• mollyalessia

Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!

Hej,

Molly heter jag och jag går nu sista året på gymnasiet och vet redan nu att jag vill plugga vidare, men inte direkt efter utan ta ett sabbatsår, jobba och samla nya krafter och plugga SEN. Jag har även svårt att välja vad jag vill plugga till då det finns så många alternativ och jag har många intressen, och jag vill helst inte välja fel. Mina föräldrar, är helt emot detta. För dom så SKA jag plugga vidare samma höst som jag tar studenten och det finns inget mer att diskutera. Inga men finns och sabbatsår kan jag bara glömma enligt dom. Jag har sagt att jag inte vet vad jag vill, att jag helst vill jobba och resa i ett år innan jag pluggar men svaret jag får tillbaka är att jag kan resa och jobba efter jag fått min högskoleexamen samt att jag är för ung för att jobba direkt efter gymnasiet. (Vill även nämna att mamma tidigare sagt att det är läge för mig att hitta jobb så att jag får en fot in i arbetslivet, så jag vet inte hur hon tänker nu)

Jag har sagt att jag förstår att dom vill mitt bästa, att dom vill att jag ska ha den bästa framtiden som möjligt och jag får en lön där jag slipper tveka om jag vill köpa en viss sak eller inte. Men bara för att de vill mitt bästa betyder det inte att ni vet mitt bästa, har jag sagt. "Jo, det vet vi." har jag fått tillbaka då.Jag, mamma och pappa har bråkat om det här i flera veckor nu och det tar kål på mig. Jag mår så sjukt dåligt, och jag har vänt mig till alla mina vänner och de råd dom gett mig har jag tagit emot och försökt med men INGET hjälper. Jag vet vad jag vill, och det är just det här jag vill, att ta ett sabbatsår. Ett enda. Det är inte så att jag inte vill plugga, för det vill jag verkligen men mina föräldrar anser att tar jag ett sabbatsår så har jag förstört hela mitt liv. Mamma säger även att tar jag ett sabbatsår så kommer det komma konsekvenser från henne och pappa, och det skulle inte förvåna mig ifall hon slängde ut mig ur huset eller om hon sluta prata med mig fram tills jag sätter igång med skolan igen. En annan anledning till varför jag inte vill resa mycket efter jag pluggat färdigt är för att jag blir kastad direkt in i arbetslivet. Det behöver inte vara så, men helst så vill jag det så att jag kan börja jobba med det jag pluggat i flera år.

Bör även tillägga att försöka övertala mina föräldrar till något dom är emot, är som att försöka flytta på ett berg - det går inte. Så antingen blir det att lyssna på dom eller att göra som jag själv känner, och helt ärligt så lutar det åt det sistnämnda. Jag har iallafall ingen aning om vad eller hur jag ska göra! Jag kan verkligen inte sluta tänka på och ju mer tiden går desto säkrare blir jag att det jag tycker är det som är rätt. Men jag vill å andra sidan inte att mina föräldar och jag ska börja bråka om/när jag tar ett sabbatsår, och det är just dessa konsekvenser jag är rädd för. Att bli ignorerad, utkastad etc. En sak jag vet kommer och hända och det sa mamma igår kväll, att tar jag beslutet att inte plugga vidare så kommer inte vi fira min student..

Har även frågat mamma om hon skulle skämmas över mig om jag inte lyssna och då säger hon att hon aldrig skulle skämmas över sitt barn, vad barnet än gör. Men saken är den, att jag vet att hon kommer att skämmas. Hela mammas släkt är utbildade och vissa har även doktorerat i sina ämnen så då känner jag mig mer pressad. Inte nog med det så börjar JAG skämmas för mitt beslut, och det är inte det att innerst inne vet jag att jag gör fel, för det vet jag att jag inte kommer göra. Jag skäms för att mamma skäms. Jag skäms för ansiktsuttrycken mammas släkt kommer få när jag berättar att jag tänker jobba och resa i ett år för att sen plugga igen, och jag borde inte ens skämmas. Varför ska jag skämmas för något jag tycker om? Något jag vill göra? Det känns så sjukt alltihop för såhär långt ska det egentligen inte gå. 

Skulle vara jättesnällt om någon kom med råd och hjälp så jag vet vad jag kan göra, för jag orkar verkligen inte fortsätta såhär. Vill inte heller att mina föräldrar ska sluta prata med mig..

Tack på förhand! (och förlåt för den långa och obegripliga texten)    

• Svar på tråden Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!
  • mollyalessia
    elyse skrev 2012-11-18 20:53:05 följande:
    Jag bodde hemma i tre år efter gymnasiet och hade praktik i en lågstadieklass för att få koll på om lärare var en lämplig utbildning för mig. Jag fick ca 3000 i månaden via kommunen för att jag hade praktik på heltid hos dem och av de pengarna betalade jag ca 1000 kr hemma varje månad. Jag fick på så vis in en fot i skolvärlden och började få vikariat. Testade också förskola och visste då vad jag ville bli. Idag är jag utbildad förskollärare och har jobbat i snart tre år. 

Vad kul :) skönt att du redan då visste vad du ville göra, och utan problem från familjen dessutom!
  • En struts

Jag tycker det är jätteviktigt att du tar ett sabbatsår om du känner att du behöver det.
    Som sagt, du kan komma tillbaka med stora krafter sen du gjort det.
    Jag tycker också du verkar behöva frigöra dig från dina föräldrar.
    Jag blir lite beklämd när jag ser hur unga är fastlåsta vid sina hem nuförtiden, iallafall i Stockholm är det ju så, då det inte finns bostäder.
       Jag höll på och flyttade hemifrån när jag var 17. Jag gjorde PRECIS som jag ville. Detsamma med mina systrar. Vi tog väl sabbatsår och allt möjligt allihopa och även strulade med gymnasiet och sånt. Men det var inga problem att ta igen på komvux och så. (tyvärr så är väl de möjligheterna sämre idag?) Men DU har gått klart gymnasiet då du vill ta sabbatsår. Grattis!! Du har kommit långt.
    Du vet redan att du vill plugga vidare på högskola. Grattis en gång till. Du vet vad du vill också.
    Kan inte dina föräldrar förstå att uppskatta hur långt du har kommit? Jag begriper inte det.
       De borde vara intresserad av att få en självständig dotter. Arbetslivserfarenhet är dessutom väldigt viktigt idag, det är ju ett problem att regeringen vill slussa in för många på högskoleutbildningar, när dessa studenter egentligen just BEHÖVER jobb. De skaffar sig utbildning utan att få jobb helt enkelt. Du är intresserad av att bemästra båda grejerna i ditt liv.

Du vill ta ett sabbatsår, men du vill jobba under detta år om jag har förstått det rätt? Det är GULD värt. Det borde dina föräldrar förstå

• Lilia

Jag tycker absolut att du ska följa ditt hjärta. Är du säker på att dina föräldrar fullföljer sina hot då de förstår att du menar allvar? Helt ärligt så förstår jag inte vad det har med det här att göra, du är vuxen nu och kan bestämma själv. Så vill jag tipsa om att åka iväg som aupair, det gjorde jag själv och det var ett minne för livet. Det var jättekul att se ett annat lands kultur, och lära sig prata engelska flytande. =)

• mollyalessia
    En struts skrev 2012-11-19 00:02:50 följande:
    Jag tycker det är jätteviktigt att du tar ett sabbatsår om du känner att du behöver det.
    Som sagt, du kan komma tillbaka med stora krafter sen du gjort det.
    Jag tycker också du verkar behöva frigöra dig från dina föräldrar.
    Jag blir lite beklämd när jag ser hur unga är fastlåsta vid sina hem nuförtiden, iallafall i Stockholm är det ju så, då det inte finns bostäder.
       Jag höll på och flyttade hemifrån när jag var 17. Jag gjorde PRECIS som jag ville. Detsamma med mina systrar. Vi tog väl sabbatsår och allt möjligt allihopa och även strulade med gymnasiet och sånt. Men det var inga problem att ta igen på komvux och så. (tyvärr så är väl de möjligheterna sämre idag?) Men DU har gått klart gymnasiet då du vill ta sabbatsår. Grattis!! Du har kommit långt.
    Du vet redan att du vill plugga vidare på högskola. Grattis en gång till. Du vet vad du vill också.
    Kan inte dina föräldrar förstå att uppskatta hur långt du har kommit? Jag begriper inte det.
       De borde vara intresserad av att få en självständig dotter. Arbetslivserfarenhet är dessutom väldigt viktigt idag, det är ju ett problem att regeringen vill slussa in för många på högskoleutbildningar, när dessa studenter egentligen just BEHÖVER jobb. De skaffar sig utbildning utan att få jobb helt enkelt. Du är intresserad av att bemästra båda grejerna i ditt liv.

Du vill ta ett sabbatsår, men du vill jobba under detta år om jag har förstått det rätt? Det är GULD värt. Det borde dina föräldrar förstå
    Att unga är fastlåsta vid sina hem kan jag hålla med om! Min generation är ganska bortskämda av oss, och ju yngre man är desto bortskämdare blir man och då blir det mer självklart att stanna hemma då man får allt serverat.
    Tack!! Att gå ut gymnasiet är en självklarhet för dem, så de ser det inte som att man lyckat på något vis. För varför skulle man inte gå på gymnasiet? Det med högskolan så blir de glada när jag tar examen, och med tanke på att jag inte gett mitt allt under dessa 3 år då jag bland annat är skoltrött så tappar dom förtroendet för och tror inte på mig när jag säger att jag ska plugga vidare - sen. Ett sabbatsår kommer bli en livstid och jag kommer få ett dåligt liv helt enkelt. Läser jag dessa svar så inser jag mer och mer hur mycket mina föräldrar säger emot sig själva. Deras dröm är bland annat att jag ska bli självständig. Men de tänker att jobba och resa, det kan jag göra efter jag tagit högskoleexamen! 
    Japp, det är så jag vill göra! Sen även klämma in en resa någonstans i ett par månader. Just nu tänker jag även på att ta två år, för att trotsa lite mer. Är medveten om hur fel det låter, men när jag läser allt som ni säger så blir jag mer motiverad att ta ett år ledigt och samtidigt irriterad över mina föräldras syn och tankegång!  
  • mollyalessia
    Lilia skrev 2012-11-19 00:11:12 följande:
    Jag tycker absolut att du ska följa ditt hjärta. Är du säker på att dina föräldrar fullföljer sina hot då de förstår att du menar allvar? Helt ärligt så förstår jag inte vad det har med det här att göra, du är vuxen nu och kan bestämma själv. Så vill jag tipsa om att åka iväg som aupair, det gjorde jag själv och det var ett minne för livet. Det var jättekul att se ett annat lands kultur, och lära sig prata engelska flytande. =)

En sak jag ärvt av mamma är min envishet. Men oftast så slutar det med att hon "vinner" då hon är föräldern. Med andra ord, att försöka övertala min mamma till något hon inte vill är som att flytta på ett berg. Och ja, kommer jag i mars efter ansökningsdatumet och  säger att jag inte har sökt så kommer det inte bli ett studentfirande. Hon ville även inte fira min 18årsdag (fyller år i december) så tänker hålla låg profil fram tills januari så att jag iallafall får fira min födelsedag. Vuxensnacket funkar inte hemma hos mig, det är deras hus, deras regler.
    Vart åkte du? :) Har faktiskt tänkt på det för att alla säger att det är skitkul! Hur länge var du borta? 
  • En struts
    mollyalessia skrev 2012-11-19 16:30:29 följande:

En sak jag ärvt av mamma är min envishet. 2.Men oftast så slutar det med att hon "vinner" då hon är föräldern. Med andra ord, att försöka övertala min mamma till något hon inte vill är som att flytta på ett berg. Och ja, kommer jag i mars efter ansökningsdatumet och  1 säger att jag inte har sökt så kommer det inte bli ett studentfirande.3. Hon ville även inte fira min 18årsdag (fyller år i december) så tänker hålla låg profil fram tills januari så att jag iallafall får fira min födelsedag. Vuxensnacket funkar inte hemma hos mig, det är deras hus, deras regler.
    Vart åkte du? :) Har faktiskt tänkt på det för att alla säger att det är skitkul! Hur länge var du borta? 
    1. De låter oerhört kontrollerande, det är inte speciellt juste med såna här hot, från föräldrar, och inte ett speciellt bra föräldraskap heller.
    2. Dags att du markerar på skarpen tillbaka också. Det är inte meningen att "hon ska vinna" över dig. Jag blir nästan lite ledsen, att hon gör så.
    Dags för dig att frigöra dig som sagt.

3. Vad är det för nåt de håller på med? Rynkar på näsan Jag blir sur. Det låter som ett osympatiskt och ett dåligt föräldraskap faktiskt.
  • mollyalessia
    En struts skrev 2012-11-19 19:08:34 följande:
    1. De låter oerhört kontrollerande, det är inte speciellt juste med såna här hot, från föräldrar, och inte ett speciellt bra föräldraskap heller.
    2. Dags att du markerar på skarpen tillbaka också. Det är inte meningen att "hon ska vinna" över dig. Jag blir nästan lite ledsen, att hon gör så.
    Dags för dig att frigöra dig som sagt.

3. Vad är det för nåt de håller på med? Rynkar på näsan Jag blir sur. Det låter som ett osympatiskt och ett dåligt föräldraskap faktiskt.

Säger jag emot blir jag uppkäftig och respektlös och får höra att man absolut inte behandlar sina föräldrar på det viset. Så jag får mer skit tillbaka ju mer jag säger emot. Även om det blir så att jag inte säger någonting för att få fira min födelsedag samt student så är en sak garanterad och det är det att dom, iallafall mamma, kommer sluta prata med mig och vara sur en lång tid. Vet t.ex att när min moster var runt 20 så rymde hon och hennes kärlek och gifte sig, utan att någon visste, och hennes mamma, alltså min mormor, slutade prata med henne i ca 1 år. Så att frigöra mig är något jag vill, men då är det väll meningen att föräldrar ska hjälpa en och inte bara det, utan glädjas för ens skull? Nu känns det som att flyttar jag hemifrån så får förlorar jag mer på det då min egna mamma slutar snacka med mig.
  • systeryster3
    mollyalessia skrev 2012-11-19 19:58:12 följande:

Säger jag emot blir jag uppkäftig och respektlös och får höra att man absolut inte behandlar sina föräldrar på det viset. Så jag får mer skit tillbaka ju mer jag säger emot. Även om det blir så att jag inte säger någonting för att få fira min födelsedag samt student så är en sak garanterad och det är det att dom, iallafall mamma, kommer sluta prata med mig och vara sur en lång tid. Vet t.ex att när min moster var runt 20 så rymde hon och hennes kärlek och gifte sig, utan att någon visste, och hennes mamma, alltså min mormor, slutade prata med henne i ca 1 år. Så att frigöra mig är något jag vill, men då är det väll meningen att föräldrar ska hjälpa en och inte bara det, utan glädjas för ens skull? Nu känns det som att flyttar jag hemifrån så får förlorar jag mer på det då min egna mamma slutar snacka med mig.
    Tänk att det fortfarande finns föräldrar som bor kvar i stenåldern... Eller den amerikanska södern kanske xD
    Nej, men förlåt. Det är galet att dina föräldrar inte kan lyssna på vad du säger utan att du är "uppkäftig och respektlös" i deras ögon. Ärligt talat verkar deras uppfostringsmetoder vara väldigt konstiga. Jag hade blivit galen av att bli så kontrollerad.

Det jag undrar är hur är din moster nu? Skulle du kunna prata med henne utan att hon "skvallrar" till dina föräldrar? Hon kanske kan ge dig lite råd?

• mollyalessia
    systeryster3 skrev 2012-11-19 20:04:21 följande:
    Tänk att det fortfarande finns föräldrar som bor kvar i stenåldern... Eller den amerikanska södern kanske xD
    Nej, men förlåt. Det är galet att dina föräldrar inte kan lyssna på vad du säger utan att du är "uppkäftig och respektlös" i deras ögon. Ärligt talat verkar deras uppfostringsmetoder vara väldigt konstiga. Jag hade blivit galen av att bli så kontrollerad.

Det jag undrar är hur är din moster nu? Skulle du kunna prata med henne utan att hon "skvallrar" till dina föräldrar? Hon kanske kan ge dig lite råd?

Japp, så rätt du har. Du skulle blivit galen. Lärare samt mina bästa vänners föräldrar har sagt att jag mina negativa egenskaper är att jag otåligt, ilsken och jag kan få en väldigt aggressiv ton. Någonting jag fått efter dessa 18 år?

Ärligt talat så vet jag inte, för jag vet hur viktig skolan är för henne med. Men det känns som om hon kommer lyssna på mamma.. Men som sagt, jag vet inte. En person jag vet iallafall som skulle tagit min sida är min morbror, han var den som alltid gick mot strömmen. Mamma och hennes systrar samt mamma hatar tatueringar och han är tatuerad, och när jag var 13 sa han till mig att jag får göra vad jag vill, bara jag inte blir gravid. Tyvärr så lever han inte längre men jag blir så förvånad att han var mammas bror??! 
  • Themis

Hmm...om jag ska gå till mig själv så tror jag detta bottnar i din mammas egen prestationsångest.

Var förstående.

Säg "jag vet att du menar mitt bästa mamma och är orolig för min framtid som vilken förälder som helst. Men du kan inte leva mitt liv och du får inte göra mina val åt mig, det vore verkligen en snabb väg till undergång.

För om jag inte lyckas med det som du har tänkt ut, det som jag inte kan lägga ner mitt hjärta i och känna glädje över för att det inte är vad jag vill, kan jag då lägga den skulden vid din dörr? Vill du ta på dig det ansvaret? Och hur blir vår relation då tror du?

Jag tänker välja själv och jag får ta konsekvenserna av det, det är det som kallas att vara vuxen.
    --

Fast med det sagt så hoppas jag att du inte tänker plugga arkeologi TS, jag hade nog gråtit fjorton nätter om mitt barn ville det, med tanke på deras jobbutsikter..Obestämd

Om Trött var en pensionär skulle jag slå den, /Themis trötta chef
Svar på tråden Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!