Calqyl skrev 2013-08-27 21:31:08 följande:
Hej! Jag har följt denna tråd länge men aldrig skrivit eftersom jag tyckt ni varit tillräckligt många ändå. Men nu när många plussat tänkte jag ni kanske ville ha sällskap av någon som fortfarande kämpar :) Vi har försökt i 1,5 år och är precis klara med utredningen som visade absolut ingenting.. Det är ju egentligen positivt men man blir ju frustrerad och undrar varför inget händer. Vi ska försöka på egen hand året ut och sen blir det ivf om vi vill.
Kram till alla som kämpar
Välkommen hit. Alltid trevligt med "nya ansikten" men som alltid trist att behöva hålla till här och inte få +:et.
Kan/vill du berätta lite mer om er typ ålder och så? Vill du inte så går det lika bra ändå men det är lättare hänga med i allas turer om man har något att hänga upp det på! Vi hör till åldringarna här inne men ska försöka trotsa oddsen och få ett plus innan vi tröttnat totalt!
Juronjaure skrev 2013-08-27 08:35:02 följande:
Aha! :) Hur lång tid tar utredning och sånt, hur lång tid tar det innan man får börja med ivf? Ska till fertilitetskliniken imorgon, första besöket! Hoppas att alla provet och sånt går fort så att man får veta vad som (eventuellt) är fel.
För oss gick utredningen rätt fort. Känns rätt standardiserat om man säger så (blodprover, spermaprov, ev spolning och såklart en grundlig genomgång av cykellängder, anovulationer etc). Tror det går fortare ju äldre man är. Är paret ungt så tror jag de försöker ta det lugnt utan att sega ut på det alltför mycket. Det är ju inte alltför få som får ett spontant plus under utredningen/väntandet på IVF.
Jag tror åldern och ev hittade "fel" avgör mycket hur snabbt de drar igång IVF. Hittar de inga fel och man är ung säger de ofta att man ska försöka lite till. En del får prova Pergo som stimulerar ägglossning (om man inte har det men även ibland ändå). Ibland går de rakt på IVF snabbt (tex då få spermier, äldre par osv). Går man privat går det ofta lite snabbare, men ibland verkar de gå rätt fort inom landstinget också. Det finns ju vårdgaranti om man är desperat! Lycka till imorgon!!