• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • jannej
    Racer x skrev 2013-06-23 23:37:02 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4nta
    Jag vet vad ränta är , jag har jobbar med ekonomi i 40 år. Ränta är helt enkelt ett pris på pengar.
    Finns inte en bank eller mäklare i hela landet som inte vet att räntan är en del av hyran på ett bostadslån
  • Racer x
    jannej skrev 2013-06-23 23:42:11 följande:
    Jag vet vad ränta är , jag har jobbar med ekonomi i 40 år. Ränta är helt enkelt ett pris på pengar.
    Finns inte en bank eller mäklare i hela landet som inte vet att räntan är en del av hyran på ett bostadslån
    Även amorteringen tydligen. Om man har pengar att göra det.
  • Solrosens
    Jag vet vad ränta är , jag har jobbar med ekonomi i 40 år. Ränta är helt enkelt ett pris på pengar. Finns inte en bank eller mäklare i hela landet som inte vet att räntan är en del av hyran på ett bostadslån

Nej ränta är ingen hyra det är en avgift på ditt lån!
  • jannej
    Racer x skrev 2013-06-23 23:44:31 följande:
    Även amorteringen tydligen. Om man har pengar att göra det.
    Amortering är ingen hyra . det är sparande
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:44:57 följande:

Nej ränta är ingen hyra det är en avgift på ditt lån!
    Du måste driva med oss som har försökt förklara eller så saknar du all logik
  • Solrosens
    jannej skrev 2013-06-23 23:47:30 följande:
    Amortering är ingen hyra . det är sparande

Det är ett negativt kapital!
  • Solrosens
    jannej skrev 2013-06-23 23:49:16 följande:
    Du måste driva med oss som har försökt förklara eller så saknar du all logik

En ränta är inte knuten till bostadsrätten! Den är knuten till dina lån. Alla behöver inte låna för att köpa sig en bostadsrätt, hur är då räntan knuten tillbostadsrätten?
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:50:48 följande:

Solrosens skrev 2013-06-23 23:50:48 följande:

Köper du en lägenhet för en miljon och amorterar ner den till noll kr äger du en lägenhet för en miljon utan lån.
    Den miljonen kan man anse som sparad.
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:52:25 följande:

En ränta är inte knuten till bostadsrätten! Den är knuten till dina lån. Alla behöver inte låna för att köpa sig en bostadsrätt, hur är då räntan knuten tillbostadsrätten?
    Köper man den kontant betalar man givetvis ingen ränta,
    Kan du inte betala räntan tar banken borätten eftersom det är den som är belånad.
    Du kan inte få blancolån med de beloppen och den räntan utan att ha borätten som säkerhet.
    Så nog är räntan bunden till borätten
    Ingen borätt inget lån
  • Racer x
    Betalar man hyra på bostadslån? Inte ens på en bostadsrätt om man ska säga som brainpick.

Nja, man räknar ut boendekostnaden för att se om man har pengar nog att ha pengar över för att leva.

Boendekostnad per månad
    Ränta+4 105kr
    Amortering+1 111kr
    Driftkostnad+300kr
    Månadsavgift+4 131kr
    Bostadsutgifter=9 647kr
    Skattereduktion-1 231kr
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?