Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

18 år, en dotter på 1 år, Vill ha ett till nu

En nyfiken fråga bara. Hur klarar du/ni ekonomin? Jag är en gammal mamma som var färdigutbildad, hade fast tjänst sedan länge etc när jag fick mitt första barn och vi får ju ändå pussla för att vara hemma med barnen länge, ha korta dagistider etc. Frågar bara av nyfikenhet.

• Flickan och kråkan
    liinaa skrev 2012-11-27 23:01:49 följande:
    Få bostadsbidrag eftersom jag inte har nån direkt inkomst, sen föräldrapenning när jag varit hemma. Även barnbidrag och studiebidrag, pluggade på distans ett tag (: Det är svårt vissa månader men det går :) bara man vill
    Jag tänker mest med en eventuell tvåa och du har gått ut gymnasiet. Ska du plugga, jobba? Har du tänkt på vad du vill för barnen vad gäller dagis och dagistider etc? Är du själv, eller är ni två? Klarar du att jobba deltid och ändå försörja er eller måste du ha barnen tidigt långa dagar på förskola? 
  • Flickan och kråkan
    JECJ skrev 2012-11-28 06:02:47 följande:

läs hennes blogg där står det att killens mamma (han bor hemma) har dottern på måndagar. Hon och dottern sover hemma hos hennes mamma på tisdagar för att hennes mamma ska kunna ta hand om barnet på onsdagar.
    Jag undrar om alla som ställer upp gratis skulle ställa upp lika mycket när det gäller 2 barn.

Jag gissar att dom inte tycker att du ska ha fler barn ännu för att du:
    1. Inte bor med barnets pappa
    2. Inte klarar av att sköta barnet självständigt utan är beroende av stöd 
    3. För att du bara går i gymnasiet
    4. du sätter dig i flera (ytterligare) år som låginkomstagare

Så jag tror inte att dom tittar snett på dig för att du är ung utan för att dom anser att du borde vänta tills du och pappan har ett stabilt förhållande, fast jobb och du klarar av att ta hand om barn utan att vara beroende av att barnet åker runt till olika barnvakter. 
    Ja, då skulle jag säga att TS ska koncentrera sig på att ta hand om sitt första barn. 
Svar på tråden 18 år, en dotter på 1 år, Vill ha ett till nu