• place

min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning

Som sagt, min son totalvägrar gå på modersmålsundervisning. Han har det lite kämpigt i skolan i generellt och att gå på ytterliggare ett ämne är katastrof för honom.
    Jag har förklarat att få lära sig sitt modersmål är otroligt viktigt, men han totalvägrar.

Vad ska jag göra? finns det någon som har det så här?

• Svar på tråden min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning
  • Busbellan

Vad gör de andra i klassen när han har modersmålsundervisning? Är det något annat extra roligt som lockar den tiden kanske?
    Sen kan man ju alltid ta upp det där med att om man är bra på sitt modersmål så underlättar det även i svenska språket, vet dock inte om det argumentet biter på en 11-åring  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Dina08

Muta, det skulle jag ha gjort, med något som han vill göra/ha. Använd den metoden till annat skolarbete också.

• Tow2Mater

Om barnet kämpar i skolan kan det ju vara mer negativt än positivt med ytterligare ett ämne med sina krav. Modersmål kan ni ju jobba med hemma istället, utan storre direkta krav mer än vad barnet klarar av. Får han/hon grunderna av er, kan han/hon ju senare lära sig mera på eget bevåg den dag han/hon själv vill. Modersmålsundervisningen i skolan är ju ingen mirkelkur.

• Dr Mupp

Varför måste han ha modersmålsundervisning i skolan? Jag hade inte det och kan språket bra. (har två modersmål)

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • seandra82

inte ens jag kan mitt modersmål .pappas sida. jag kan typ räkna till 10 det är de enda jag kan . o kusinerna kan engelska alldeles utmärkt så vi kan fortfarande prata med varndra . varför tvinga ett barn att gå så låt han göra ett uppehåll på en termin så kanske han får ett intresse senare . 

• Tow2Mater
    seandra82 skrev 2012-11-12 16:51:55 följande:
    inte ens jag kan mitt modersmål .pappas sida. jag kan typ räkna till 10 det är de enda jag kan .
    Då är det ju inte ditt modersmål, det är bara din pappas modersmål, och du skulle inte vara aktuell for den typ av undervisning. Modersmål är det om man talar det typ hemma.
  • mikroE

Om han har problem i skolan kanske det kan vara värt att låta honom slippa den undervisningen om han ändå inte är motiverad. Kanske kan ni prata med skolan och höra om ni kan göra paus till nästa år? Jag vet inte hur det är i din sons skola men när jag har jobbat på skolor så har modersmålsundervisningen varit åldersblandad och väldigt individanpassad och är det likadant på din sons skola så kan han ju inte komma efter i ämnet även om han skippar undervisningen resterande delen av läsåret. Om det inte går att göra så skulle jag låta honom slippa även om jag tycker att modersmålsundervisning är något värdefullt och bra för det är ändå inte något man måste läsa. Jag kan jämföra med min bror som i tonåren vägrade att bära tandställning efter något år trots att han ännu behövde det för att få ett bra bett. Tandläkaren vägrade sätta in ny tandställning mot min brors vilja trots att mamma ville att han skulle ha det och både mamma och tandläkaren såg det som det bättre alternativet men hans rätt till självbestämmande fick ta överhanden. 'Det kanske inte är samma sak men det har det gemensamma att det inte är något som är livshotande att avstå från och därigenom är kanske det bäst att lyssna på sonen.

• place

Hemma så pratar jag och pappan spanska med honom, vi är båda från chile. Så språket får han ju flytande hemma. Jag hade tänkt att låta honom slippa och att jag själv kan ta tag i undervisningen hemma. Det kan vara ett alternativ, då kanske det blir roligare.

Tack för era svar....ibland känns det skönt att lösa vad andra har att säga om sin egna problem....tack så mycket ??

Svar på tråden min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning