vara så bra "preseed" så man jäklar i mig kan köra som tusan nu och förhoppningsvis få till det.

Har försökt ringa och få tid för utredning (då vi är över 35 år båda två och har försökt så pass länge nu) men ingen har tider nu och inte heller vet de hur tiderna inför hösten är.

Har ni några andra tips på hur man lättare ska bli "på smällen"?? Jag känner mig desperat nog att prova allt jag kan tänkas nu för att få till det. Har aldrig haft svårt att bli gravid förut, verkar inte direkt ligga infertilitet i släkten på makens sida heller då nästan alla syskon fått barn och de är totalt 11 syskon i familjen.

Det påverkar en så mycket denna längtan efter ett syskon till det barn man har att man nästan inte kan glädja sig åt att ha henne man känner sig deprimerad och nedstämd och sur och vresig för det mesta.

Ja du, jag förstår dig så. Alla dessa känslor. Sorg, besvikelse, uppgivenhet, ilska, avundsjuka, svartsjuka, hopp, förtvivlan. Allt känner vi på samma gång. Inte konstigt man blir halvt knäpp.

Jag har testat alla möjliga preparat under de 11 månader vi försökt. Inget har hjälpt. Snarare bara tokat till min annars rätt regelbundna cykel. Så det enda som jag tagit denna månad är multivitamin. Min sambo får ta folsyra, zink och omega3

Har känt mig deprimerad mkt också, inget har känts roligt. Min dotter är det absolut bästa jag har och jag är såååååå otroligt lycklig för att jag faktiskt fått henne. Men ibland har jag precis som du skriver känt mig så nere att jag inte kan njuta av henne. Men då blev jag tusan förbannad! Har jag ett barn, om det så bara blir henne då, så ska jag baske mig se till att njuta dubbelt av henne. Så nu är det bara full fokus på det, suga ur varje sekund med henne för att få ut så mkt av det barn man iaf har. Stackars henne, mamma kommer kväva henne  
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?