Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

    min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning

    Tow2Mater skrev 2012-11-12 16:39:29 följande:

    Om barnet kämpar i skolan kan det ju vara mer negativt än positivt med ytterligare ett ämne med sina krav. Modersmål kan ni ju jobba med hemma istället, utan storre direkta krav mer än vad barnet klarar av. Får han/hon grunderna av er, kan han/hon ju senare lära sig mera på eget bevåg den dag han/hon själv vill. Modersmålsundervisningen i skolan är ju ingen mirkelkur.


    Tvärtom. Modersmålet kan hjälpa de som har kämpigt med andra ämnen. Det är dessutom nödvändigt för att nå hög nivå i svenskan.

    Dock känner jag att ett tvång kan ställa till det. Kanske kan ni pausa ett tag och sen ta upp det igen. Fast samtidigt behöver det ju vara fler som läser det senare också, alternativt vara ett officiellt minoritetsspråk för att ni säkert ska få undervisning. Så det beror ju lite på vad det är för språk.

    // Lärare i svenska som andraspråk
  • Royalle
    sextiotalist skrev 2016-01-25 09:26:37 följande:

    Är det spanska, men vad är problemet, inom ett eller två år så kan han välja spanska som ett tillvalsspråk och då kommer han ha ett ämne som han verkligen fixar.

    Så vänta, han kommer få ett ämne där han kan glänsa, är han inte värd det?

    Visst, det kommer vara jätteenkelt för honom i slutet, men han får grammatiken och han kommer även då få lära sig den europeiska spanskan.


    Det är inte samma ordförråd i spanska som främmande språk och spanska som modersmål. Det skiljer en hel del mellan modersmål och främmandespråk.
  • Royalle
    sextiotalist skrev 2016-01-25 10:12:22 följande:

    Det är ju samma språk, men visst kan ordförrådet se lite annorlunda ut, speciellt mellan den europeiska och latinamerikanska spanskan. Men de flesta orden är ju väl lika.

    Men du menar att det språket man lär sig i skolan har inget med det språket som pratas i landet?


    Jag säger inte att de inte har med varandra att göra utan att det skiljer mellan skolspråk och modersmål hur och vad man ska lära sig. Tänk på att barnet redan kan en hel del och ska in i en nybörjargrupp. Hemma lär man sig ett visst ordförråd medan man för att kunna arbeta eller studera vidare behöver kunna ett annat.

    Ett främmandespråk blir aldrig lika hög nivå som ett modersmål.

    Det handlar alltså inte om huruvida det är samma språk utan snarare på dimensioner i språket. Är man nyfiken kan man gå in och jämföra styrdokumenten mellan spanska som främmmandespråk och modersmål. De finns på skolverkets hemsida.
  • Royalle
    nevermind skrev 2016-01-25 11:02:29 följande:

    TS, du skriver ju själv att det skulle bli katastrof??
    Talar ni inte modersmålet hemma?


    Om man inte har ett aktivt modersmål hemma så får man inte modersmålsundervisning.

    Det spelar egentligen ingen roll om man talar språket hemma eller inte, det behöver befästas skriftligen också, så att man kan läsa och analysera på sitt modersmål annars missar man en hel del. Språket man talar hemma är heller inte samma som det språket man lär sig genom undervisning. 

    Tänk er vad ni använder för ordförråd hemma, vilka teman, och även mängden ord. Ofta använder man samma ord om och om igen och teman hemma handlar mest om sånt som ligger en närmast. Man använder inte skolspråk hemma. 

    Jag har elever som talar modersmålet hemma och svenska i skolan. De kan säga de olika maträtterna de äter på sitt språk men inte på svenska, likaså kan de analysera en bok hyfsat på svenska men inte på deras modersmål. För att analysen ska bli djupgående och korrekt behöver de kunna göra samma på sitt modersmål annars får de inte med känslan i analysen. 

    För att komma så nära infödd nivå som bara är möjligt i svenskan när man har det som andraspråk så behöver man vara född här eller komma inom de första tre åren och ha ett fungerande förstaspråk
    Om man har en förälder från Sverige och en från ett annat land bör dessa prata sina egna modersmål med barnen så att barnen får två förstaspråk. 

    Sen vet jag av egen erfarenhet att i den åldern som TS barn är i så brukar många vilja ta en paus. Dels för att det är svårt i övriga ämnen (SO brukar ställa till en hel del i femman) och dels för att man kanske tycker att modersmålsundervisningen är onödig. Man ser ingen direkt effekt av den ännu. Då brukar jag tycka att det är bättre att pausa (MEN att vara tydlig för barnet att det är en paus och att det tas upp igen och helst då bestämma en tid). Annars är risken att barnet ändå inte utvecklas. 

    Det var inte meningen att göra mig så långrandig, men jag får ofta själv frågor som handlar om just detta; hur viktigt är det att gå på modersmålsundervisningen egentligen? 
Svar på tråden min 11-åring vägrar gå på modersmålsundervisning