min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning
Om han har problem i skolan kanske det kan vara värt att låta honom slippa den undervisningen om han ändå inte är motiverad. Kanske kan ni prata med skolan och höra om ni kan göra paus till nästa år? Jag vet inte hur det är i din sons skola men när jag har jobbat på skolor så har modersmålsundervisningen varit åldersblandad och väldigt individanpassad och är det likadant på din sons skola så kan han ju inte komma efter i ämnet även om han skippar undervisningen resterande delen av läsåret. Om det inte går att göra så skulle jag låta honom slippa även om jag tycker att modersmålsundervisning är något värdefullt och bra för det är ändå inte något man måste läsa. Jag kan jämföra med min bror som i tonåren vägrade att bära tandställning efter något år trots att han ännu behövde det för att få ett bra bett. Tandläkaren vägrade sätta in ny tandställning mot min brors vilja trots att mamma ville att han skulle ha det och både mamma och tandläkaren såg det som det bättre alternativet men hans rätt till självbestämmande fick ta överhanden. 'Det kanske inte är samma sak men det har det gemensamma att det inte är något som är livshotande att avstå från och därigenom är kanske det bäst att lyssna på sonen.