Inlägg från: Gramma |Visa alla inlägg
  • Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Jellybeanbaby skrev 2012-11-21 10:31:28 följande:
    Men kära vän, så är det INTE! Sök lite själv efter information som finns!

OCH! Att säga att det per definition finns raser innebär inte att man är rasist!
    Det är uppenbart att att vi inte delar samma mening där och jag kan som sagt inte tvinga dig att tro som jag gör.

Att säga att det finns flera raser kanske inte automatiskt gör en människa till rasist men det kan också vara rasistiskt att dela in människor i raser. Det hela beror på hur man menar och hur man säger det.
  • Gramma
    Jellybeanbaby skrev 2012-11-21 10:32:40 följande:
    Jag orkar inte diskutera med ... folk som TS av olika anledningar som jag inte vågar nämna av rädsla för att bli avstängd, så jag lämnar tråden nu.
    Nej men så ska du inte behöva känna. Stanna kvar, du behöver inte fly fältet. Säg det som du tänker på för jag är säker på att du inte menar något illa med det. Vi reder ut det.
  • Gramma
    EnAnonumius skrev 2012-11-21 10:35:09 följande:
    Iofs.. Denna s.k "Nätfighten" var knappast någon nyhet egentligen på Flashback.

19/10-12 så startades denna tråd och den är aktuell fortrandade.
    www.flashback.org/t1989598

Som jag skrev i mitt inlägg #170:
    Flashback som är det största svenskspråkiga forumet där det råder total åsikts- och yttrandefrihet.  Oavsett vad för bakgrund Flashbackren har om det är en AFA-aktivist eller en SMR-Aktivist,  vanlig politisk aktiv person, vanlig förälder, datanörd, eller "Svensson" etc så är just just åsikts- och yttrandefrihet heligt för den genomsnittliga Flasbackaren. På Flashback så idkar de inte censur bara för att någon/några anser att "åsikten är fel" för den som anmäler.

SSU:are med deras kampanj kommer inte att få det lätt på Flashback när de kommer.
    Angående Flashback så fick jag se en tråd igår kväll som jag blev ganska chockad av att se.
    Personerna i tråden skriver om Familjeliv på ett riktigt skrämmande sätt. De verkar strategiskt planera att sända in rasister på Familjeliv för att gå in i trådar och diskutera. I tråden pratar man också om hur lågutbildade och inte har förmågan att tänka själv osv.

https://www.flashback.org/t2012899

Det här visar lite av det jag pratar om i trådstarten med nättrollen som attackerar i flock.
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-21 10:41:10 följande:

Något jag inte kan bli klok på är hur infödda svenskar blir kränkta om någon är lite osaklig i en invandrar-debatt!
    Jag är lite äldre och i min generation blir vi inte kränkta hela tiden. Och vi blir framför allt INTE kränkta å andras vägnar som vi inte känner!

Och Gramma kan du förklara varför man här på FL kan kalla svenska för feta, slöa, odugliga, arbetsskygga socialfall, dålig förälder och/eller fullblodsidiot! osv osv Men näthat för dig är alltså något som bara drabbar invandrare?

Jag börjar också fundera på om det är så klokt att ståta med att man röstar på SD här på FL. Börjar kännas lite kuslig åsiktsregistrering. Men det har ju hänt förr.

Som jag skriver i trådstarten så är ju rasism inte bara hat mot invandrare eller mörkhyade utan rasism kan också vara hat mot vita osv. Allt näthat ska ju anmälas och inte accepteras så om du blir kallas fet och arbetsskygg så räknas väl det som personangrepp, vilket inte heller är okej.
  • Gramma

En snabb JA eller NEJ fråga här:

Tar ni som svenskar illa upp om en invandrare skulle säga att "att svenskar är bara lata bidragstagare utan ambitioner" eller liknande. Svara bara JA eller NEJ på den frågan.

Tänk er nu det omvända. Har ni då samma förståelse för att invandrare skulle ta illa upp att bli stämplade i grupp på samma sätt?

• Gramma
    Zeus skrev 2012-11-21 11:41:47 följande:
    Jag ber om ursäkt för mitt deltagande, jag fick uppfattningen det var riktat mot "rasism" och inte faktisk rasism. Kör hårt och rök ut de som faktiskt inte har mer vett än att ge alla en chans.
    Zeus skrev 2012-11-21 11:45:18 följande:
    johanna, jag VET det är så, jag har stött på personer som är S som anser invandrare är apor osv. Men som sagt så länge inte tråden handlar om den smutskastning och förföljelse som mediadrevet gjort mot individuella partier så är jag helt med på kampanjen.

Vad skönt att läsa att vi kommer framåt nu i tråden! Jag blir innerligt glad av att läsa det här! Nu gör vi ju riktiga framsteg!
  • Gramma
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-21 11:34:44 följande:
    Fast varför drar du likhetstecken mellan SD och rasism?
    TS menar rasism, det han denne gång på gång förtydligat.

Han fick frågan vilken rasism han sett i tråden och tog upp exemplet med "Gammel Ola" som igår kväll satt och tillskrev afrikaner en IQ på 70 och menade att det var orsaken till att "negrer våldtar". 

Såhär står det i TS;

"4. Trådens är INTE riktade till Sverigedemokrater utan här pratar vi om rasism. Det är alltså fritt fram att diskutera både invandrarpolitiken så som Sverigedemokraternas politik så länge det sker på ett bra vis utan rasistiska utfall.

5. Rasism betyder inte bara hat mot invandrare och mörkhyade utan rasism kan också vara hat mot vita osv. ALL typ av rasism tas upp här."

Men för den sakens skull kan väl gumman i Borås också vara rasist. 
    Alldeles riktigt!
  • Gramma
    Jackson skrev 2012-11-21 11:50:19 följande:
    Alla har rätt till en åsikt, även rasister/nazister m.m.
    Om ni nu blir så provocerade, varför går ni in i trådarna öht?

Jag sympatiserar definitivt inte med de som har dessa åsikter, men alla har rätt att uttrycka sig.

Nej det är aldrig tillåtet att kränka genom t.ex. lagen om Hets mot folkgrupp. Vi faller alla under Sveriges rikes lag, vi som vistas innanför Sveriges gränser. Vi har en yttrandefrihet JA, men vi har ändå inte rätt att uttrycka oss precis som vi själva behagar utan vi måste rätta oss efter lagar.
  • Gramma
    Sen har jag en annan snabb fråga som ni kan fundera över lite.

Vem är "invandraren" egentligen i era ögon? Räknas en dansk som en invandrare när ni pratar i termer som "invandrare"? Är den människa som har flyttat hit ifrån Kanada invandrare som ska stoppas? Spelar det någon roll om denne kanadensare har svart eller vit hudfärg? Spelar det någon roll i era ögon om denne kanadensare är född i Gambia för att sedan från att ha bott i Kanada i 10 år sedan flytta till Sverige för att bosätta sig här med sin käraste?
    Är en person som kommer direkt ifrån Gambia till Sverige en invandrare som ska stoppas? Är en vit kanadensare som vill flytta till Sverige för jobba en invandrare som ska stoppas?

Vilka "invandrare" är okej och vilka är inte okej enligt er?
  • Gramma
    Anton Chigurh skrev 2012-11-21 11:15:37 följande:
    Nej. 

Fast nu är jag i och för sig dansk.  
    Ser du dig själv som invandrare?

Tror du att andra ser dig som en invandrare?

Varför/Varför inte?
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!