• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Lufsan skrev 2012-11-15 01:06:58 följande:
    Öh? Nej det som kan hända i framtiden är verkligen relevant för hur de väljer att göra nu. Varför ska hon sitta och betala av lånet ensam om hennes vinst sen ska gå till ett annat gemensamt boende.
    Men vinst på ett lån man betalat själv är ju ens egen, sedan hur man använder den är ju upp till en själv.

En gemensamt införskaffad bostad är en helt annan fråga.
    Lufsan skrev 2012-11-15 01:06:58 följande:
    Vad TS syfte är? Ja det är väl rätt så tydligt beskrivet i trådstarten. Det förändrar inte min åsikt.  
    Har TS efterfrågat att andra ska bestämma? Har någon i tråden försökt bestämma åt TS?

• Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 01:13:09 följande:
    Att man ens undrar egentligen.

Tänkte du bo gratis bara för att hon tagit ett lån?Kolla vad motsvarande hyreslägenhet kostar och betala hälften i sådant fall,men skulle du varit min blivande sambo skulle JAG tänkt efter en gång till ;)!

Å nej hon behöver inte dela en eventuell vinst med dig heller såvida du inte pröjsar vad hon betalt för handpenning och sätter dig på lånet också.
    För dig är din sambo en hyresgäst alltså?
  • Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 01:27:49 följande:
    Tom:Vad menar du?Jag skrev iaf min sambo på lägenheten direkt,trots att det var min kötid.Han är ingen hyresgäst,det är hans hem och han skulle aldrig ifrågasätta hur
    Mycket han skulle pröjsa.
    Vore konstigt om,ja,säg lånet och räntan kostar henne 5000:-i månaden och avgiften 2000:- ska han bo då för en 1000:- i månaden?
    Ja, eftersom 1000:- är hälften av boendekostnaden medan de 5000:- är hennes lånekostnad.
    Varför ska han dela hennes lånekostnader om han inte får alla fördelar av lånet?
  • Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 01:33:48 följande:
    Ha ha!Ja,å han skulle hitta ett boende för 1000:-någons annanstans??Konstigt du tänker.
    Ja, 1000 spänn är orealistiskt men det är hälften av ditt exempel så även det var väl inte särskilt realistiskt.

Men om avgiften nu skulle vara 5000 spänn i månaden så blir det ju 2500:- var, även det är billigt men va fan, det är lika billigt för den man delar den kostnaden med.
  • Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 01:45:42 följande:
    Ja,alltså 2000:-är ingen konstig avgift,inte ens här i stockholm..det är lånet som drar rusar iväg.

Men oavsett,skulle han flyttat in i hennes hyresrätt skulle han fått betala utan någon vinning i det hela,men bara för att det är ett
    lån hon betalar och möjligen gör en vinst på ska han inte vara med och betala för sitt boende?
    Jo, man ska dela kostnaden för ett boende man delar, d.v.s. avgift/hyra, el, vatten, försäkring och sådant.

Man delar likväl kostnaden för lån man tagit tillsammans.

I detta fall är TS sambo ensam om lånet och ensam om att stå på bostadsrätten och får då själv stå för kostnaden men får också all vinst.

Det är valfritt för TS sambo att dela även lån och BR med TS och därmed dess kostnader.
  • Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 02:03:19 följande:
    Exakt,det är valfritt.
    Jag skulle pröjsa om jag flyttade in,och skulle nog tänka över beslutet att låta en sån snålis som ens tar upp saken flytta in hos mig.

:)
    Jag tycker det är girigt att ta betalt för något man själv behåller vinsten på sedan.
  • Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 02:14:40 följande:
    Men i dagsläget är det ju ingen vinst!
    Har det någon betydelse? Det TS sambo kan ta ställning till är om hon vill dela ägandet med TS eller ej.
    Vill hon inte dela ägandet utan stå för det själv så får hon ju också stå för den kostnaden själv.
    Så länge som de bara delar boendet och inte ägandet så är det ju boendets driftskostnader som ska delas.
    han skulle inte komma billigare undan om det var en hyresrätt de skulle komma att dela.
    Detta har ingen som helst betydelse så länge man delar på boendekostnaden.
    Personligen ser jag inte BR som en investering egentligen,man kanske aldrig ser de pengarna igen,möjligen att man kan byta upp sig i boende standard men inte mer än så.
    Köper man något som ökar i värde är det en investering rent ekonomiskt, även om det inte är det huvudsakliga syftet.
    Men alla har olika syn på saker och ting,och jag är allergisk mot snåla människor,därför blev det så provocerande :)
    Jag är också allergisk mot snåla människor och det är snålt att inte dela med sig av ägande om man delar kostnaden av det.

• Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 02:41:47 följande:
    Men ingen betalar så lite för sitt boende idag som avgiften oftast kostar,
    Jo, en som har en bostadsrätt utan lån (avbetalda lån exempelvis).
    då åker han på rejäl snålskjuts på henne i sådant fall.
    Det beror på vad man avser med uttrycket. Han bor billigt p.g.a. hennes val i hur hon löst sin bostadsfråga.
    Om han däremot hade betalat för hennes lån men inte fått del i ägandet så är det ju i så fall hon som åker snålskjuts och det mer än rejält i förhållande till första exemplet.
    Jag kan dessutom slå vad om att han inte har halva handpenningen att räcka över till henne båda skulle skrivas på lånet.El tänkte du att man kanske kan betala ut det vid framtida försäljning ;)?
    Inte heller detta spelar någon roll då ägande inte behöver delas 50/50 utan kan delas precis hur som helst, beroende på parternas vilja och förmåga att betala.

• Tom Araya
    Detta kan ju diakuteras i det oändliga egentligen utan att komma någon vart,så jag lägger punkt här.
    DU kommer ingen vart i denna diskussion när du inte kan komma med en logisk förklaring varför TS ska betala för sin sambos ägande.
  • Tom Araya
    Morcheeba skrev 2012-11-15 06:56:45 följande:
    Varför ska en sambo betala mindre än en hyresgäst?
    En sambo brukar man ha valt att flytta ihop med av kärlek, då är det väl rimligt att dela ens faktiska bostadskostnader.

Vid hyra räknar man ju in en massa annat som man aldrig räknar på i sitt eget boende.
    Finns det verkligen människor som sitter och räknar på slitage och dylikt för att ta ut kostnaden av en sambo?
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?