Inlägg från: Gudasänd |Visa alla inlägg
  • Gudasänd

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Simon 681 skrev 2012-12-01 03:16:05 följande:

Jepp. Erkänn. Vissa experter på att lura folk har, som Derren Brown, har sagt "om någon frågar mig om jag luras så svarar jag ja".

Härmed frågar jag dig, Gudasänd: Är du fejk? 
    Om jag skulle vara fejk, så skulle samtidigt alla världsreligioner och stora vetenskapsmän vara fejk!  Skrattande

Kristendomen och Bibeln stödjer den heliga geocentriska kosmologin:

hypertextbook.com/eworld/geocentric.shtml
    www.geocentricity.com/conference/Frank/epicycle_conference_bible_2_final.pdf
    www.scribd.com/doc/37372772/Necessity-is-the-Mother-of-Invention-The-Geocentric-Universe

Islam och Koranen stödjer den heliga geocentriska kosmologin:

mando2u2003.blogspot.se/2010/07/seven-heavens-seven-earths.html
    wikiislam.net/wiki/The_Geocentric_Qur%27an (tolkat av heliocentriker)
    www.fixedearth.com/koran.html

Judendomen stödjer den heliga geocentriska kosmologin:

en.wikipedia.org/wiki/Seven_Heavens
    people.ucalgary.ca/~elsegal/Shokel/891103_7th_Heaven.html

Buddhismen stödjer den heliga geocentriska kosmologin:

web.ccsu.edu/astronomy/tibetan_cosmological_models.htm
    www.kalacakra.org/calendar/kc_model.htm

Hinduismen stödjer den heliga geocentriska kosmologin:

www.unitedindia.com/cosmology.htm
    www.veda.harekrsna.cz/planetarium
    krishnascience.info/1_UNI_1.html

Nordiska asatron stödjer den heliga geocentriska kosmologin:

sv.wikipedia.org/wiki/Midg%C3%A5rd
    sv.wikipedia.org/wiki/Yggdrasil

”Jag har kommit till övertygelsen att jordens rörelse inte kan detekteras med något optiskt experiment.”

”Båda koordinatsystemen [geocentrismen och heliocentrismen] kan användas på likvärdiga grunder. De två meningarna: "Solen är i vila och jorden rör sig", eller "Solen rör sig och jorden är i vila", innebär helt enkelt bara två olika konventioner i fråga om två olika koordinatsystem.”

”Man behöver inte betrakta centrifugalkraften som härrörande från jordens rörelse. Man kan lika gärna förklara den som en reaktion på avlägsna massors rotationseffekt på jorden, varvid jorden betraktas som vilande.”

”Det finns en fullkomlig hjärna bakom fysikens alla lagar.”

”Jag vill veta hur Gud skapade denna värld. Jag är inte intresserad av de olika fenomenen, de olika ämnenas spektrum. Jag vill veta Hans tankar, allt annat är bara detaljer.”

- Albert Einstein

”Att världssystemets centrum är orörlig tillstås av alla, fastän vissa hävdar att det är jorden, andra att det är solen, som är fixerad i detta centrum.”

”Gravitationen förklarar planeternas rörelser, men den kan inte förklara vem som satte planeterna i rörelse. Gud regerar över allting och vet allt som gjorts eller kan göras.”

”Detta det mest storslagna system av sol, planeter och kometer, kan bara ha utgått från en intelligent och mäktig varelses styrning och vägledning.”

- Isaac Newton

”Det Kopernikanska systemets falskhet bör inte på något sätt ifrågasättas. Framför allt inte av katoliker, eftersom vi har den heliga skriftens orubbliga belägg, tolkad av de mest lärda teologer, vars konsensus ger oss visshet om jordens stabilitet, belägen i centrum, och solens rörelse runt jorden.”

- Galileo Galilei

”Vi vet att skillnaden mellan en heliocentrisk och en geocentrisk teori är en av relativ rörelse enbart, och att en sådan skillnad inte har någon fysisk betydelse.”

”Vetenskapen är idag låst i paradigmer. Alla håll och kanter blockeras av felaktiga trosföreställningar, och om man försöker få något publicerat i en tidskrift idag, stöter man på ett paradigm, och redaktörerna avvisar en.”

- Fred Hoyle

”Alla dessa bevis, att universum ser likadant ut oavsett i vilken riktning vi tittar, tyder på att det är något speciellt med vår position i universum. Framför allt tycks det som, om vi observerar att alla andra galaxer rör sig bort från oss, att vi måste vara i universums centrum.”

”Antingen har vi misslyckats med att se 99% av universum, eller så har vi fel om hur universum började.”

- Stephen Hawking

”Uppenbarligen har det ringa betydelse om vi ser på jorden som snurrande kring sin axel, eller om vi ser det i vila medan fixstjärnorna roterar kring jorden. Geometriskt är det fråga om exakt samma fall av relativ rotation av jorden och fixstjärnorna med avseende till varandra.”

- Ernst Mach

”En sådan förutsättning skulle innebära att vi intar en unik position i universum, analogt på sätt och vis med den urgamla uppfattningen om en central jord. Denna hypotes kan inte motbevisas, men det är ovälkommet och skulle endast godtas som en sista utväg för att rädda själva fenomenet [rödförskjutning].”

- Edwin Hubble

Den heliga geocentriska kosmologin har alltså, förutom den empiriska vetenskapen, även allas vår Skapare på sin sida, då den stöds av av all världens religioner, inklusive vår egna gamla nordiska asatro. Inte illa.

Solig   Solig     Solig
  • Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-12-01 08:09:23 följande:
    Galileo Galilei tog tillbaka sina påstående om heliocentrism under hot om tortyr och mord (av en kyrka som inte ville diskutera).  
    Stämmer icke!

Citatet du fick var från hans allra sista levnadsår, och innan det så hade han INTE avsagt sig heliocentrismen!
  • Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-12-01 22:05:55 följande:
    Så vad hände i hans liv 1632?
    Galileo dog den 8 januari 1642.

Innan det så tog han sitt förnuft till fånga, vilket bevisas i en brevväxling som han hade med en forskarkollega:

”Det Kopernikanska systemets falskhet bör inte på något sätt ifrågasättas. Framför allt inte av katoliker, eftersom vi har den heliga skriftens orubbliga belägg, tolkad av de mest lärda teologer, vars konsensus ger oss visshet om jordens stabilitet, belägen i centrum, och solens rörelse runt jorden.”  Solig

- Galileo Galilei, 29 mars 1641  

• Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-12-02 14:50:29 följande:
    Så han tog inte avstånd från heliocentrismen, efter att ha blivit utsatt för inkvisitionen och hotad med tortyr 1632? Vill bara veta om du ignorerar historia också.
    Nej, han tog inte avstånd från heliocentrismen innan 1641! Flört
  • Gudasänd

.
    Galileo tog till sist sitt förnuft till fånga...  Solig

Simon 681 skrev 2012-12-02 15:11:17 följande:

"I held, as I still hold, as most true and indisputable, the opinion of Ptolemy, that is to say, the stability of the Earth and the motion of the Sun."  Galileo's renunciation of Copernicanism ended with the words, "I affirm, therefore, on my conscience, that I do not now hold the condemned opinion and have not held it since the decision of authorities....I am here in your hands--do with me what you please." 

Vid rättegången mot GG 1633. law2.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/galile...

Såvitt jag förstår är 1633 tidigare än 1641.   
    www.galileowaswrong.com/galileowaswrong/samples/PDF%20Chapter%201%20Sample.pdf

Galileo’s Conversion to Geocentrism

Although it will certainly come as a shock to
    most people, one very important reason we argue
    against heliocentrism is that we are revealing the
    wishes of none other than Galileo himself.

Unbeknownst to almost every modern reader, and
    even most historians, is the fact that just one year
    prior to his death Galileo made it very clear to his
    former allies where he now stood on the subject of
    cosmology.

On the 29th of March 1641, Galileo
    responded to a letter that he received from his
    colleague Francesco Rinuccini, dated the 23rd of
    March 1641, containing discoveries made by the
    astronomer Giovanni Pieroni concerning the parallax
    motion of certain stars, from which both Rinuccini
    and Pieroni believed they had uncovered proof of the
    heliocentric system.

Rinuccini writes to Galileo:

"Your Illustrious Excellency, Signor
    Giovanni Pieroni has written to me in
    recent months telling how he had clearly
    observed with an optical instrument the
    movement of a few minutes or seconds in
    the fixed stars, but with just that level of
    certainty that the human eye can attain in
    observing a degree. All this afforded me the
    greatest pleasure - witnessing such a
    conclusive argument for the validity of the
    Copernican system! However, I have felt
    no little confusion because of something I
    read a few days ago in a bookshop. I
    happened to look at a book that is just now
    on the verge of being published. According
    to the author, if it were true that the sun is
    the center of the universe, and that the
    Earth travels around it once every year, it
    would follow that we would never be able
    to see half of the whole sky by night,
    because the line passing through the center
    and the horizons of the Earth, touching the
    periphery of the great orb, is a cord of a
    piece of the arc of the circle of the starry
    heavens, the diameter of which passes
    through the center of the sun. And since I
    have always believed it to be true - not
    having personally witnessed it - that the
    first [star] of Libra rises at the same
    moment as the first [star] of Aries sets, my
    limited intelligence has been unable to
    arrive at a solution. I therefore implore you,
    in your very great kindness, to remove this
    doubt from my mind. I will be very greatly
    obliged to you. Reverently kissing your
    hand, etc. Francesco Rinuccini.”

Galileo, not being particularly moved by the
    assertions, writes this surprising response to
    Rinuccini:

"The falsity of the Copernican system should
    not in any way be called into question,
    above all, not by Catholics, since we have
    the unshakeable authority of the Sacred
    Scripture, interpreted by the most erudite
    theologians, whose consensus gives us
    certainty regarding the stability of the
    Earth, situated in the center, and the motion
    of the sun around the Earth. The
    conjectures employed by Copernicus and
    his followers in maintaining the contrary
    thesis are all sufficiently rebutted by that
    most solid argument deriving from the
    omnipotence of God. He is able to bring
    about in different ways, indeed, in an
    infinite number of ways, things that,
    according to our opinion and observation,
    appear to happen in one particular way. We
    should not seek to shorten the hand of God
    and boldly insist on something beyond the
    limits of our competence…. D’Arcetri,
    March 29, 1641. I am writing the enclosed
    letter to Rev. Fr. Fulgenzio, from whom I
    have heard no news lately. I entrust it to
    Your Excellency to kindly make sure he
    receives it.”

Search as one might, few today will find Galileo’s
    retraction of Copernicanism cited in books or articles
    written on the subject of his life and work. Fewer still
    are those in public conversation about Galileo who
    have ever heard that he recanted his earlier view. The
    reason is, quite simply, that the letter has been
    obscured from the public’s eye for the last four
    centuries.

As Galileo historian Klaus Fischer has
    admitted: “The ruling historiographers of science
    cannot be freed from the reproach that they have read
    Galileo’s writings too selectively.” Fortunately,
    Galileo’s retraction managed to escape censorship
    and find its way among the rest of his letters in the
    twenty-volume compendium Le Opere di Galileo
    Galilei finally published in 1909 with a reprint in
    Florence in 1968.
  • Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-12-02 17:56:24 följande:
    Jo, men om han hade levt under hot om tortyr och död sedan 1632 betyder inte det han sa 1641 nödvändigtvis a tt han tycker så. 1632 är nämligen tidigare än 1641. Du håller väl i alla fall meg om enkel matte? 1641 - 1632 >0? Jag skulle också förneka heliocentrism, även i privata brev om jag hade själ att tro att en extremt mäktig organisation skulle döda mig långsamt om de fick reda på att jag inte tyckte så. Han hölls under husarrest och hade all anlendningt att tro att samma inkvisition som hotat honom med tortyr och död 1632-33 också läste hans brev. 

Återigen: Vad hände i GGs liv 1632-33?   
    Men vad var det då som skulle ha fått honom att skriva detta uppseendeväckande brev 1641?

Skulle han inte torteras?

• Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-12-02 21:44:07 följande:
    Vad är det som är svårt att förstå?

1. Du sade att han inte tog avstånd från heliocentrism förrän 1641. Kan du erkänna att detta är fel och att han tog avstånd från heliocentrism redan 1633? Kom inte med någon knäpp motfråga nu utan svara enbart på om ditt påstående att GG inte tog avstånd från heliocentrismen föränn 1641 var rätt eller fel.

2. Han fick en fråga om kosmologi, hade anledning att tro att inkvisitionen läste hans utgående post och skrev ett svar som inte skulle innebära att han blev torterad eller mördad av inkvisitionen. Det är inte helt osannolikt att en hemsida som heter gallileowaswrong "glömmer" att nämna sådana faktorer.
    Jag tvivlar starkt på att han i sitt hjärta tog avstånd från heliocentrismen före 1641!

• Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-12-03 14:05:38 följande:
    Och jag tvivlar starkt att han i sitt hjärta tog avstånd från den 1641. Det är inte enda gången någon säger eller skriver något de inte menar på grund av rädsla för repressalier. Han hade antagligen en välgrundad oro för att inkvisitionen läste hans utgående post eller att detta brev skulle kunna hamna i fel händer.

Problemet är att du skrev att han inte tog avstånd från heliocentrismen först 1641, vilket inte var sant. Ingen av oss kan bedöma hans hjärta, det är bara ännu en hjälphypotes du hakar på för att slippa ha fel. 
    När jag säger "tog avstånd", så menar jag verkligen "tog avstånd"!

• Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-12-03 19:59:08 följande:
    Semantik. Du var inte där varken 1633 eller 1641 och hade ett djupt samtal med honom. Du har ingen aning om hur han kände i något av fallen.

Eller sitter du bara och gissar? 
    Vem vet?

Kanske jag var nära honom i mitt tidigare liv...  Solig

• Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-12-03 22:56:55 följande:

Fast nu trasslar du nog bara in dig. Kan du inte ens i denna fråga erkänna att du inte vet och kanske har fel?
    Jag kan inte svära att jag har fel...
Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?