• M  och  M

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Är chansen större att lyckas med IVF?

• M  och  M
    Kingston skrev 2014-02-28 11:31:58 följande:
    Ja det är som ni säger 3 försök och sedan får man bekosta frysförsöken separat. Men dessa är billigare... Dessutom skall man ju ha turen att få något att frysa ner! Det är ju inte alla som har kvaliteten på sin sida tyvärr. Risken att man inte lyckas med IVF finns ju alltid, men den är ju inte större än du "normalt har". Visst kan det vara sura pengar om man inte får sin efterlängtade bebis men då har man ju iallafall försökt. Och det finns ju inga andra genvägar... Jag har lagt IVF-tankarna på hyllan för tillfället efter det att vi fick veta att allt ser bra ut med äggledare osv. Sedan får man väl ge dig lite tid och lyckas det inte då så får vi fundera på IVF igen. Jag tycker det är värt att försöka iaf! Man måste våga för att vinna :)

Skönt att du känner så! Jag är tvärless på att försöka själv. Jag vet att vi antagligen lyckas någon gång då de inte hittar något "fel" på oss och vi har lyckas med ett barn sen tidigare. Frågan är bara hur lång tid det tar och lång tid jag beredd att försöka då det tär på så hemskt. Jag och min man har inte nerver för det här..
  • M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-28 18:04:32 följande:
    Vi skulle ju precis köra igång med ivf när jag mycket oväntat plussade. Jag kände mig också lite skrämd av det innan, tanken på att det var "sista utvägen" och att man gärna vill ha den backupen kvar. Men när vi väl tagit beslutet och processen var igång så kände jag mig faktiskt lugn och avslappnad istället. Då var det inte upp till oss längre, då skulle vi få hjälp av experter, professionella bebismakare ;) Vad gäller chanserna säger de generellt att 70% lyckats efter 3 behandlingar. Sen kanske det är olika på olika kliniker vad som ingår i försöken. På vår klinik var ett frysförsök (ekonomiskt) lika med ett halvt vanligt försök. Alltså kunde man teoretiskt sett göra ett vanligt försök och 4 frysförsök, eller två färska och två frysförsök.

Men då vill det till att man får några till frysen också då. Svårt att veta innan...
  • M  och  M

Är det större chans att lyckas med "färska" än med frysta? Eftersom frysta är billigare tänker jag

• M  och  M
    Maramina skrev 2014-02-28 19:29:49 följande:
    Dum jag är! Snacka om gravidhjärna! Det är klart du har barn sedan innan, annars skulle du ju inte vara med i den här tråden *skäms*

Hehe ja vi har en dotter på snart fyra år sedan tidigare. Som kom till naturligt efter 6 månader. Vi har inget fel på nån av oss annat än t jag hade pyttelite dåligt värde på sköldkörtel så får äta levaxin. Tror säkert vi kan bli gravida igen. Frågan är bara när. Och tiden tär på oss. Tiden gör att det börjar kännas outhärdligt att försöka själv. Vilket gör att jag sliter i pengarna om vi kan få vårt välmående tillbaka
  • M  och  M

Om man gör ett äggplock och får fem ägg är det alltså bättre att köra en färsk insättning och frysa ner resten och betala för insättning av frysta sen, rent ekonomiskt? Men då vill man ju veta att man får många dugliga ägg på äggplock också annars är det ju surt.. Då hade man ju hellre tagit tre-pack

• M  och  M

Inget roligt för relationen när sex bara nästan blir på beställning en viss vecka. Resten av tiden orkar man inte. Och misslyckanden och känslan av värdelösthet :-\

• M  och  M

Jag tänker att man får ju många frysta embryon (13000kr per insättning) för priset av ett tre-pack (60000kr)

• M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-28 21:20:18 följande:
    Vet precis. Vi gick ju över till heminseminering till slut då "tvångsliggandet" helt förstörde samlivet. Håller verkligen alla mina tummar och tår för att ni lyckas snart och kan lägga den här kampen bakom er!

Det gjorde vi två månader också när sambon skadat ryggen. Men det blev ännu mer stelt och påfrestande för oss så har inte fortsatt. Men det är ju ett alternativ helt klart!
  • M  och  M

Tänker att om jag kan låna eller spara till typ ett nytt kök som jag egentligen inte bryr mig om i slutändan så vill jag ju hellre lägga pengar på att försöka få ett barn

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?