• Persi

Vet du något om: Trollhättan, Örebro, Karlstad eller Linköping?

Trollhättan, Örebro, Karlstad, Linköping.
    Vad tycker du om den staden/de städerna du känner till?
    ,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
  • Svar på tråden Vet du något om: Trollhättan, Örebro, Karlstad eller Linköping?
  • Lattjo
    Lattjo skrev 2012-11-24 11:06:12 följande:
    I Trollhättan måste det vara något fel på vattnet. Alla jag träffat därifrån är knäppa. Och jag bodde ihop med en därifrån i 10 år ;) Staden i sig är mysig, fin natur och mysigt att gå omkring. Men jag har svårt för folket och har haft sen jag var där för första gången för 11 år sen. Dryga människor och det är så mycket supa och festa bland folk så jag blev nästan rädd ett tag. Man blir konstant trackad av ALLA för att man är från sthlm men gud nåde mig om jag sa något tillbaka till dom.

Nej, jag är inget fan av Trollhättan alls, men staden är som sagt fin :)
    Och ta det där med att alla människor från trollis är knäppa med glimten i ögat! Jag har inte träffat ALLA så jag vet faktiskt inte ;)
  • Loojsen

Lattjo ; haha jag instämmer delvis! Kan ju flika in att jag är inte uppvuxen här, så tack och lov har kranvattnet inte påverkar mig allt för mycket ännu ;)

• Frida Ø

Bor i Trollhättan och trivs bra här! Utelivet är ganska bra, nära till allt. Även om inte shoppingen i just stan är jättebra finns ju Överby bara några minuter iväg. Mysig stad, lätt att få boende men det där med att brottsligheten ökar håller jag inte med om, snarare blivit lugnare. Jag lär förmodligen stanna här iallafall!
    Kan inte komma på några direkta negativa saker, mer än bättre och sämre områden att bo på.

• Cassidy

Jag är inflyttad Trollhättebo och tycker att det bästa ordet för att beskriva staden är 'Trist'! Naturen runt om är fin och det finns några bra skolor och dagis. Högskolan är tämligen fräsch eftersom den till stora delar är nybyggd. Men arbetslösheten är skyhög. Det har hänt en hel del skit på kvällarna det senaste. Kronogården och Granngården är tyvärr totala invandrarområden och ses som 'dåliga'... Det finns inte så många restauranger, biografen är helt ny, men totalt opersonlig (och inte anknuten till SF) och med ett halvtaskigt utbud. Innerstan håller på att dö ut pga att det stora köpcentret Överby ligger så nära... Nja. Jag hade inte flyttat hit om jag vetat hur det var...

• lemonina

Bor i Örebro sedan fem år tillbaka och det är en bra studentstad och ganska fint också om jag får säga det själv, med Örebro slott och en hel del gamla byggnader. Men är man singel så finns det dåligt med utbud på killar i trettio års åldern Uteställena är helt ok men jag har nog börjat tröttna och börjar själv fundera på att flytta till en storstad. Ja sen är det svårt att hitta jobb här också.

I acted like it wasn`t a big deal when really it was breaking my heart
  • summerhunter

Trollhättan: Trevlig stad, lagom stor, nära till naturen, shopping , andra städer osv.

Örebro: samma som ovan,även om jag tycker att Thn var mer framåt som kommun.

(Bott i båda)

• Kimona

Trollhättan: trevligt om man inte vill bo i storsta'n men ändå vill ha nära till allt. Bör stanna borta från Kronogården/Lextorp

• Elisabeth85

Bor i Karlstad och trivs jätte bra, bott här hela mitt liv. Lagom stort och det mesta finns här tycker jag.

BF 10 juni 2013
  • Tittij

Uppvuxen i Karlstad. Pluggade på universitetet och flyttade därefter till Stockholm.

Karlstad är jättevackert! Det är framför allt en sommarstad. Du har flera jättefina badstränder vid Vänern. Klarälven rinner genom staden, då du kan även bada mitt i centrum. Det finns det mesta, från natur, jakt & fiske till shopping, IKEA och teater. Det ligger i mitten av Göteborg, Oslo och Stockholm med knappa 3 timmar till alla tre städerna och med bra förbindelser. 

Kroglivet är bra. De flesta skolor är bra. Det går att cykla i princip överalls, från norra sidan till södra på under timmen. Det går någorlunda lätt att hitta en hyresrätt, att köpa bostad är fortfarande överkomligt. 

Nackdelar vet jag inte riktigt.. Kommer inte ihåg några, eller så har jag förträngt dem :)
    Skulle väl vara att det inte dräller av jobb, vilket var anledningen till att jag var tvungen att flytta.  

• Vit Lilja

Bodde i Örebro ett par år i både Wasa och Baronbackarna. Staden är helt okej, finns allt man behöver, men jag som kom från göteborg höll på att bli galen på öppettiderna, allt stänger 18 (eller gjorde då) och var stängt på söndagar. Fanns inga caféer som var öppna kvällstid. Krogarna var få, men väldigt bra, så där var det ok. Restaurangerna samma sak, få, men bra. På tok för lite caféer (men så är jag kaffenörd också). Örebro är väldigt platt och man cyklar överallt och bil behövs egentligen inte och det var det jag älskade mest, man kunde trampa sig vart som helst.

I Wasa är det riktigt nära centrum och bara ett par minuters gångväg till järntorget och centrum, och det var fint. Men vi trivdes bättre i baronbackarna, ca 10-15 min cykelväg till centrum men bara 1 min från motorvägen och det var skogar och promenadstråk. Mycket grönt och fint.

Har vart i Trollhättan en hel del också, mysig stad tycker jag, men har aldrig bott där så kan inte uttala mig. Vi hade en tanke för några år sedan att flytta dit, men det blev aldrig så.

Karlstad och Linköping har jag bara vart i varje stad en gång, och kan inte uttala mig.      

Varför vill du veta om just dessa städer?    

• Björckan

Uppvuxen i Trollhättan, har pluggat i Örebro.

Trollhättan: Fin sommarstad men lite tråkig bebyggelse i stan, trevlig natur, begränsat nöjesutbud, nära till Göteborg, nära till kusten, ganska liten stad på gott och ont (nära till allt men alla känner alla...), en hel del stök på nätter och helger.
    Tveksamma områden: Kronogården, delar av lextorp, delar av sylte

Örebro: Fin bebyggelse i centrala staden (pluspoäng för slottet och wadköping), värdelös kollektivtrafik, relativt bra nöjesutbud, ligger långt ifrån allt (storstäder, kusten, fjällen), platt natur, mycket våldtäkter, mellanstor stad på gott och ont (ganska långa avstånd men ett större utbud)
    Tveksamma områden: Vivalla, brickebacken, oxhagen, varberga, baronbackarna

• Punkster

Född i Linköping (som jag flyttade ifrån för att jag inte trivdes) och bor i Örebro sedan ca 7 år. Att Brickebacken skulle vara ett dåligt område är bara sladder från människor som inte törs besöka det eller litar på rykten. Jag har bott här under hela min vistelse i stan och aldrig trivts bättre. 

Jag gillar att stan är lagom stor. Det finns det man behöver och vill ha utan att man behöver tillbringa halva dagarna i kollektivtrafiken som i Sthlm. Vill man finns allt inom cykelavstånd. Innerstaden är fin, speciellt på sommaren och kring Svartån. Det finns caféer och restauranger i olika kategorier och prisklasser, men utelivet är inget att hurra för. Finns mest krogar där det antingen hänger fulla 18-åringar eller tråkiga 30+-are. Inga riktiga klubbar om man vill dansa.

Jobbmarknaden är lite kärv, tror det har med universitetet att göra. Jag sökte jobb utanför stan, då blev det genast lättare att få napp och dessutom blev lönen högre.

Ang. Linköping så bor min lillsyrra kvar där och trivs som fisken i vattnet, så alldeles värdelös kan väl staden inte vara... Flört 

Svar på tråden Vet du något om: Trollhättan, Örebro, Karlstad eller Linköping?