Inlägg från: Gudasänd |Visa alla inlägg
  • Gudasänd

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Gudasänd skrev 2013-02-14 16:29:58 följande:
    Avundsjukan på Guds överhöghet gjorde att vissa av oss själar ville imitera Honom, och det är endast här i den Gudsförgätna materiella världen (Guds baksida) som man kan leka Gud... Skäms
    Medan själarna i den andliga världen (Guds framsida) aldrig tvingas att födas och dö...
  • Gudasänd
    Kajsagumman skrev 2013-02-15 09:55:11 följande:
    Det beror väl också lite på hur man ser på det. En ganska egoistisk syn enligt mig. Du anser att du är du och ditt. Men faktum är ju att vartenda cell och atom och material som du består av har existerat sedan universums start. Vattnet du dricker och som du till stor del består av är samma vatten som en dinosaourie en gång drack och bestod av.

Allt du består av skapades en gång för biljoner år sedan i födseln av en stjärna. Och den dagen du dör så kommer alla beståndsdelar du består av fortsatt att existera i denna värld. 

Om det inte är just precis motsatsen av en dödens planet, eller universum för den delen,  så vet jag inte vad som är?! 
    Du begår det fatala misstaget att förväxla det eviga jaget/själen/anden/subjektet/individen/medvetandet med den temporära dödsdömda köttkostymen som du går omkring och bär på... Gråter
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-02 16:17:25 följande:
    Eller så är det du som blandar ihop sagor och myter med en faktiskt beskrivning av hur världen ser ut...
    Vad är den faktiska beskrivningen?

Definiera "själ", så ska vi se om du definierar det som våra lexikon gör...
  • Gudasänd
    Kajsagumman skrev 2013-03-05 12:44:08 följande:
    Jasså du... och vart finns beviset att själen i den bemärkelse existerar? Och vad är själen då egentligen?

Och varför är "själen" i bemärkelsen av att vara en biljon nervtrådar som skapats och är ihopkopplade på ett helt unikt sätt i just min hjärna mindre fantastiskt än "själen" i en förståelse av någon form för helig ande som är separat från min kropp och hjärna? 
    JAGET-ANDEN-SJÄLEN är ägaren, SUBJEKTET, den som ÄGER!

KROPPEN är ägodelen, OBJEKT, det som ÄGS!

Själ/Ande = Den medvetna levande personliga oföränderliga eviga andliga individen (andlig energi), själva subjektet i objektet, som utgörs av den omedvetna livlösa opersonliga temporära materiella kroppen (materiell energi).

Ägaren är alltid skild från objekten som den äger...

En ägodel kan aldrig äga sig själv, vilket ju bevisar att vi inte är kroppen eller hjärnan, utan själva själen, dvs vårt medvetna upplevande Jag!

web.comhem.se/abzu/dokument/fakta.html

JAGET-ANDEN-SJÄLEN = Medveten och den som upplever = ANDLIG ENERGI, levande varelsen, subjektet!

KROPPEN = Omedveten och det som upplevs = MATERIELL ENERGI, föremål, objekt!

Vi själar ingjuts i äggcellen vid befruktningsögonblicket!

Utan själ, ingen celldelning!

Vi är alltså själen, vi som lever i våra jordiska kroppar; utan oss själar, inget liv i kroppen!

g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml
    en.wikipedia.org/wiki/Soul
    sv.wikipedia.org/wiki/Själ

Utan själ, inget själsligt, inga själsförmögenheter!

Utan själ, inget själsligt lidande!

Utan själ, ingen själavård!

Utan själ, ingen sorg i själen!

Utan själ, inga sår i själen!

Ögonen är själens spegel!

"En sund själ i en sund kropp", hur förklaras det utan själen?

I själ och hjärta tror jag att du håller med mig!  Solig
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-18 21:19:05 följande:
    Ett lexikon innehåller också definitionen av "jultomten", det är inte ett belägg för att han är verklig.
    Visste du inte det?
    Är du en själlös individ?

Ja eller nej?
  • Gudasänd
    Anonym (...) skrev 2013-03-19 08:19:46 följande:
    Nån har säkert redan sagt detta men.  Borde inte austroaterna som åker ut i rymden se att det är jorden som åker runt solen. man bör ju se det på ett helt annat sätt än att stå på jorden och åka med.
    Hade det varit sant att det är jorden som åker runt solen, så skulle vi för länge sen ha bombarderats med såna bilder, som bevis för heliocentrismen...men icke...  Cool 
  • Gudasänd
    Anonym (...) skrev 2013-03-19 08:19:46 följande:
    Nån har säkert redan sagt detta men.  Borde inte austroaterna som åker ut i rymden se att det är jorden som åker runt solen. man bör ju se det på ett helt annat sätt än att stå på jorden och åka med.
    ...alltså åker vi inte med, vi är de facto stationära, och det är  Solig som åker runt jorden, vilket vi dagligdags kan åse med våra egna korpgluggar...
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-19 07:17:56 följande:
    Har jultomten någon gång besökt dig?

Ja eller nej?
    Vad har din jultomte med själen att göra?
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-20 16:46:02 följande:
    Du bad om en definition av själen från ett lexikon som ett argument för att den är verklig. Eftersom det står om tomten i ett lexikon måste han ju också vara verklig. Vi jularna brukar jag se jultomtar, har du sett själen?
    Som ett argument för att den är verklig?

Jag vill bara att du definierar själen för oss, tack!

Så vi får se om du har samma definition på själen som det allmänt vedertagna...  Cool

Apropå din jultomte, så har jag samma definition som lexikonen, "sagofigur i form av en gammal man med vitt skägg och röd toppluva".

• Gudasänd
    Agnostino skrev 2013-03-20 16:46:16 följande:
    Nej, ingen astronaut har färdats så långt ut att det gör någon skillnad mot att stå på jorden och åka med. Däremot har vi bilder från rymdsonder som visar solsystemet så gott det går från sådana avstånd. Googla "pale blue dot" så får du se några av de mest avlägsna bilder på jorden som finns. Detta kommer dock inte övertyga en geocentriker men det är fascinerande bilder ändå.
    Inte gör någon skillnad?

Det skulle visst visa skillnad på om det är jorden eller solen som åker!

Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?