nevermind skrev 2016-01-25 11:02:29 följande:
TS, du skriver ju själv att det skulle bli katastrof??
Talar ni inte modersmålet hemma?
Om man inte har ett aktivt modersmål hemma så får man inte modersmålsundervisning.
Det spelar egentligen ingen roll om man talar språket hemma eller inte, det behöver befästas skriftligen också, så att man kan läsa och analysera på sitt modersmål annars missar man en hel del. Språket man talar hemma är heller inte samma som det språket man lär sig genom undervisning.
Tänk er vad ni använder för ordförråd hemma, vilka teman, och även mängden ord. Ofta använder man samma ord om och om igen och teman hemma handlar mest om sånt som ligger en närmast. Man använder inte skolspråk hemma.
Jag har elever som talar modersmålet hemma och svenska i skolan. De kan säga de olika maträtterna de äter på sitt språk men inte på svenska, likaså kan de analysera en bok hyfsat på svenska men inte på deras modersmål. För att analysen ska bli djupgående och korrekt behöver de kunna göra samma på sitt modersmål annars får de inte med känslan i analysen.
För att komma så nära infödd nivå som bara är möjligt i svenskan när man har det som andraspråk så behöver man vara född här eller komma inom de första tre åren
och ha ett fungerande förstaspråk.
Om man har en förälder från Sverige och en från ett annat land bör dessa prata sina egna modersmål med barnen så att barnen får två förstaspråk.
Sen vet jag av egen erfarenhet att i den åldern som TS barn är i så brukar många vilja ta en paus. Dels för att det är svårt i övriga ämnen (SO brukar ställa till en hel del i femman) och dels för att man kanske tycker att modersmålsundervisningen är onödig. Man ser ingen direkt effekt av den ännu. Då brukar jag tycka att det är bättre att pausa (MEN att vara tydlig för barnet att det är en paus och att det tas upp igen och helst då bestämma en tid). Annars är risken att barnet ändå inte utvecklas.
Det var inte meningen att göra mig så långrandig, men jag får ofta själv frågor som handlar om just detta; hur viktigt är det att gå på modersmålsundervisningen egentligen?