• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

jannej skrev 2012-11-18 22:07:23 följande:
    Varför ska TS ha en jättelåg hyra , när hon har tagit en risk och har mycket högre boendekostnad.
    För att
    a) TS har inga lån
    b) TS äger ingen del i borätten

Inse fakta att det inte GÅR att ha en rättvis kostnadsfördelning när en av de boende är ensam låntagare och ägare, man måste först ändra på det förhållandet om man vill uppnå en full ut rättvis fördelning av kostnader och tillgångar.
    Alla jag känner räknar räntan som boendekostnader och så gör myndigheter banker och mäklare
    Fortfarande gäller det bara de som har lån, inga andra.
    Det är bara det hon amorterar och resterande skuld som är insatsen i lägenheten.
    Räntan är bankens avgift för resterande skuld.

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-18 22:28:30 följande:
    Genomsnittspriset för borätter är 24381 kr/kvm i riket senaste tiden baserat på över 6000 köp
    Inte många som kan lägga upp 2.5 miljon för en lägenhet på 100 kvm.
    Man kan nästan bortse från dem som köper kontant
    Det är inte många som köper bostad på 100 kvm helt själva heller.

Det är förövrigt totalt ovidkommande hur köp finansieras rent statistiskt, ränta är vad det är i alla fall, en kostnad för lån, inget annat.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-18 22:48:10 följande:
    Visst är den en kostnad för lån. Och varför har hon lån. Med all säkerhet har hon räknat på det och har en lägre boendeutgift i sin borätt avgift och ränta sammantaget istället för att bo i hyresrätt.
    Det är ju det som är vitsen med att investera i eget boende.
    Ja det och att man i princip betalar till sig själv (amorteringen) istället för till en hyresvärd, ett värde som finns att plocka ut den dagen man vill flytta.
  • Tom Araya
    Egget13 skrev 2012-11-19 00:05:40 följande:
    "tystlängtan" - vad menar du? Klart man betalar hyra i en bostadsrätt. Jag har ägt 3 st
    Egget13 skrev 2012-11-19 00:06:54 följande:
    Och alltid fått en hyresavi från föreningen där det står vad jag ska betala.
    Nej, som BR-ägare betalar du en avgift till BR-föreningen för din del i fastighetens kostnader, det är inte hyra.
    Hyra gäller bara sådant man inte äger.
    Läs inlägg #382, 384 och 385.

• Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-19 16:56:49 följande:

Nej, det vi försöker få fram är nog snarare att som sambos är det RIMLIGT att man delar lika på de totala boendekostnaderna för den lägenhet man tillsammans bestämt att samboskapet ska se i (undantag finns förstås, t ex tycker jag personligen att det i många fall är orimligt att ena parten ska betala hälften om det råder delade meningar om vilken standard man kan nöja sig med, men då är ju heller inte beslutet om vilken bostad som ska delas helt gemensamt). Att hyreslägenheter tas upp i diskussionerna är främst för att påvisa rimligheten i att inräkna räntan i de totala boendekostnaderna. Ingen har, såvitt jag vet, pratat om några MÅSTEN eller SKYLDIGHETER (förutom de som förespråkar att ränta inte är en boendekostnad).
    Jag tycker också det är självklart att dela kostnaderna för det man har tillsammans men så är ju inte fallet om bara den ena står för ägandet. Det enda man delar är boendet. Ränta kan man inte räkna som boendekostnad om man inte har lån för boendet.

TS och TS sambo har helt olika utgångslägen.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-19 17:49:50 följande:

Som sagt, jag utgår ifrån de totala boendekostnaderna, inte bara delar av dem. Ts sambo har räntekostnader, direkt relaterade till bostaden (och diskussionen om alternativkostnader har vi ju redan haft). Jag tycker att det är rimligt att se till helheten, ni tycker uppenbarligen inte det. Det är ok att tycka olika.
    Det är uppenbart att du inkluderar låneräntan i den sk "helheten" men du utelämnar ägandet och värdet för det så någon helhet blir det inte i mina ögon.

Räntan är ju den extrakostnad TS sambo betalar för att själv äga bostaden.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-19 18:46:55 följande:

Ja, eller en kostnad för att överhuvudtaget ha någonstans att bo. Det beror på hur man ser det, förmodligen skiljer sig den synvinkeln åt beroende på var man bor. Där jag bor finns det i princip inga hyresrätter att få tag på, och då blir räntekostnader en självklarhet och en nödvändighet om man vill ha tak över huvudet. Storleken på dessa kostnader kan man dock själv reglera till viss del, beroende på vilken del av staden/kommunen man väljer att bosätta sig i (stor skillnad i pris för olika geografiska delar).
    Nu är det ju inte så att den lokala tillgången, varken hos dig eller någon annanstans styr över hur kostnader definieras.

Ej heller styrs det av att flertalet finansierar sina bostadsköp med lån. Även om 99,9% måste finansiera sitt bostadsköp med lån så räcker det med den teoretiska möjligheten att äga utan lån för att kostnaderna inte kan definieras på så sätt att lånefritt ägande är uteslutet.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-19 19:15:37 följande:

Du har ju själv definierat ränta som en boendekostnad? Och har själv länkat till definitionen av alternativkostnad? Har du ändrat dig gällande dessa alltså?
    Jag tycker att man möjligtvis kan definiera räntan som boendekostnad om man har lån kopplat till bostaden.
    Ränta är aldrig en kostnad av något slag om man inte har lån.
    Har jag uttryckt mig på annorlunda sätt ber jag om ursäkt för det.

Och har myndigheterna också fel som räknar bolåneränta som boendekostnad?
    Hittar någonstans att bolåneränta räknas som boendekostnad för andra än de som har bolån får du gärna länka till det och/eller kopiera in texten i ett inlägg.

Var hittar du den definition du själv använder som boendekostnad?
    Den finns på de flesta platser där du kan läsa om lån, ränta, bostadsköp, boendekostnader och sådant, det gäller bara att tolka informationen på rätt sätt.

Är det rimligt att, om två personer nyttjar ett boende, den ena betalar mycket mer än den andre för själva nyttjandet?
    Nej, det är inte rimligt att betala olika mycket för själva nyttjandet.

Kostnaden för nyttjandet av en lägenhet är hyra (för hyreslägenhet) + ev tillägg för el, vatten, tv, telefon, internet, försäkring eller avgift till BR-förening, (ev medlemsavgift till företag bakom föreningen, i mitt fall HSB) + eventuella tillägg för el, vatten, tv, telefon, internet, försäkring.

Eventuell lånekostnad är direkt kopplat till själva ägandet och är det som skiljer TS från TS sambo.

Gäller det resonemanget även för hyresrätter?
    Hela ägande- och lånebiten faller bort när du hyr en bostad så det finns inget att ta ställning till där.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2012-11-19 19:48:02 följande:
    Hittar någonstans att bolåneränta räknas som boendekostnad för andra än de som har bolån får du gärna länka till det och/eller kopiera in texten i ett inlägg.
    Ursäkta mig för slarvigt skrivande...
    Hittar du någonstans..."ska det vara
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-19 20:51:02 följande:
    Två personer bestämmer sig för att köpa en borätt,han får inget lån beviljat så hon tar tar lånet ensam .
    Ska han bara betala halva avgiften till föreningen och få låg boendekostnad medan hon tar både avgiften och räntan och får en mycket högre kostnad för boendet
    Om han inte får lån så kanske han heller inte har råd med det utefter sin inkomst, vilket personerna bör tänka på innan de genomför detta.

Om vi förutsätter att han kan betala lika mycket som hon kan de dela kostnaderna rakt av, inklusive ränta och amortering men då ska han också ha procentuellt ägande i förhållande till hur mycket han betalt.
    Det blir som ett lån genom henne.

Oavsett hur man löser det ekonomiska så anser jag att måste man ta ställning till ägandefrågan när sådan är aktuell (alltså inte vid hyrd bostad) och kostnaden fördelas utefter hur ägandet fördelas/avses fördelas.

Han betalar bara för boende medan hon betalar för boende och lånet som medgivit att hon kunde köpa lägenheten.
    Vill man dela kostnaden för lånet så måste man ju också dela ägandet på det som är köpt för lånet.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?