• Andersoelin

Man är man för gammal 46 år

Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

• Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 14:58:27 följande:
    Jag har aldrig hävdat att man är en sämre mamma, eller älskar sitt barn mindre för att man är äldre. Men på samma sätt som DU uttryckte dig spydigt till den andra unga tjejen - "man vill väl ge sina barn de bästa möjliga förutsättningarna" ställer jag dig samma fråga. Och kan man verkligen det som 45år gammal, alla faser och olika perioder som ens barn går igenom. Kanske man själv, 40års kris osv. Jag hävdar inte att JAG är bättre, däremot säger jag att min KROPP är bättre och mer mottaglig för att bli gravid, bära och föda ett barn och det är inte taget ur intet utan finns bevisat. 
    Men jisses amalia. Mitt svar var ett ironiskt svar på felicias ursprungliga spydighet om bästa förutsättningar.

Givetvis kan man ge sitt barn goda förutsättningar i livet även om man är 45. Jag upplever att du har en snedvriden syn på åldrande.

Det är helt enkelt inte relevant hur din kropp fungerar. Din kropp är inte representativ för unga kvinnor, eller någon annan för den delen. Svågerstatistik är meningslös.
    ~*rabiat*~
  • Onkel Olga
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:04:09 följande:
    Varför väntar man så länge med att skaffa barn då, har man inte hittat den rätta. Är det den enda anledningen? 
    Dels det, sen är det så att för många som får barn så sent finns det många år av försök och problematik att bli gravida (och då vet jag flera som började försöka långt före 40-årsstrecket men infertilitet kan bero på många faktorer, inte bara ålder). Det finns många oförutsedda händelser i livet som sjukdom, separationer och annat som kan göra att det inte är lämpligt att bli förälder även om man skulle vilja. Jag har stött på många orsaker men som sagt var inte en enda som "väntat på grund av karriären" eller liknande.
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:04:48 följande:
    Men jisses amalia. Mitt svar var ett ironiskt svar på felicias ursprungliga spydighet om bästa förutsättningar.

Givetvis kan man ge sitt barn goda förutsättningar i livet även om man är 45. Jag upplever att du har en snedvriden syn på åldrande.

Det är helt enkelt inte relevant hur din kropp fungerar. Din kropp är inte representativ för unga kvinnor, eller någon annan för den delen. Svågerstatistik är meningslös.
    Snevriden syn på att vara runt 45år och skaffa barn, möjligtvis då jag inte läst någonstans (eller för den delen hört av BM, läkare mfl.) att det skulle vara positivt eller till ens fördel. 

Det enda jag kan läsa mig till och se är alla RISKER som medför när man väljer att sätta ett barn till världen så sent. Vet inte vem det är fel på, alla läkare och barnmorskors utlåtande och all information som finns där de jämför att få barn som 20år och 40år eller er som menar på att allt detta inte stämmer trots statistik?

Nä min kropp är inte representativ för alla unga kvinnor men om de flesta 20åringar skulle ha svårt att få barn och andra komplikationer skulle väl det stå med precis som det gör om information för de runt 40+, eller?

• Sandraa L

Det går oftast bra för mammor som är gravida och föder barn efter både 40, 43 och 46, men den biologiska åldern talar emot det och listan på de ökade riskerna när det gäller både graviditet och förlossning är tyvärr lång:

Barnet kan dö sent i graviditeten eller inom de sju första dagarna. Blodpropp. Blödningar i tredje trimestern. Diabetes. Downs, Edwards och Pataus syndrom. För tidig födsel. Förlossningen sker antingen med planerat kejsarsnitt eller igångsättning, som riskerar att dra ut på förloppet och sluta med sugklocka och tång. Fostret kan också bli mer stressat. Havandeskapsförgiftning. Högt blodtryck. Lågt liggande moderkaka. Moderkaksavlossning. Tvillinggraviditet (vilket i sig innebär en risk, oavsett mammans ålder).

Gamla pappor då?
    Barn till äldre fäder riskerar att födas för tidigt och drabbas av autism och schizofreni.

• Sandraa L

Och JUL här har du din fakta som du försökte tala undan

Det främsta hindret för en kvinna över 35 kan dock vara att bli gravid. Kvinnor är som mest fertila mellan 20 och 24 års ålder. För kvinnor mellan 35 och 39 år har fertiliteten sjunkit med minst en fjärdedel. Chansen för kvinnor mellan 40 och 45 att bli gravida har sjunkit med 95 % jämfört med kvinnor i tjugoårsåldern. Även med fertilitetsbehandlingar, t.ex. provrörsbefruktning, har kvinnor svårare att bli gravida i takt med att de blir äldre. 

Källa: Babycenter

• Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:09:59 följande:
    Snevriden syn på att vara runt 45år och skaffa barn, möjligtvis då jag inte läst någonstans (eller för den delen hört av BM, läkare mfl.) att det skulle vara positivt eller till ens fördel. 

Det enda jag kan läsa mig till och se är alla RISKER som medför när man väljer att sätta ett barn till världen så sent. Vet inte vem det är fel på, alla läkare och barnmorskors utlåtande och all information som finns där de jämför att få barn som 20år och 40år eller er som menar på att allt detta inte stämmer trots statistik?

Nä min kropp är inte representativ för alla unga kvinnor men om de flesta 20åringar skulle ha svårt att få barn och andra komplikationer skulle väl det stå med precis som det gör om information för de runt 40+, eller?

Jag skrev snedvriden syn på åldrande. Och om man påstår att man är gammal och behöver rullator vid 46 årsd ålder, ja då anser jag att man har en snedvriden syn på åldrande.

Ingen säger att riskerna inte ökar. Vi säger bara att det inte är den enda faktorn att ta hänsyn till.
    ~*rabiat*~
  • Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:16:36 följande:

Det främsta hindret för en kvinna över 35 kan dock vara att bli gravid. Kvinnor är som mest fertila mellan 20 och 24 års ålder. För kvinnor mellan 35 och 39 år har fertiliteten sjunkit med minst en fjärdedel. Chansen för kvinnor mellan 40 och 45 att bli gravida har sjunkit med 95 % jämfört med kvinnor i tjugoårsåldern. Även med fertilitetsbehandlingar, t.ex. provrörsbefruktning, har kvinnor svårare att bli gravida i takt med att de blir äldre. 

Jag har inte försökt tala undan någon fakta alls.
    ~*rabiat*~
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:12:55 följande:

Det går oftast bra för mammor som är gravida och föder barn efter både 40, 43 och 46, men den biologiska åldern talar emot det och listan på de ökade riskerna när det gäller både graviditet och förlossning är tyvärr lång:

Barnet kan dö sent i graviditeten eller inom de sju första dagarna. Blodpropp. Blödningar i tredje trimestern. Diabetes. Downs, Edwards och Pataus syndrom. För tidig födsel. Förlossningen sker antingen med planerat kejsarsnitt eller igångsättning, som riskerar att dra ut på förloppet och sluta med sugklocka och tång. Fostret kan också bli mer stressat. Havandeskapsförgiftning. Högt blodtryck. Lågt liggande moderkaka. Moderkaksavlossning. Tvillinggraviditet (vilket i sig innebär en risk, oavsett mammans ålder).

Gamla pappor då?
    Barn till äldre fäder riskerar att födas för tidigt och drabbas av autism och schizofreni.

Det är något förhöjd risk ja, men det innebär inte att det är en stor risk, det är en viss skillnad. Däremot är missfallsfrekvensen betydligt högre (men med tanke på att det sägs att endast 10% av befruktningarna leder till ett barn så är den rätt hög från början, oavsett ålder).

Det finns risker med allt. Men till syvende och sist, så föds de allra flesta barn friska och de allra flesta förlossningarna går bra så fortfarande är det väldigt få det gäller. 
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:20:06 följande:
    Jag skrev snedvriden syn på åldrande. Och om man påstår att man är gammal och behöver rullator vid 46 årsd ålder, ja då anser jag att man har en snedvriden syn på åldrande.

Ingen säger att riskerna inte ökar. Vi säger bara att det inte är den enda faktorn att ta hänsyn till.
    Du har verkligen fastnat på rullatorn. Jag menade inte rullator ordagrant, men med tanke på att åldern verkar öka så otroligt mycket kommer väl kvinnor snart använda barnvagn som rullator om det ska eskalera som det för. 

Okej, men då är det ditt, ert val. Jag däremot skulle inte utsatta varken mig själv eller mina tidigare barn (om personen i fråga nu har det) för ett sjukt barn eller andra komplikationer som kan medföra.  
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:16:36 följande:

Fertilieteten är ärftlig, dvs man kan se på sina mamma, mormor etc då får man ett hum om man är fertil länge. Nu råkar min släkt tillhöra de som är fertila långt upp i åldrarna, i andra släkten (som min gamla barndomsvän) har de flesta kvinnorna kommit in i klimateriet redan vid 45 och där har man inga äldre mammor.
Svar på tråden Man är man för gammal 46 år