• Tonårsmamman1

Ska jag betala för hennes bostadslån?

jannej skrev 2012-11-14 16:28:42 följande:
    Det uppstår aldrig någon vinst på räntan man betalar. in hon.VINST kan hon eventuellt få på sin investering som hon själv betalar av genom amortering
    Hon betalar av sin investering genom att amortera samt betala sina räntor för lånet. Lånet hör till investeringen, inte bostadsrätten.
  • Tonårsmamman1
    Erki skrev 2012-11-14 17:21:50 följande:
    Verkar supermärkligt att den ena av två som bor och nyttjar samma bostad ska betala 6000:-/mån som inte kommer tillbaka vid försäljning medans den andra betalar 0 (räknat på lån på 2.000.00:- med ränta på 3,6%)
    Att hon betalar ränta är ju en förutsättning för att hos ska kunna köpa lägenheten överhuvudtaget, annars hade hon ju inte kunnat låna. Det är ju hennes beslut, att köpa en lägenhet och sedan låna pengar för att kunna betala den. Hon betalar ränta för en sak som hon äger själv.
  • Tonårsmamman1
    Butterscotch skrev 2012-11-15 14:24:18 följande:

De som köpt sin bostad kontant har antagligen ungefär samma alternativkostnad. En kostnad av något slag finns det hur som helst. 

sv.wikipedia.org/wiki/Alternativkostnad

För det första så köper folk inte sina lägenheter till samma pris och samma år, så nej, de flesta har inte samma alternativkostnad.  Kan skilja ganska mycket.
    Sedan gäller samma sak med alternativkostnaden som för räntan, att den tillhör den som gjort investeringen och ska då betalas av denne också. Tycker jag.
  • Tonårsmamman1
    jannej skrev 2012-11-15 14:53:13 följande:
    Börjar få ordning på tangentbordet genom att använda alt knappen och nummerkombinationer på det numeriska tangentbordet för vissa bokstäver.
    Vad bra, då slipper vi hålla för öronen när vi läser det du skriver Flört
  • Tonårsmamman1
    Butterscotch skrev 2012-11-15 17:20:58 följande:

Nu tror jag att du missförstod begreppet, alternativt min poäng. Men att det finns en alternativkostnad är du med på i alla fall?
    Jag vet att det finns en alternativkostnad, och tror inte att den är ungefär lika stor för alla.
  • Tonårsmamman1
    Jessi08 skrev 2012-11-15 18:26:50 följande:
    Fast jag undrar vilken pappa som tar ut ränta från sin dotter ;)?
    Han ville väl inte få för hög alternativkostnad.
  • Tonårsmamman1
    fjånkan skrev 2012-11-15 19:08:43 följande:
    Räntan motsvarar kanske vad han skulle ha fått av banken om han placerat pengarna där istället. Jag tycker det är helt rimligt.
    Precis. Hade han inte tagit ut ränta, hade han ju förlorat pengar.
  • Tonårsmamman1
    Jessi08 skrev 2012-11-15 19:21:55 följande:
    Ha ha vad roliga ni är ;) "hade han inte tagit räbta hade han blah blah" det är en
    Pappa och en dotter..kommer aldrig tänka i såna banor när jag får barn.Nu får ju hon inte ens tillbaka på skatten..HON förlorar stort.
    Hon förlorar ingenting. Hon har lägre ränta än banken , det står i TS. Och hon får lov att dra av räntan i deklarationen.

• Tonårsmamman1
    Jessi08 skrev 2012-11-15 21:27:32 följande:
    Förstår jag inte?Om jag lånar pengar av dig,kan jag dra av det på deklarationen??How come?Staten tjänar ju inget på det?
    Staten tjänar väl ingenting om man lånar på banken och drar av det i sin deklaration?
  • Tonårsmamman1
    Jessi08 skrev 2012-11-15 21:40:32 följande:
    Så med andra ord jag kan hitta på ett lån och dra av det i deklarationen?
    Naturligtvis inte.

Om du begär avdrag för ränta som du inte har fått kontrolluppgift på, ska du lämna uppgift om långivarens namn i inkomstdeklarationen (t.ex. under Övriga upplysningar). Om långivaren är en privatperson, ska du också lämna uppgift om dennes personnummer eller adress.

Så står det på Skatteverkets hemsida.
  • Tonårsmamman1
    Jessi08 skrev 2012-11-15 21:59:56 följande:
    Ja alltså,min sambo kan ju "låna" mig lite i till väääääääldigt hög ränta som jag sedan drar av i sådant fall?nädu,låter märkligt..
    Alltså, din sambo får ju betala skatt på sin ränteintäkt. Varför tror du att man måste uppge namn och adress alternativ personnummer på den man lånar av? För att Skatteverket ska kunna dubbelkolla.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?