• Butterscotch

Ska jag betala för hennes bostadslån?

1) jag uppfattar det som att vi är överens om att räntan är en del av boendekostnaden (för den som står på lånet)? 2) är vi även överens om att avgiften + el etc också är boendekostnader? Om ja, varför skulle ett sambopar inte dela på de totala boendekostnaderna, utan bara vissa delar (vi förutsätter att båda individerna har samma rätt att nyttja/använda boendet)? Inga av ovan kostnader är den inflyttande sambons ansvar, juridiskt sett. Logiskt vore då att anse att man antingen a) delar på alla kostnader oberoende av vem som har det juridiska ansvaret för detta eller b) den som är juridiskt ansvarig står för kostnaderna

• Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-17 14:26:48 följande:
    Eller så betalar man det man får ut fullt värde av, det är min logik. Eftersom båda får ut fullt värde av boende men bara den ena fullt värde av egendom måste kostnader av egendom/lån säras från de som direkt har med själva boendet att göra (om TS sambo inte vill dela ägande/lån då).

Ok, menar du att ts ska betala mindre därför att han inte får ta del i en värdeökning av egendomen? Logiskt sett vore då att göra en kalkyl efter att lägenheten sålts för att se vad det verkliga värdet av egendomen faktiskt var, och se hur stor del av det värdet som är hänförligt till den tidsperiod som samboskapet ägde rum. Med hänsyn tagen till både negativa och positiva värdeförändringar förstås. Ja, det är nog möjligt, men i mitt tycke lite krångligt. Jag tycker fortfarande att det verkar smidigast att lämna både möjlig risk och reward utanför det hela och bara inkludera de för perioden kända kostnaderna (och som bekant inkluderar jag räntan som är kopplad till lägenhetslånet). Men alla får ju göra som de vill.
  • Butterscotch

Nej förlåt, jag överdrev. Låt oss vara överens om att inte vara överens, och hoppas att ts + sambo står närmare varandra i frågan.

• Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-19 04:49:20 följande:
    Och exakt VARFÖR måsta man jämföra med en hyresrätt? Kostanden för att bo är vad den är ? oavsett vad en annan bostad kostar.     Alla som påstår att TS måste betala minst lika mycket som han hade betalat för att dela en hyreslägenhet "för att brf är billigare" måste också, i konsekvensens namn, skriva under på att om den aktuella brf:en är DYRARE än motsvarande hyreslägenhet (normalt för brf:er från 90-talet) så skulle TS sambo vara SKYLDIG att betala honom pengar.   Om nu TS ska betala lika mycket som han hade betalat om de delat en hyreslägenhet.

Nej, det vi försöker få fram är nog snarare att som sambos är det RIMLIGT att man delar lika på de totala boendekostnaderna för den lägenhet man tillsammans bestämt att samboskapet ska se i (undantag finns förstås, t ex tycker jag personligen att det i många fall är orimligt att ena parten ska betala hälften om det råder delade meningar om vilken standard man kan nöja sig med, men då är ju heller inte beslutet om vilken bostad som ska delas helt gemensamt). Att hyreslägenheter tas upp i diskussionerna är främst för att påvisa rimligheten i att inräkna räntan i de totala boendekostnaderna. Ingen har, såvitt jag vet, pratat om några MÅSTEN eller SKYLDIGHETER (förutom de som förespråkar att ränta inte är en boendekostnad).
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-19 17:26:32 följande:
    Jag tycker också det är självklart att dela kostnaderna för det man har tillsammans men så är ju inte fallet om bara den ena står för ägandet. Det enda man delar är boendet. Ränta kan man inte räkna som boendekostnad om man inte har lån för boendet. TS och TS sambo har helt olika utgångslägen.

Som sagt, jag utgår ifrån de totala boendekostnaderna, inte bara delar av dem. Ts sambo har räntekostnader, direkt relaterade till bostaden (och diskussionen om alternativkostnader har vi ju redan haft). Jag tycker att det är rimligt att se till helheten, ni tycker uppenbarligen inte det. Det är ok att tycka olika.
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-19 18:12:18 följande:
    Det är uppenbart att du inkluderar låneräntan i den sk "helheten" men du utelämnar ägandet och värdet för det så någon helhet blir det inte i mina ögon. Räntan är ju den extrakostnad TS sambo betalar för att själv äga bostaden.

Ja, eller en kostnad för att överhuvudtaget ha någonstans att bo. Det beror på hur man ser det, förmodligen skiljer sig den synvinkeln åt beroende på var man bor. Där jag bor finns det i princip inga hyresrätter att få tag på, och då blir räntekostnader en självklarhet och en nödvändighet om man vill ha tak över huvudet. Storleken på dessa kostnader kan man dock själv reglera till viss del, beroende på vilken del av staden/kommunen man väljer att bosätta sig i (stor skillnad i pris för olika geografiska delar).
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-19 18:57:58 följande:
    Nu är det ju inte så att den lokala tillgången, varken hos dig eller någon annanstans styr över hur kostnader definieras. Ej heller styrs det av att flertalet finansierar sina bostadsköp med lån. Även om 99,9% måste finansiera sitt bostadsköp med lån så räcker det med den teoretiska möjligheten att äga utan lån för att kostnaderna inte kan definieras på så sätt att lånefritt ägande är uteslutet.

Du har ju själv definierat ränta som en boendekostnad? Och har själv länkat till definitionen av alternativkostnad? Har du ändrat dig gällande dessa alltså? Och har myndigheterna också fel som räknar bolåneränta som boendekostnad? Var hittar du den definition du själv använder som boendekostnad? Är det rimligt att, om två personer nyttjar ett boende, den ena betalar mycket mer än den andre för själva nyttjandet? Gäller det resonemanget även för hyresrätter?
  • Butterscotch
    Solrosens skrev 2013-06-23 18:53:30 följande:
    Jag vill inte lura honom eller beblanda honom i mina investeringar! Det är småpengar ändå, typ någon hundralapp för räntan, ej värt mödan att lura honom.

Lura? Det är ju inte den part som betalar mindre än halva boendekostnaden som blir lurad...
  • Butterscotch
    Solrosens skrev 2013-06-23 19:00:24 följande:
    Boendekostanden delas så klart!

Dit räknar de flesta räntan (men inte amorteringen), därav min kommentar
  • Butterscotch
    Solrosens skrev 2013-06-23 19:11:32 följande:
    Nej räntan är knuten till mitt lån och min investering!

... Som i sin tur är knuten till ditt boende, eftersom boendet är säkerhet för lånet. Så länge ni båda är nöjda med ert upplägg är väl allt frid och fröjd antar jag. Själv hade jag inte gillat det upplägget, det hade blivit väldigt orättvist med tanke på boendepriserna och bristen på alternativa boendemöjligheter i min stad.
  • Butterscotch
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:17:51 följande:
    Bankerna gör sina kalkyler utifrån att ens bevilja dig lån. Någon som inte behöver låna pengar från banken behöver inte dessa kalkyler utan köper lägenheten och betalar boendekostanderna för lägenheten!

Kan man slanta upp för en lägenhet i kontanter har man istället för räntekostnader till banken en alternativkostnad i form av uteblivna ränteintäkter på sitt sparande. Bara en liten parentes, så detaljerat räknar nog inte Svensson
  • Butterscotch
    brainpick skrev 2013-06-24 09:21:59 följande:
    Ett problem kan vara att ens partner förhandlat dåligt om räntan och då kan det bli orättvist om räntekostnaderna är allt för höga. Det kanske är någon som fattat ett idiotiskt beslut och bundit räntan för en lång tid på en hög nivå.

Därför kan det vara bra att den andra parten aldrig betalar mer än en till exempel en motsvarande hyresrätt. Men om en part ska slippa räntekostnaderna kan det bli enormt orättvist kostnadsmässigt, eftersom räntan är bland dom största boendekostnaderna idag.

OBS: Detta är bara ett förslag från min sida och ingen lag. Jag försöker bara få fram så rättvisa lösningar som möjligt. Att en part ska slippa undan och bara dela på en försumbar avgift kan bli orättvist.

Fast hyresrätter tycker jag inte är jämförbara, de är ju prisreglerade på marknaden. Men man kanske kan utgå ifrån vad marknadsräntorna ligger på, alternativt räkna fram en kostnad baserad på hur man nuförtiden får räkna ut vad andrahandsuthyrning får kosta. Låter otroligt krångligt i mina öron i och för sig, men om räntan är otroligt dåligt förhandlad kanske det är ett "måste" för vissa.
  • Butterscotch

Vad krångligt det kan vara när det handlar om pengar...

En lägenhet med hög avgift och lite lån, en lägenhet med låg avgift och mycket lån, en lägenhet där lägenheten betalats kontant eller där lånet amorterats ner ordentligt... det finns så många varianter att det inte går att ta fram någon "allmängiltig formel" för hur man ska beräkna kostnaderna för den som vill bli sambo.

Jag förstår inte riktigt varför detta argumenteras överhuvudtaget. Om man vill bli sambo ser jag i princip tre alternativ: 1) den ena parten flyttar in hos den andra parten och betalar hälften av boendekostnaderna, och där ingår räntekostnaderna (om den ena parten bara betalar en liten del av kostnaderna tror jag att det är lätt hänt att den personen känner att den bor lite "på nåder", och att det är svårt att känna sig som hemma - lite som en inneboende) 2) den ena parten köper in sig i den andra partens lägenhet och betalar sedan hälften av boendekostnaderna eller 3) parterna köper en ny lägenhet tillsammans och delar sedan på boendekostnaderna.

Det är min okomplicerade syn på det hela, men sen får ju alla krångla till det så mycket som de vill förstås.

• Butterscotch
    Racer x skrev 2013-06-25 01:06:50 följande:
    Yikes, nä bostadskostnaden ffs. Amorteringen är en avbetalning av skulden. Undras om du inser hur dumt det låter att säga att man ska spara nära man ska betala av på ett lån.

Vad är dumt? Att amortering är en form av sparande?
  • Butterscotch
    FireLady skrev 2013-07-04 07:47:35 följande:
    Om ts köper en bil på avbetalning, ska hans blivande sambo betala halva lånet medan de är ihop? Även om bilen inte är hennes. Menar, den dagen de går isär så har ts sambo kvar lägenheten och ts har betalat lån för nåt han inte har kvar.

Om sambon använder bilen lika mycket som ts tycker jag att det är fullt rimligt att de delar på kostnaden för att ha bil.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?