Inlägg från: Anne69 |Visa alla inlägg
  • Anne69

min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning

Mina föräldrar mutade mig i den åldern.....och det är jag nu som vuxen tacksam för. Egentligen tror jag att det är helt normalt att inte vilja gå dit i den åldern. Då vill man vara så vanlig som det bara går och inte göra såna där annorlunda saker...... Men mina föräldrar mutade mig alltså och det fungerade åtminstone delvis. Jag fick helt enkelt betalt för att gå på lektionen och göra läxan. I den åldern fungerar pengar riktigt bra.Men utflykter el. dyl. kan också fungera.

Det jag fick med mig från modersmålsundervisningen och som man inte fick hemma på samma sätt var att kunna skriva och riktigt bra grammatik. Det har jag glädje av nu som vuxen. Hade jag "bara" haft ett talat språk hade jag inte haft lika stor nytta av det som jag har idag. Jag träffade också när jag var 12 år min bästa kompis på hemspråksundervisningen - hon är än idag min bästa vän! Så......försök faktiskt motivera honom ett tag till, för varje år kommer han att lära sig mer (även om det inte märks idag).

• Anne69

Förresten, tänker att i dagens skola bör man också kunna ha ett bra samtal med hans lärare. Vad kan hen göra för att undervisningen ska bli mer spännande?

Svar på tråden min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning