Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Jag vill inte ha nån annan =(

Åh, nu blev jag ledsen =(
    Känner precis som du. Jag och min man har varit tillsammans i 10 år, och jag tror inte att jag någonsin skulle kunna älska eller bo tillsammans med någon annan om något hände med honom - eller om han en dag kom hem och sa att han ville flytta ut. 
    Vet inte vad jag skall säga som skulle hjälpa dig på något sätt. Har du funderat på att prata med någon? Även om du inte vill komma över honom kan det nog vara bra att ta hjälp av någon så du i alla fall kan börja må bättre Hjärta

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 18:18:02 följande:
    Ja, det handlar givetvis om mig - om att jag inte blir kär så lättvindigt. Och det handlar säkert mer om nån kemisk obalans i min hjärna än något inlärt psykologiskt beteende. 

Men nej, jag gillar inte "sentamentaliteten" etc. Hade jag kunnat bli kär i andra så hade jag naturligtvis inte varit så nedstämd av detta nu. Det är sorg, inget annat. Jag har lätt för att komma över annan slags sorg - mycket lättare än andra jag har hört talas om. Men just detta lider jag av för att jag inte ser att det finns nåt alternativ som är attraktivt. Att andra människor sen presenterar "val" för mig som jag själv inte ser som annat än skenbara val får stå för dem.
    Jaha, okej. Då ber jag om att få önska dig lycka till i livet som du avser framleva i ensamhet.
  • Anonym

Behöver kanske muntras upp lite , som om livsgnistan försvunnit ,känn efter själv ts  du vet ju själv vad du känner ,och fatta dom besluten själv och tänk klart , det är inte meningen andra ska välja åt en , nu måste du välja själv ...

• Anonym
    Neko skrev 2012-11-28 18:49:53 följande:
    Jag tycker att det är väldigt intressant hur du resonerar TS, om monogamitet vs seriemonogamitet. Så jag har lite frågor, hoppas att du vill svara! =)

1. Om han nu kom tillbaka till dig och sade att eftersom ni varit isär så länge så var det som att träffa en helt ny person när han träffar dig, och att han vill starta ett nytt förhållande med dig - att ni glömmer/struntar i allt det som varit mellan er, bra som dåligt och påbörjar något helt nytt. Hur skulle du känna inför det?

2. Ifall han inte hade lämnat dig utan istället dött, hade du känt annorlunda på något sätt då, tror du?

3. Även om han är oersättlig och du inte kan känna samma sak för någon annan, tror du att du skulle kunna ha ett förhållande med någon annan bara för att du vill ha någon att vara med, bo med och ha sex med, ungefär som ett djupt vänskapsförhållande?
    1. Han har sårat mig oerhört mycket, så det skulle krävas att han verkligen visade att han menade allvar innan jag kunde ta honom tillbaka. Men ja, jag skulle förmodligen ta tillbaka honom. 

2. Jag har svårt att föreställa mig det, men nej, egentligen inte. Med ett förbehåll - jag hade förmodligen inte känt nån ilska gentemot honom, vilket jag gör nu.

3. Nej, inget långvarigt i alla fall. Jag skulle möjligen kunna tänka mig något sexuellt om/när jag blivit tillräckligt desperat (det har iaf inte hänt än, bara tanken gör mig rätt äcklad just nu), men samboskap - aldrig i livet. Jag vill inte ha nån annan bara för sakens skull. Jag har testat det livet förut (innan jag träffade denne man) och det var ingenting för mig. Det fick mig att känna mig som en hemsk människa. Jag skulle inte själv vilja vara med någon som hade så bristande känslor för mig, så varför ska jag utsätta nån annan för det? Jag vill känna mig genuin i det jag gör, och det gör jag inte om jag bara tar nån i brist på annat eller bättre. Visst kan man tycka om folk på olika nivåer och allt är heller inte svartvitt, men för att jag ska kalla något kärlek behöver det finnas ett visst djup i känslorna. 
  • Anonym
    Anonym (annan) skrev 2012-11-28 19:04:13 följande:
    Jag vet en annan som är som du, TS. Min kille. Jag har gjort slut ett antal gånger och försökt få honom att hitta någon ny genom att presentera/få honom att lära känna många andra tjejer som är singel och mycket sötare och trevligare än jag, men han är liksom inte intresserad. Säger att han aldrig har älskat någon på det här sättet (som mig) tidigare och att ett dåligt förhållande med mig är värt tusen gånger mer än ett förhållande med någon annan.

Det har orsakat problem då jag är polygam och blir förälskad i andra då och då när jag är tillsammans med honom. Dock skulle jag inte vilja byta ut honom, han är totalt oersättlig och alla andra personer bleknar i jämförelse med honom, känns som att han är min själsfrände och den enda som känns som en riktigt riktig person som jag kan lära känna på djupet eller hur jag ska säga , men jag har väldigt svårt att hålla mig från att ha någon på sidan om.

Så det är lite vårt problem. Han känner igen sig i det du skrivit.

Då funkar inte eran kemi , då försvinner också känslor och kärlek så fort dom skakat klart i huvodet.
  • Anonym
    Anonym (annan) skrev 2012-11-28 19:04:13 följande:
    Jag vet en annan som är som du, TS. Min kille. Jag har gjort slut ett antal gånger och försökt få honom att hitta någon ny genom att presentera/få honom att lära känna många andra tjejer som är singel och mycket sötare och trevligare än jag, men han är liksom inte intresserad. Säger att han aldrig har älskat någon på det här sättet (som mig) tidigare och att ett dåligt förhållande med mig är värt tusen gånger mer än ett förhållande med någon annan.

Det har orsakat problem då jag är polygam och blir förälskad i andra då och då när jag är tillsammans med honom. Dock skulle jag inte vilja byta ut honom, han är totalt oersättlig och alla andra personer bleknar i jämförelse med honom, känns som att han är min själsfrände och den enda som känns som en riktigt riktig person som jag kan lära känna på djupet eller hur jag ska säga , men jag har väldigt svårt att hålla mig från att ha någon på sidan om.

Så det är lite vårt problem. Han känner igen sig i det du skrivit.
    Jag känner igen mig väldigt väl i det du beskriver om honom också... Ett dåligt förhållande med den här mannen är bättre än ett bra förhållande med nån annan - det är så jag känner. Jag fokuserar alltså på min egen känsla av honom och inte på vad en eventuell partner fyller för behov eller gör för mig - det sistnämnda är endast ett narcissistiskt förhållningssätt till en annan människa enligt mig. 

Det låter som ett riktigt jobbigt problem för er. :( Om han funkar som jag kommer det inte att spela nån roll om du så skulle presentera honom för världens vackraste, mest intelligenta och trevligaste person - han skulle ändå välja dig. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 19:26:58 följande:
    Jag känner igen mig väldigt väl i det du beskriver om honom också... Ett dåligt förhållande med den här mannen är bättre än ett bra förhållande med nån annan - det är så jag känner. Jag fokuserar alltså på min egen känsla av honom och inte på vad en eventuell partner fyller för behov eller gör för mig - det sistnämnda är endast ett narcissistiskt förhållningssätt till en annan människa enligt mig. 

Det låter som ett riktigt jobbigt problem för er. :( Om han funkar som jag kommer det inte att spela nån roll om du så skulle presentera honom för världens vackraste, mest intelligenta och trevligaste person - han skulle ändå välja dig. 
    Det är sant ts som du säger ,problemet är ju att han redan valt bort dig innan,skulle han gjort det om han funkade som du eller älskade dig på samma sätt, man vänder inte sin kärlek ryggen .
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 19:13:06 följande:
    Behöver kanske muntras upp lite , som om livsgnistan försvunnit ,känn efter själv ts  du vet ju själv vad du känner ,och fatta dom besluten själv och tänk klart , det är inte meningen andra ska välja åt en , nu måste du välja själv ...
    Välja vadå? Det som återstår är ju bara pest och kolera. Om jag inte blir lycklig oavsett hur jag gör, ser jag inte nån anledning till att göra något alls. 
    Anonym skrev 2012-11-28 18:27:27 följande:
    Jaha, okej. Då ber jag om att få önska dig lycka till i livet som du avser framleva i ensamhet.
    Den där smileyn var såklart onödig och bara ett bevis på att du inte förstår hur jag fungerar. Men om allting handlar om val i din värld och alla människor väljer sin olycka, då anser inte jag heller att det finns något mer att diskutera här. Jag byter så gärna bort mitt sätt att funka!
    Anonym skrev 2012-11-28 18:25:49 följande:
    Åh, nu blev jag ledsen =(
    Känner precis som du. Jag och min man har varit tillsammans i 10 år, och jag tror inte att jag någonsin skulle kunna älska eller bo tillsammans med någon annan om något hände med honom - eller om han en dag kom hem och sa att han ville flytta ut. 
    Vet inte vad jag skall säga som skulle hjälpa dig på något sätt. Har du funderat på att prata med någon? Även om du inte vill komma över honom kan det nog vara bra att ta hjälp av någon så du i alla fall kan börja må bättre Hjärta
    Jag går i terapi sedan ett par månader tillbaka och det är väl bra att prata av sig, men det har inte hjälpt mig vidare i sorgen. 
    Prodigal skrev 2012-11-28 18:56:26 följande:
    TS, kontakta ditt ex., tala om hur du känner. Ge allt du har och hör vad han har att säga. Jag vet att man ibland fastnar i känslor pga att man på nåt konstigt sätt delvis också föreställer sig att den andra personen också känner likadant, men sen när man hör, vet att den personen egentligen känner helt annorlunda, är på väg någon annanstans i ett annat tåg (uttryck) så kan det underlätta för en själv att få reda på sånt för att kunna acceptera och gå vidare. 

Jag har försökt med detta, men det resulterade bara i att jag satt där och "försvarade" det vi hade samtidigt som han klankade ner på det. Jag vet ju att han inte tycker att det var så hemskt egentligen, utan han kände sig nog mest kände sig tvungen att rabbla upp alla dåliga saker med oss för att övertyga sig själv om att han fattade rätt beslut, men det gjorde ändå ont i mig att höra allt. Dock påverkar det inte mina känslor. 

• Anonym
    Anonym (2 år) skrev 2012-11-28 19:30:02 följande:
    Var det din första kärlek ts? Hur vet du att du inte kommer att kunna älska någon som du älskat honom? Så tänkte jag när det tog slut med min första kille, men sen så hittade jag en kille som jag älskade ännu mer, sen när det tog slut med honom tänkte jag samma sak, men nu har jag hittat en kille som jag passar ännu bättre med.
    Min första kärlek? Ja. 

Min första partner? Nej, inte på långa vägar. Jag har nog haft omkring 15 pojkvänner genom åren (talar inte om sexpartners nu, det antalet ligger mycket högre). Jag har inte varit kär i någon av dessa. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 19:37:10 följande:
    Det är sant ts som du säger ,problemet är ju att han redan valt bort dig innan,skulle han gjort det om han funkade som du eller älskade dig på samma sätt, man vänder inte sin kärlek ryggen .
    Ja, det är så jag också tänker...
Svar på tråden Jag vill inte ha nån annan =(