Inlägg från: Anonym (tvålen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvålen)

7 månaden med försök.. Fler?

Dracarys skrev 2013-08-28 13:35:52 följande:
    Vill bara hoppa in och heja på lite! Hoppas att det går bra för er här inne och att det har blivit några fler plus sedan sist!
    Vi försökte i 1,5 år innan det tog sig. Efter 1 år påbörjade vi utredning och allt visade sig vara normalt, så nästa steg efter sommaren hade i så fall blivit inseminationsförsök.

Nu är jag dock i v 13 och vi ska på ett ultraljud idag för att titta på knodden.

Det går, håll ut, 7 månader är lång tid att vänta, men när det tar sig går det fort!
    Hoppas ul gick bra. Måste kännas spännande!!

Jag är också övertygad om att tar det sig bara så glömmer man lätt all möda och tycker det är värt det och att det sedan går så fort. Vill bara dit dock ;) Och vi har redan väntat så länge...
  • Anonym (tvålen)

Man orkar mer än man tror men jag tror det finns många som har det "värre" än vi. Tror i och för sig på tanken att sorg aldrig kan jämföras mellan två personer. Vi är olika sårbara och har olika bakgrunder. Men samtidigt kan man i liknande situationer stötta varandra och det tror jag mycket på.
    Just nu ruvar jag på ett embryo och ska testa en bra bit in i september så nu försöker jag sysselsätta mig med allt jag tror är okej att hitta på utan att minska chanserna.

Jag tror att man mognar olika snabbt för IVF utifrån ålder, personlighetstyp etc men när ni försökt tillräckligt länge (bara ni vet hur länge) tror jag ändå ni kommer vilja testa åtminstone en gång innan ni ger upp. Vi var ytterst negativa till IVF men delvis pga vår ålder mognade vi till att försöka EN gång och sedan blev det TVÅ och baske mig om det inte blir ett till försök om detta inte lyckas. Samtidigt så känns det väldigt slutgiltigt när man gett sig in i IVF-karusellen. Lyckas det inte med detta då har man liksom uttömt "allt". Kommer kännas tomt om alla ansträngningar bara ger - (orkar/vill ej tänka så nu). En del väljer adoption framför IVF och det finns lika många vägar att gå som par men mitt enda tips om allt ser bra ut och ni inte är över 30 ; skynda långsamt! Flera i tråden plussade efter dryga året. Bara man har ÄL varje månad har man ju i alla fall chansen. Ta det piano året ut. Jag tror IVF-tankarna bubblar upp ändå oavsett och till slut, om ni inte lyckats på egen väg, känner ni nog en vacker dag att det är dags (eller inte om ni inte vill prova). Nu kommer jag få så mycket skit för detta men jag väljer ändå att skriva detta. Min känsla, trots att ingen vill erkänna det, är att det är lättare att plussa när man mår bra, är utvilad, haft semester, varit i solen, är avstressad. Men samtidigt blir ju många gravida under vinterhalvåret med så det är ju ingen regel men jag tror på att komma i såväl psykisk som fysisk balans och oavsett hur det går så har man nytta av det vid IVFen för den prövar en såväl individuellt som parmässigt. Lycka till!

• Anonym (tvålen)
    Thotis90 skrev 2013-09-02 22:20:02 följande:
    Det känns inte naturligt för vår del och eftersom vi anses ha goda chanser att lyckas (med eller utan hjälp) då vi är fullt friska så vill vi ge oss den chansen. Vi vill inte ge upp. Jag vill dessutom inte utsätta min kropp för allt vad IVF innebär.
    Vad skönt att allt ser bra ut. Fast det är ju det där med plusset. Man kan inte förstå att det ska behöva lysa med sin frånvaro när nu allting är så bra... Hur många har inte fått det där beskedet men ändå väntat på ett plus i 2, 3 ja tom 7 år?!
    Kämpa på. Jag tror instinkten säger vad som är "rätt". Även om frustrationen är stor har du/ni ju många år kvar att prova andra saker än IVF. Hoppas bara ni är synkade du och mannen så ni kan hantera tiden framför er och njuta trots eventuella prövningar. Njut av den gryende dagen. Det försöker jag göra varje dag, även om det är svårt ibland, men det lönar sig ofta... Kram
  • Anonym (tvålen)
    Calqyl skrev 2013-09-03 12:35:46 följande:
    Tack för tips och kloka ord! JAg tycker det är så mycket lättare att ta till sig från någon som är i liknande situation. Jag ska försöka att bara njuta av mitt nya jobb detta året och så tar vi nya tag i barnfrågan nästa år. Jag tror också att det är lättare att plussa om kroppen mår bra, däremot tror jag inte på "sluta tänka på det". Det gör mig bara arg när folk säger det tillsammans med "det löser sig". Jag förstår att man bara vill väl men det är faktiskt inte säkert att det löser sig..

Jag håller tummarna stenhårt för att det går hela vägen för er denna gång!   
    Molvärk som dagen innan mens idag. Vill/vågar inte testa. Känns onödigt slösa tester. Blir det så blir det men jag har tyvärr redan tagit ut förlusten i förskott. Gissar på mens imorgon kväll. Ska ta det lugnt men har redan undermedvetet ställt in mig på ett sista(?) IVF försök. Fasen! Vad energi och pengar detta tar. Men jag vill inte ge upp ännu. Vill inte. Är vi galna? Känns så ibland men kraften är så stark. Och är det meningen borde det väl snart få ske, inte plåga oss mer.
  • Anonym (tvålen)
    Juronjaure skrev 2013-08-27 08:35:02 följande:
    Aha! :) Hur lång tid tar utredning och sånt, hur lång tid tar det innan man får börja med ivf? Ska till fertilitetskliniken imorgon, första besöket! Hoppas att alla provet och sånt går fort så att man får veta vad som (eventuellt) är fel.
    Hur går utredningen Juron!? Har varit lite frånvarande här under vår IVF nr 2. Orkar inte läsa en massa. Vill mest fördriva tiden.
  • Anonym (tvålen)
    Calqyl skrev 2013-09-10 19:11:27 följande:
    Tvålen: Usch va tråkigt att de känns som mensen är på väg :( Hur har det känts idag? Tycker absolut ni ska ge det minst en gång till (om det nu mot förmodan inte tagit sig denna gång). Man får ju i vanliga fall tre försök från landstinget så då borde det ju vara vanligt att det kan ta några försök.
    Själv känner jag också att mensen är på väg, kommer nog imorgon. Det är ju det som också gör det helt omöjligt att släppa tankarna, när kroppen fysiskt påminner en hela tiden...
    I princip på timmen kom mensen nu ikväll. Har gråtit krokodiltårar. Känns så jobbigt. Vet att det är bättre om bara någon dag men nu vill jag helst dra något gammalt över mig/oss. Trodde på fm då jag fick molande värk som mensvärk att kanske har det tagit sig i alla fall. Hoppets lampa tändes när mensen inte kom på hela em men så nu ikväll. Usch vad mycket förväntningar man har och då faller man ju ännu tyngre. Ja, vi kommer säkert prova en gång till åtminstone. Måste bara slicka såren lite och fundera på om vi ska testa någon annan klinik. Någon som läser det här som har tips om någon specifik?? Har läst en del i "immuntrådarna" och funderar på om man skulle prova något sådant inför en ev 3:e omgång. Jaja, dags att sova. Måste orka med jobbet och livet imorgon. Natti på er alla!
  • Anonym (tvålen)
    Calqyl skrev 2013-09-11 18:08:19 följande:
    Tvålen: nej va tråkigt! Lider med dig :(
    Själv brottas jag med många känslor, är så glad över mitt nya jobb där jag trivs jättebra men hela tiden ska man bli påmind om vad man inte har. Idag kom en som är mammaledig på besök med sin lilla bebis.. och när jag var och tränade pratades det på om barnträning hit och dit.. Och så PMS på det.. Och regnet gör gör inte en på bättre humör direkt :P
    Förstår känslorna. Själv hatar jag ultraljudsbilden som kommer upp som en stor blaffa då man går in på FL. Känns så jobbigt. Och alla dessa "hoppsan, vi blev visst gravida, ska inte ni snart?". Jag lider nog ändå liksom...

Vad skönt att du har det bra på jobbet åtminstone. Jag tror det andra löser sig så småningom ändå. Tänk på de positiva sakerna i ditt liv. Jag tror det är lätt att gräva ner sig i de negativa. Har själv en sådan "lista" i huvudet för att inte gå under alldeles.

Lite tung helg. Nästa vecka är det officiell testdag och då tänkte jag ringa och försöka komma igång med IVF nr 3. Känner mig dock lite tudelad.

Här har vi haft fint väder idag och imorgon ska det också bli fint. Ska försöka njuta lite i min sorg och blicka framåt!
  • Anonym (tvålen)
    Anonym (Desperata) skrev 2013-09-11 22:41:15 följande:
    Vi har försökt i 8månader. Blir lika ledsna varje gång mensen kommer. Denna gång kom den ett par dagar sent och den är väldigt riklig mot vad den brukar va. Även geleliknande klumpar. Kan detta va ett tidigt missfall rent av? Testade negativt samma dag el om de va dan före. För att komma på utredning ska man försökt minst ett år där vi bor. Vi är 28 resp 32 år. Båda har barn sedan tidigare men inte gemensamma som vi önskar mer än allt annat.
    Välkommen hit!

Tror inte du hade ett missfall. Förstår känslan, det vore bättre få ett MF än att lida med sitt - hela tiden. Har också tänkt så ett tag men stannat i att enbart - är okej (bara det ville ta sig och bli en bebis nån gång). Snart händer det säkert för er! Jag hoppas på er. 8 månader är inte så lång tid (men det känns, jag vet mer än väl) men ni har ju båda barn på varsitt håll så ni borde ju ha bättre odds än många andra och ni är ju relativt unga. Har du testat några "huskurer" ännu och har du ÄL?!
  • Anonym (tvålen)
    Anonym (Desperata) skrev 2013-09-14 12:28:12 följande:
    Vi har använt oss av ägglossningstester o på den får ja positiva utslag. Tidigare har vi haft sex när lusten faller på men extra kring ÄL. Har lagt äl-testerna lite på hyllan ett tag nu för de börjar kännas som sex endast är ett tvång o då e de Inge kul. Men vi tänkte börja me dem igen nu o så sexa loss varannan dag o hoppas på de bästa o även köpa en frrtillitetsmonitor o se om den kan hjälpa oss att bli gravida. Ja är lite orolig att ja ha endometrios oxå men de vill inte utreda de heller förrän vi provt i minst ett år. Hoppas varje månad o blir fruktansvärt besviken varje gång mensen kommer..! :(
    Vi körde med ÄL-stickor och även en sväng med tempning i början och då insåg jag hur "klockren" jag var så då la vi av med det. Blev ju inte mer sex med det och det finns ju inget syfte med stickorna i sig. Jag har alltid behövt smussla med sådana saker dessutom eftersom det helt låser sig för min man om han måste "prestera". Därtill kan sägas att jag känner precis det som ÄL-stickorna gav utslag för så varför krångla med det och lägga pengar på det var min mening. Istället försökte jag förföra honom varannan dag vid ÄL (mer fixar han inte) och däremellan sex när lusten föll på. Skönare så tyckte vi. Tyvärr har jag inte haft någon egen ÄL sedan årssikitet (ingen vet varför). Vi har dock gjort 2 IVF nu och dessutom testat Pergo en gång (för hög dos med en tablett (!) tyckte de men ingen ÄL i alla fall). Har man regelbunden mens med ÄL och har regelbundet sex tror jag man borde få till det så småningom om det inte är något "fel". Vi är ju tyvärr lite gamla så det är nog vårt problem att produkterna inte håller samma kvalitet som i ungdomen även om min ÄL på sista tiden också börjat spöka.
  • Anonym (tvålen)
    Anonym (J) skrev 2013-09-18 21:13:13 följande:
    Hej tjejer!
    Hur går det för er? Kikar i här ibland och spanar lite

Är själv i v 24 och väntar en flicka som det såg ut på UL mår bra (förutom trötthet och fogar) och sambon har tom friat
    Åh vad roligt, både frieri och 24 v gammal tjej. Nu är det "bara" slutspurten kvar. Kommer gå finfint! Vi traskar på med förhoppningsvis nästa IVF-försök i oktober. Fast det bästa vore ju att fixa det själva nu på "mellanslängen" dvs den cykel jag har nu innan vi ev kör igång igen. Kommer börja hoppas till nästa helg :) Har inte gett upp men liiite segt känns det allt. Vet inte vilket försök i ordningen det är längre. Känns irrelevant. Minns när vi pratade om att undvika decemberbarn. Nu är det fullständigt egalt när det kommer ett barn om det bara ville göra det. Kram till er alla. NU är det lite dött här igen. Vad hålls ni alla med?!
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?