• jannej

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Lilje skrev 2012-11-14 07:15:05 följande:
    Det är ett lån.  Det kvittar vad lånet går till, det är hennes lån, inte hans.
    Räntan får hon inte tillbaka vid en försäljning, det är en hyra. det hon amorterar kommer tillbaka om hon kan sälja utan förlust.SÄLJER hon med vinst kommer vinsten från det kapital hon ivesterat amorterat inte från räntan.
    Har hon tagit ett lån har hon investerat, en investering som kan gå både plus eller minus.
  • jannej
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 08:50:35 följande:
    Ränta är ingen hyra, det är kostnad för ett lån hon tagit för att kunna göra sin investering. En investering hon gjort själv, utan hans inblandning.
    så du menar att en villaägare oller borättägare  med ett lån på 2  miljoner bor hyresfritt.
    Räntan får man inte tillbaka vid försäljning
  • jannej
    Lilje skrev 2012-11-14 08:59:18 följande:
    Visst gör dom.  När lånet är nedbetalat fortsätter man inte betala ränta.

Räntan är en avgift för lånet, inte för huset.  Hon har själv valt att ta ett lån och investera pengarna, då får hos stå för lånekostnaden själv också.  Gör ingen skilnad vad lånet används till.
    När lånet är avbetalat betalar man givetvis ingen ränta, men fram till lånet är betalt så är räntan på huset hyran,
    Blanda inte in amorteringen den står TS för. Hon har köpt lägenheten för att få lägre hyra avgift
  • jannej
    Lilje skrev 2012-11-14 09:07:41 följande:
    Så han hjälper henne med hennes lån, men får ingenting tillbaks...känns ju bra?

Rena utgifter för boendet är en sak, men ränta på ett privat lån ingår inte i det, tycker jag.  Då borde han betala ned på hennes bil, tv och studier också, han drar jo nytta av det när dom bor ihop.
    VIisst får han tillbaka -Avgiften för lägenheten är mycket lägre än hyran för en hyresrätt
  • jannej

Exempel
    Min dotter bodde i en bostadsrätt där de hade 8500 kr i hyra.
    Sen köpte de en borätt och tog ett amorteringsfritt lån på 1 miljon.
    Efter flytten betalade de 5000 i avgift till föreningen och 2000 kr i ränta på lånet efter skatteavdrag.
    Deras sammanlagda månadskostnad blir då 7000 kr
    De fick en 1500 kr lägre månadskostnad för sitt boende

• jannej

Varför ska han ha en lägre kostnad för boendet än hon har. Hon gör ingen vinst på på räntan hon betalat in utan på sin investering och chansning som hon gjort genom att ta lån.räntepengarna är för alltid borta när banken fått dem.Genom att köpa en bostdsrätt får man en lägre hyra.

Om hon säljer sin bostadsrätt och sen köper en ny bostadsrätt oh tar var sitt lån får han ju betala ränta.
    då blir det rättvist.

• jannej
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 13:50:06 följande:
    Anledningen till att hon har högre kostnad är just att hon äger lägenheten. Varför ska han betala halva kostnaden för en investering han inte kommer att tjäna en krona på?
    Anledningen till att man tar lån och köper borätt är oftast att avgiften till föreningen är avsevärt lägre än hyran för en hyreslägenhet även fast man betalar ränta på lånen
  • jannej
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:11:51 följande:

Ja hon kan gå med vinst eller med förlust. Men bostadsmarknaden är ganska stabipl, många flyttar till Sverige samtidigt som det byggs minimalt så spår jag inga enorma förluster, tvårtom får hon nog tillbaka en bra vinst för sin insatts!
    Ja men räntepengarna är borta för alltid.
  • jannej
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 14:53:05 följan

Jag tycker att om man äger en lägenhet så betalar man lånet själv, både ränta och ev amortering, annars får man dela med sig av vinsten.
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 14:53:05 följande:

Jag tycker att om man äger en lägenhet så betalar man lånet själv, både ränta och ev amortering, annars får man dela med sig av vinsten.
    Det uppstår aldrig någon vinst på räntan man betalar. in hon.VINST kan hon eventuellt få på sin investering som hon själv betalar av genom amortering
  • jannej
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 17:40:04 följande:
    Att hon betalar ränta är ju en förutsättning för att hos ska kunna köpa lägenheten överhuvudtaget, annars hade hon ju inte kunnat låna. Det är ju hennes beslut, att köpa en lägenhet och sedan låna pengar för att kunna betala den. Hon betalar ränta för en sak som hon äger själv.
    TS kommer ju att bo mycket billigare än vad hon gör, räntan är ju inget hon får tillbaka när hon säljer lägenheten.
    Om hon har tur får hon tillbaka det hon har amorterat på lånet.
    Alla so köper villa eller borätt får räkna räntan som en hyra.
    En villaägare som tar ett lån när han köper villan får räkna räntan som en hyra, likadant är det för den som köper borätt.
    Menar du att alla Sveriges villaägare inte har någon hyra mer än driftskostnaderna FASTÄN MAN HAR DYRA RÄNTEUTGIFTER.
    RÄNTAN RÄKNAR MAN SOM HYRA.

DET ÄR PÅ INVESTERINGEN LÅNET RISKEN ATT LÅNA MAN KAN GÖRA VINST.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?