• place

    min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning

    Som sagt, min son totalvägrar gå på modersmålsundervisning. Han har det lite kämpigt i skolan i generellt och att gå på ytterliggare ett ämne är katastrof för honom.
    Jag har förklarat att få lära sig sitt modersmål är otroligt viktigt, men han totalvägrar.

    Vad ska jag göra? finns det någon som har det så här?

       

  • Svar på tråden min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning
  • skogsvitter

    Jag trodde det handlade om att barnet självt har svårt för svenska och behöver undervisning på sitt modersmål för att klara skolan. Som det låter i tråden tycks du ju däremot anse att du kan tvinga honom att läsa ett extra språk i skolan bara för att?! Vaddå? För att du tycker att han "ska" läsa det i skolan?! Han måste väl ändå få bestämma det själv...

  • caliningrad

    Modersmålsundervisning har väldigt låg kvalitet i Sverige, inget konstigt att din son inte vill gå.
    För min del ska jag förbjuda min dotter förlora sin tid på modersmålsundervisning. Jag ser det som mitt ansvar att undervisa henne hennes modersmål. 

  • Anne69

    Mina föräldrar mutade mig i den åldern.....och det är jag nu som vuxen tacksam för. Egentligen tror jag att det är helt normalt att inte vilja gå dit i den åldern. Då vill man vara så vanlig som det bara går och inte göra såna där annorlunda saker...... Men mina föräldrar mutade mig alltså och det fungerade åtminstone delvis. Jag fick helt enkelt betalt för att gå på lektionen och göra läxan. I den åldern fungerar pengar riktigt bra.Men utflykter el. dyl. kan också fungera.

     Det jag fick med mig från modersmålsundervisningen och som man inte fick hemma på samma sätt var att kunna skriva och riktigt bra grammatik. Det har jag glädje av nu som vuxen. Hade jag "bara" haft ett talat språk hade jag inte haft lika stor nytta av det som jag har idag. Jag träffade också när jag var 12 år min bästa kompis på hemspråksundervisningen - hon är än idag min bästa vän! Så......försök faktiskt motivera honom ett tag till, för varje år kommer han att lära sig mer (även om det inte märks idag).

  • Anne69

    Förresten, tänker att i dagens skola bör man också kunna ha ett bra samtal med hans lärare. Vad kan hen göra för att undervisningen ska bli mer spännande?

  • Höghus

    Muta muta muta. Så hade jag gjort. Mina barn har två modersmål. Svenska och ett annat språk. Det ena talas med mig och det andra med pappan. Att låta barnen strunta i hemspråksundervisningen är lika lite ett alternativ som att strunta i svensklektionerna. Visst lär sig barnet tala språket hemma men vi är inga pedagoger och experter på hur man lär ut grammatik mm. Att barnen blir flytande i tal OCH skrift i båda sina språk är en självklarhet för oss.

  • esmeraldadaniel

    jag är 12 år och jag harar mitt hemspråk. men mina föräldrar tvingar mig. jag tycker inte din sn måste gå fördu fattar inte ur tråkigtet är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Gråter

  • sextiotalist

    Är det spanska, men vad är problemet, inom ett eller två år så kan han välja spanska som ett tillvalsspråk och då kommer han ha ett ämne som han verkligen fixar.
    Så vänta, han kommer få ett ämne där han kan glänsa, är han inte värd det?
    Visst, det kommer vara jätteenkelt för honom i slutet, men han får grammatiken och han kommer även då få lära sig den europeiska spanskan.

  • Royalle
    Tow2Mater skrev 2012-11-12 16:39:29 följande:

    Om barnet kämpar i skolan kan det ju vara mer negativt än positivt med ytterligare ett ämne med sina krav. Modersmål kan ni ju jobba med hemma istället, utan storre direkta krav mer än vad barnet klarar av. Får han/hon grunderna av er, kan han/hon ju senare lära sig mera på eget bevåg den dag han/hon själv vill. Modersmålsundervisningen i skolan är ju ingen mirkelkur.


    Tvärtom. Modersmålet kan hjälpa de som har kämpigt med andra ämnen. Det är dessutom nödvändigt för att nå hög nivå i svenskan.

    Dock känner jag att ett tvång kan ställa till det. Kanske kan ni pausa ett tag och sen ta upp det igen. Fast samtidigt behöver det ju vara fler som läser det senare också, alternativt vara ett officiellt minoritetsspråk för att ni säkert ska få undervisning. Så det beror ju lite på vad det är för språk.

    // Lärare i svenska som andraspråk
  • Royalle
    sextiotalist skrev 2016-01-25 09:26:37 följande:

    Är det spanska, men vad är problemet, inom ett eller två år så kan han välja spanska som ett tillvalsspråk och då kommer han ha ett ämne som han verkligen fixar.

    Så vänta, han kommer få ett ämne där han kan glänsa, är han inte värd det?

    Visst, det kommer vara jätteenkelt för honom i slutet, men han får grammatiken och han kommer även då få lära sig den europeiska spanskan.


    Det är inte samma ordförråd i spanska som främmande språk och spanska som modersmål. Det skiljer en hel del mellan modersmål och främmandespråk.
  • sextiotalist
    Royalle skrev 2016-01-25 09:45:08 följande:
    Det är inte samma ordförråd i spanska som främmande språk och spanska som modersmål. Det skiljer en hel del mellan modersmål och främmandespråk.
    Det är ju samma språk, men visst kan ordförrådet se lite annorlunda ut, speciellt mellan den europeiska och latinamerikanska spanskan. Men de flesta orden är ju väl lika.
    Men du menar att det språket man lär sig i skolan har inget med det språket som pratas i landet?

  • Royalle
    sextiotalist skrev 2016-01-25 10:12:22 följande:

    Det är ju samma språk, men visst kan ordförrådet se lite annorlunda ut, speciellt mellan den europeiska och latinamerikanska spanskan. Men de flesta orden är ju väl lika.

    Men du menar att det språket man lär sig i skolan har inget med det språket som pratas i landet?


    Jag säger inte att de inte har med varandra att göra utan att det skiljer mellan skolspråk och modersmål hur och vad man ska lära sig. Tänk på att barnet redan kan en hel del och ska in i en nybörjargrupp. Hemma lär man sig ett visst ordförråd medan man för att kunna arbeta eller studera vidare behöver kunna ett annat.

    Ett främmandespråk blir aldrig lika hög nivå som ett modersmål.

    Det handlar alltså inte om huruvida det är samma språk utan snarare på dimensioner i språket. Är man nyfiken kan man gå in och jämföra styrdokumenten mellan spanska som främmmandespråk och modersmål. De finns på skolverkets hemsida.
  • sextiotalist
    Royalle skrev 2016-01-25 10:41:16 följande:
    Jag säger inte att de inte har med varandra att göra utan att det skiljer mellan skolspråk och modersmål hur och vad man ska lära sig. Tänk på att barnet redan kan en hel del och ska in i en nybörjargrupp. Hemma lär man sig ett visst ordförråd medan man för att kunna arbeta eller studera vidare behöver kunna ett annat.

    Ett främmandespråk blir aldrig lika hög nivå som ett modersmål.

    Det handlar alltså inte om huruvida det är samma språk utan snarare på dimensioner i språket. Är man nyfiken kan man gå in och jämföra styrdokumenten mellan spanska som främmmandespråk och modersmål. De finns på skolverkets hemsida.
    Det förstår jag också, det var mest att pausa det hela och låta killen få glänsa ett tag, eftersom han har det tufft i skolan. Han kan ju återgå till hemspråk när han är redo för det.
    Nu finns det en jättebra chans att göra detta, eftersom spanska är ett språk de kan välja, det är värre om det varit ett litet udda språk.
  • nevermind

    TS, du skriver ju själv att det skulle bli katastrof??
    Talar ni inte modersmålet hemma?

  • En glad tjej

    Jag läser till lärare och när jag läste svenska så pratades det om hur viktigt det är med modersmålsundervisningen. Kan man sitt modersmål bra blir det lättare för barnen att lyckas bra i de andra ämnena också. Så försök få honom till att gå på modersmålslektionerna!

  • Royalle
    nevermind skrev 2016-01-25 11:02:29 följande:

    TS, du skriver ju själv att det skulle bli katastrof??
    Talar ni inte modersmålet hemma?


    Om man inte har ett aktivt modersmål hemma så får man inte modersmålsundervisning.

    Det spelar egentligen ingen roll om man talar språket hemma eller inte, det behöver befästas skriftligen också, så att man kan läsa och analysera på sitt modersmål annars missar man en hel del. Språket man talar hemma är heller inte samma som det språket man lär sig genom undervisning. 

    Tänk er vad ni använder för ordförråd hemma, vilka teman, och även mängden ord. Ofta använder man samma ord om och om igen och teman hemma handlar mest om sånt som ligger en närmast. Man använder inte skolspråk hemma. 

    Jag har elever som talar modersmålet hemma och svenska i skolan. De kan säga de olika maträtterna de äter på sitt språk men inte på svenska, likaså kan de analysera en bok hyfsat på svenska men inte på deras modersmål. För att analysen ska bli djupgående och korrekt behöver de kunna göra samma på sitt modersmål annars får de inte med känslan i analysen. 

    För att komma så nära infödd nivå som bara är möjligt i svenskan när man har det som andraspråk så behöver man vara född här eller komma inom de första tre åren och ha ett fungerande förstaspråk
    Om man har en förälder från Sverige och en från ett annat land bör dessa prata sina egna modersmål med barnen så att barnen får två förstaspråk. 

    Sen vet jag av egen erfarenhet att i den åldern som TS barn är i så brukar många vilja ta en paus. Dels för att det är svårt i övriga ämnen (SO brukar ställa till en hel del i femman) och dels för att man kanske tycker att modersmålsundervisningen är onödig. Man ser ingen direkt effekt av den ännu. Då brukar jag tycka att det är bättre att pausa (MEN att vara tydlig för barnet att det är en paus och att det tas upp igen och helst då bestämma en tid). Annars är risken att barnet ändå inte utvecklas. 

    Det var inte meningen att göra mig så långrandig, men jag får ofta själv frågor som handlar om just detta; hur viktigt är det att gå på modersmålsundervisningen egentligen? 
  • No Logo

    Jag har träffat åtskilliga vuxna som uttryckt missnöje med att deras föräldrar inte sett till att de lärde sig förälderns språk när de var barn - men aldrig motsatsen, dvs tyckt att deras föräldrar tvingat dem till något de inte haft nytta av. Kunskap ångrar man inte, men man kanske har svårt att se det när man är 11 år.

  • Mrs Moneybags

    Jag tycker absolut han ska gå kvar på modersmålsundervisningen.

    Det har han igen många gånger i framtiden.

    Det handlar inte bara om grammatik och ordförråd, det handlar också om att fördjupa sig i den kultur som man har hemma.

    Mina hemspråkslektioner i engelska var inte alls som engelskalektionerna med hela klassen - stor skillnad! Inte bara på nivå, utan även på innehåll...

Svar på tråden min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning