7 månaden med försök.. Fler?
När man försöker bli gravid, letar man gärna symtom, och kan också inbilla sig att man känner symtom. Hur man känner är olika från person till person och från graviditet till graviditet. Därför ska man egentligen aldrig jämföra sig med andra, eller sina tidigare graviditeter.
Dock vill jag ändå dela med mig av mina symtom under min graviditet, och kanske är det någon här som känner igen sig.
*Det första symtomet jag kände av var den omtalade tröttheten. Jag levde då ett väldigt hälsosamt liv och förundrades över varför jag var så trött. Jag varken drack alkohol eller rökte. Jag åt nyttigt och tränade regelbundet. Ändå var jag så fruktansvärt trött.
Den tröttheten är inte som vanlig trötthet, utan man känner sig fullkomligt utslagen och utmattad. Klockan 20:00 varje kväll däckade jag. Från ca klockan 15:00 på dagen hade jag så svårt att hålla mig vaken och fick då sysselsätta mig för att inte somna och för att tröttheten inte skulle bli för mycket.
*Nästa symtom var att mina bröst ömmade något kopiöst. Det var hemskt. Jag fick liksom trycka in dem med mina händer för då lindrades det lite. Jag funderade över varför jag hade så ont. Visst brukade jag ha ont i brösten innan mens, men inte så ont.
*Dessutom kände jag hela tiden en molande värk på vänstersidan i livmodern. Detta såg jag som ett tydligt tecken på att mensen snart skulle komma. Dock var denna smärta annorlunda mot hur det brukade kännas innan mens.
*Sen, det fjärde symtomet, som dök upp efter de ovan nämnda, var att mensen inte kom. Dock kunde min mens vara lite försenad ibland, så jag funderade inte nämnvärt på det. Dessutom hade jag ju molvärk i livmodern, så jag var övertygad om att mensen snart skulle komma.
*Sen kom illamåendet. Jag mådde bara illa på kvällarna, och det illamåendet kändes som migränillamående, alltså inte vanligt illamående.
När mensen blev senare och senare funderade jag på om det kunde vara så att jag, undermedvetet, var stressad, och att det var därför inte mensen kom. Jag funderade och funderade kring vad det var som gjorde mig så stressad, men kunde inte komma på något.
*Jag blev gravid den 28 januari då, och testade den 3 mars efter att sambon bett mig om det. Testet visade positivt. Men jag kunde inte tro på det förrän vi var på UL, och jag fick se det lilla livet där inne.
Molvärken berodde på att livmodern växte, sa bm.
Några dagar efter beräknad mens fick jag dock ordentligt ont i magen och trodde då att mensen skulle komma, men det gjorde den ju inte.
Alla känner inte symtom, och man kan känna de i olika grad, och man känner kanske bara av vissa symtom.
Jag började känna symtom redan i vecka 5 och sparkar redan i vecka 15.