• jannej

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Racer x skrev 2013-06-22 00:36:07 följande:
    ???? Tar du pengarna du skulle betalat till banken och satt in dom på ett eget konto om du hade amorterat på lånet? Blir inte banken skitsur om dom inte får sina pengar?
    Jag  minskar lånet när jag amorterar , om jag säljer lägenheten får jag mer över eftersom skulden har minskat
    Amorterar jag 100000 på ett lån som är 1000000 har jag bara 900000 kvar på lånet
     om jag väljer att inte amortera har jag fortfarande 1000000 kvar på lånet
    säljer jag lägenheten för 1200000 i första fallet har jag 300000 över
    I andra fallet då jag inte har amorterat har jag 200000 kvar
    Därför kan man se amortering som ett sparande.
    Däremot ränta på ett lån är borta för alltid,
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-22 17:14:19 följande:
    Jag hade aldrig ens velat att min sambo betalar av på min ränta (mitt bolån)! Jag vill äga mitt boende helt själv! Vill inte alls beblanda hoom i min investering alls. Tänk om han sedan får för sig att kräva att få bsstaden pga han betalat på den! Nä tack! Den är min och endast min och han rör inte mitt lån/min investeing!
    ¨Man betalar inte av sin ränta,ränta är ett pris på pengar som man får betala för att låna
    Ett kilo köttfärs har ett pris
    På samma sätt har ett lån ett pris.
    Ränteutgiften minskar inte skulden
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-22 17:22:23 följande:

Nä vem har sagt det? Ränta betalar du kalla det för vad du vill. Den är personligt förknippad med låntagaren och hans investering (bolån)!
    Men räntan minskar ju inte skulden . Oavsett hur mycket och hur länge man betalar ränta är skulden densamma.
  • jannej
    kvs skrev 2013-06-22 19:20:34 följande:
    Vad en hyresrätt kostar är ovidkommande och har ingenting med diskussionen att göra.

Nu går vi runt i cirklar igen, men båda parterna betalar precis lika mycket för sitt boende.

Det finns som sagt en viktig distinktion mellan dessa två, men vi släpper det nu. Det har ingenting med sakfrågan att göra.

Som sagt, båda betalar precis lika mycket. Sakfrågan handlar om vad som är ditt och mitt, enligt ditt resonemang skiftar det beroende på inkomster och levnadsstandard vilket låter väldigt märkligt i mina öron.

Överlag har det kanske en fråga om politisk ståndpunkt, jag får intrycket av att man hittar dig ute på vänsterkanten, har jag rätt?

Ett par flyttar in i en borätt. och bor 1 år i en borätt. den ena personen står för hela lånet och betalar räntan.
    De delar på avgiften.
    Efter ett år delar de på sig.
    person a betalar 40000 i ränta under året samt halva avgiften 24 kr. sammanlagt 64000 kr
    Person b betalar bara 24000 kr avgiften
    När de delar på sig säljer person a lägenheten för samma summa som hen gett.
    Varför ska person a betala 40000 mer för sitt boende under året

• jannej
    brainpick skrev 2013-06-23 08:57:00 följande:
    Nu kanske du köpt en billig bostadsrätt och då kanske det jämnar ut sig på annat sätt. Men hade du bott i exempelvis Stockholm där en bostadsrätt kan kosta flera miljoner, medan avgiften kan vara nästan försumbar, skulle det kunna bli så att du kommer att subventionera din killes boende. Som det nämnts tidigare i tråden kan en bostadsrätt ha 0 kr i avgift. I det fallet skulle alltså ena parten bo helt gratis, medan den andra får betala alla kostnader. Är det verkligen rättvist?

Nej det ska man kanske inte göra på en gång, men det jag menar är att räntekostnaden är som en kostnad som alla andra. Bara för att du har lån och betalar ränta, kommer inte lånen att minska.

De flesta verkar överrens om att man ska dela på kostnaden för en hyresrätt, men inte när det gäller bostadsrätt. Detta är lite märkligt tycker jag. 
    Håller helt med.
    Betala ränta minskar inte lånen.
  • jannej

För de allra flesta i storstad är ränteutgiften lika stor som avgiften till föreningen.
    Ju lägre avgift desto högre pris för borätten.
    Föreningar med väldigt låga eller ingen avgift alls kostar borätterna skjortan,

• jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 21:46:02 följande:
    Jag bor i en av de tre största städerna.
    Malmö är mycket billigare än Stockholm. priserna är de dubbla i Stockholm
  • jannej
    Racer x skrev 2013-06-23 22:10:19 följande:
    Jodå, den är helt jäkla uppåt väggarna.
    Genomsnittligt kvm. pris Malmö 18200 kr
    Stockholm 38500 kr
    Tar man de allra centralaste delarna är skillnaden ännu större
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 22:18:24 följande:

Och vad har det med ts att göra? Ju dyrare lägenhet desstu mer rättfärdigar det att sambon prejsat för dina lån/räntor?
    Men du kan ju betala räntor i 50 år utan att skulden minskar en enda krona.
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 22:41:57 följande:

Ja men ta inget lån då om det stör dig!
    Det är amorteringen som är en form av sparande och kan på sikt ge värdeökning.
    Räntan är bara en del av hyran.
    När du köpte borätten kalkylerade du med vilken månadskostnad du skulle få , avgift plus ränta.
    När banken beviljade dig lån tittade de på så att du kunde klara boendet, avgift plus ränta
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?