• liinaa

    18 år, en dotter på 1 år, Vill ha ett till nu

    Jag är 18 år och min dotter är snart 1 år så va 17 när hon föddes. Nu vill jag ha ett till barn. Jag går på gymnasiet och blir klar till sommaren och har lyckats att va mamma och elev samtidigt. Även att jag säger till kompisar att jag vill ha ett till så kollade dom på mig som : skojar du? Är det fler unga föräldrar som har mer än 1 barn ? vad sa era föräldrar om det? På min blogg kan ni läsa att jag skriver hur det är positivt att vara ung föräldre och att jag vet att jag kan fixa det mesta som skolan och så.

    linaungmamma.bloggplatsen.se

  • Svar på tråden 18 år, en dotter på 1 år, Vill ha ett till nu
  • icy
    liinaa skrev 2012-11-27 22:49:47 följande:
    Jag är 18 år och min dotter är snart 1 år så va 17 när hon föddes. Nu vill jag ha ett till barn. Jag går på gymnasiet och blir klar till sommaren och har lyckats att va mamma och elev samtidigt. Även att jag säger till kompisar att jag vill ha ett till så kollade dom på mig som : skojar du? Är det fler unga föräldrar som har mer än 1 barn ? vad sa era föräldrar om det? På min blogg kan ni läsa att jag skriver hur det är positivt att vara ung föräldre och att jag vet att jag kan fixa det mesta som skolan och så.

    linaungmamma.bloggplatsen.se
    Kör hårt och skit i vad andra tycker, kommer alltid finnas människor som tycker man gör fel val i livet oavsett vad man än gör. Strunt i vad andra tycker, kör efter vad DU klarar av och är kapabel till.
  • Flickan och kråkan

    En nyfiken fråga bara. Hur klarar du/ni ekonomin? Jag är en gammal mamma som var färdigutbildad, hade fast tjänst sedan länge etc när jag fick mitt första barn och vi får ju ändå pussla för att vara hemma med barnen länge, ha korta dagistider etc. Frågar bara av nyfikenhet.

  • liinaa

    Få bostadsbidrag eftersom jag inte har nån direkt inkomst, sen föräldrapenning när jag varit hemma. Även barnbidrag och studiebidrag, pluggade på distans ett tag (: Det är svårt vissa månader men det går :) bara man vill

  • Flickan och kråkan
    liinaa skrev 2012-11-27 23:01:49 följande:
    Få bostadsbidrag eftersom jag inte har nån direkt inkomst, sen föräldrapenning när jag varit hemma. Även barnbidrag och studiebidrag, pluggade på distans ett tag (: Det är svårt vissa månader men det går :) bara man vill
    Jag tänker mest med en eventuell tvåa och du har gått ut gymnasiet. Ska du plugga, jobba? Har du tänkt på vad du vill för barnen vad gäller dagis och dagistider etc? Är du själv, eller är ni två? Klarar du att jobba deltid och ändå försörja er eller måste du ha barnen tidigt långa dagar på förskola? 
  • liinaa

    Vi är 2 :) bor inte tsm redigt för han jobbar en bit bort. Så killen har jobb. Efter gymnasiet har jag tänkt att jobba (: med första så delade vi upp föräldraledigheten så blir nog så om vi skulle få en till

  • JECJ
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-27 23:06:13 följande:
    Jag tänker mest med en eventuell tvåa och du har gått ut gymnasiet. Ska du plugga, jobba? Har du tänkt på vad du vill för barnen vad gäller dagis och dagistider etc? Är du själv, eller är ni två? Klarar du att jobba deltid och ändå försörja er eller måste du ha barnen tidigt långa dagar på förskola? 

    läs hennes blogg där står det att killens mamma (han bor hemma) har dottern på måndagar. Hon och dottern sover hemma hos hennes mamma på tisdagar för att hennes mamma ska kunna ta hand om barnet på onsdagar.
    Jag undrar om alla som ställer upp gratis skulle ställa upp lika mycket när det gäller 2 barn.

    Jag gissar att dom inte tycker att du ska ha fler barn ännu för att du:
    1. Inte bor med barnets pappa
    2. Inte klarar av att sköta barnet självständigt utan är beroende av stöd 
    3. För att du bara går i gymnasiet
    4. du sätter dig i flera (ytterligare) år som låginkomstagare

    Så jag tror inte att dom tittar snett på dig för att du är ung utan för att dom anser att du borde vänta tills du och pappan har ett stabilt förhållande, fast jobb och du klarar av att ta hand om barn utan att vara beroende av att barnet åker runt till olika barnvakter. 
  • Flickan och kråkan
    JECJ skrev 2012-11-28 06:02:47 följande:

    läs hennes blogg där står det att killens mamma (han bor hemma) har dottern på måndagar. Hon och dottern sover hemma hos hennes mamma på tisdagar för att hennes mamma ska kunna ta hand om barnet på onsdagar.
    Jag undrar om alla som ställer upp gratis skulle ställa upp lika mycket när det gäller 2 barn.

    Jag gissar att dom inte tycker att du ska ha fler barn ännu för att du:
    1. Inte bor med barnets pappa
    2. Inte klarar av att sköta barnet självständigt utan är beroende av stöd 
    3. För att du bara går i gymnasiet
    4. du sätter dig i flera (ytterligare) år som låginkomstagare

    Så jag tror inte att dom tittar snett på dig för att du är ung utan för att dom anser att du borde vänta tills du och pappan har ett stabilt förhållande, fast jobb och du klarar av att ta hand om barn utan att vara beroende av att barnet åker runt till olika barnvakter. 
    Ja, då skulle jag säga att TS ska koncentrera sig på att ta hand om sitt första barn. 
  • tundra

    Håller med de föregående. Du klarar inte av 2 barn om du redan behöver så mkt avlastning.

    Avvakta till du har jobbat 1 år iaf.

  • Poppee

    Förstår att du vill ha en till men tycker kanske du ska jobba ett tag och känna på att vara en arbetande mamma och liksom komma på plats innan du för ett till barn till världen :)

Svar på tråden 18 år, en dotter på 1 år, Vill ha ett till nu