Kajsagumman skrev 2013-08-13 09:58:13 följande:
Jomen du, vi har ju varit igenom det där - och det stannade vid att du inte kunde ge en enda trovärdig källa eller vetenskaplig skrift som publicerat eller påstått något som var från 1900-talet. Dessutom så existerar inte någon av dessa fynd längre för undersökning, utan har mystiskt försvunnit under tidens gång.
Du kan ju vända på det och säga att det är oss "slumpteoretiker" som "slarvat bort dem", men jag kan också hävda motsatsen. För vem hade vunnit/förlorat mest på att de försvann?
Det du påstår där är med andra ord totalt otrovärdigt, och ingen av de bevis eller hänvisningar du framlägger accepteras av majoriteten.
Så jo du.., i min värld så är det totalt ur det blå.
Läste i övrigt en intressant artikel idag jag gärna hade fått ditt input på:
www.aftonbladet.se/nyheter/article17283975.ab
Där det fastställs i 63 studier som pågått i nästan 100 år, att det är fastställt ett samband mellan låg intelligens och Gudstro.
Som förklaring till sambandet presenterar man att intelligenta människor kan vara mindre benägna att vara religiösa då de förknippar sig med idéer som rör självkontroll.
Man är även självkritiska till vad man hittat, och menar att man endast definierat intelligens som en analytisk förmåga – att resonera, planera, lösa problem, abstrakt tänkande och att kunna förstå komplexa idéer
Jag kan ju inte annat än att framhäva detta som ytterligare bevis för det JAG hävdar, nämligen att jag menar att du totalt själv- och källkritiskt accepterar de "bevis" som framläggs för dig, utan egenskap för att själv resonera och analysera sannolikhet och skapa dig egna uppfattningar.
Igen - det handlar inte om att man avvisar allt som sägs eller påstås om Gud och allt runt omkring, men det handlar om att man presenterar sin egna uppfattning som visar på att man bedömt, vägt och analyserat saker i sitt egna huvud och i sin egna värld. Och också att man är tydlig med att det man väljer att TRO på är just TRO, och inte något som är bevisat så länge det inte är det. Så länge inte majoriteten accepterar beviset.
Och det, Gudasänd, ser jag INTET av i det du skriver. Så nej, du är nog inte den skarpaste kniven i lådan.
Som jag svarat dig tigare, så var lejonparten av dessa sensationella fynd publicerade i en massa olika väl ansedda vetenskapliga publikationer!
Du har ju dessutom fått både år och volym på de tidskrifter det gäller!
Varför ateister i dagens värld i genomsnitt har högre materiell IQ än teister?
Givetvis pga den hårda ateistiska indoktrineringen som genomsyrar de högre läroanstalterna världen över, vilket orsakar att folk blir andligt obildade, andligt blinda och ignoranta!
De som författar läroböckerna till universitet och högskolor är oftast fullblods-ateister som inte nämner Gud med ett endaste ord i sin litteratur. Rektorer och folk i universitetsledning är också i allmänhet ateister, vilka inte beställer in kurslitteratur där Gud nämns!
Inte undra på att de "högre utbildade" indoktrineras till att bli fullblods-ateister...
TRAGISKT !!!
Bland stora vetenskapsmän dominerar ateismen, eftersom hög materiell intelligens har en tendens att föda hybris och uppblåsthet, vilket blockerar de andliga förmågorna, förmågor som kan påvisa andra än de kausala kopplingarna i världen och därmed indikera att materialismen inte är den absoluta sanningen, utan bara ett synsätt och därtill ett mer ofullständigt synsätt än det människan ägde före "upplysningen".
Människan har vunnit i materiell precision men tappat i helhetsblick och andlig IQ de senaste århundradena!
Andlig IQ är mycket viktigare och värdefullare än materiell IQ!
Vad hjälper det att vara intelligent materiellt sett, när man inte ens kan greppa skillnaden mellan kropp och själ, skillnaden mellan materia och ande?
Att inte fatta hur vi själar ska gå till väga för att befria oss ur materiens hårda grepp, ur återfödelsens fördömda kretslopp, är ett bevis för att man är andligt ignorant!
Eller hur?