Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Anonym (Milly) skrev 2012-10-10 16:30:48 följande:
    Hej! Har du varit med om att någon kvinna har haft en doula med sig, hur har det fungerat? Händer det att kvinnan inte vill att sin man ska vara med under förlossningen? 

Oh ja det har jag. Det är inte ofta kvinnor har doulor med sig men de gångerna jag varit med om det har varit fantastiskt. Doulor gör ett fint jobb. Visst sker det att kvinnor kickar ut sina män:)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-10 16:54:55 följande:
    Hej!! Tack för ditt svar,en följ fråga då om att min moder kaka gått sönder, har dom inte fått ut allt då? Dom sa att allt va borta, men små blöder/ avslag då och då ännu efter 6 v.. Har inte ont el något

Om du har skrapats bör allt vara ute. Håll koll på att blödningen inte luktar illa och att du inte får feber. Man kan blöda i 12 veckor ibland lite mer.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    sonalii skrev 2012-10-10 17:32:14 följande:
    Näe, jag tycker det är löjligt att andra barnmorskor ska kritisera denna tråd. Jag har läst heeela tråden och tycker att det är en utstickande BRA tråd bland många andra skräptrådar på familjeliv. Jag är gravid med mitt första barn, ej förlossningrädd eller har frågat nån fråga hit ännu, men ändå är det nyttigt att öppna upp detta mellan barnmorska och födare! Kommunikation is the key! Jag tar inte trådstartaren för en expert, utan för en barnmorska bland flera andra. Förstår att ni alla är olika, det finns griniga barnmorskor också, har jag förstått... Och barnmorskor som enligt min smak skulle vara bättre/sämre. Varken jag som läsare eller ts är domare. Jag tycker heller inte att ts uppger sig för att vara nån annan än den hen är, och att hen inte vinklar sina svar för att de ska låta duktiga. En bra konversation genom medlet internet helt enkelt!

Tack!!!!! Just precis det jag vill förmedla. Lycka till med kommande barnet
  • Anonym (Barnmorskan.)
    RandaPanda skrev 2012-10-10 17:32:38 följande:
    36+5, min BM verkade inte bekymrad i alla fall men det var inte länge sedan han flyttade sig från höger sida till vänster så jag tänkte att han fortfarande kanske kan flytta på sig? Förresten, fick min TENS idag och jag undrar nu om man kan skada barnet om man sätter på klisterlapparna fel på ryggen? Min BM sa att jag inte skulle använda den på magen förrän efter förlossningen, men jag frågade henne innan jag fick apparaten, tänkte nu när jag har dig på tråden så kan jag lika gärna fråga dig :)

Nej barnet är säkert kvar med huvudet ner. Att den flyttar på sig från vänster och höger kan även ske under förlossning;) Hur menar du att du klistrar på den fel på ryggen?
  • Anonym (Barnmorskan.)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-10 17:34:14 följande:
    håller med dig absolut!! Och förresten.. vad är det för fel att känna sig duktig, jag tycker det är suveränt att man kan ställa frågor här anonymt för min erfarenhet av barnmorskor är tyvärr ganska negativ, de är duktiga på att snäsa av en, inte kunna saker de borde kunna och bete sig allmänt nedlåtande.. i den här tråden har jag sett en fantastisk entusiasm för yrket och TS har inte svarat på några frågor som varit väldigt personliga utan poängterat att det är olika och att det fungerar på olika sätt...

Tack så mycket!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    sonalii skrev 2012-10-10 17:36:00 följande:
    Lustigt nog så är detta en exakt fråga som jag undrat själv sen i måndags. Min barnmorska upptäckte också att barnet låg med huvudet ruckbart nedåt. Själv är jag i v 32. Kan barnet gå och sätta sig i säte vid detta laget?

Hos oss har barnen fram till 35 veckan att vända sig rätt. Så visst har den fortfarande space att böcka omkring. Hoppas den håller håller sig på rätt med huvudet ned;)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    iMHotEP skrev 2012-10-10 17:42:21 följande:
    Barnet föddes i 35+5 och hade gbs sepsis visade det sig, hjärtljuden var 180/190 hela tiden under förlossningen. läkaren tog ett laktat prov tror jag det hette, och efter det togs beslut om försök med sugklocka rakt av. Jag är lite orolig att min nästa förlossning blir lika smärtfri och snabb, (rädd att inte hinna till förlossningen, 25 mil enkel väg.) eller är det väldigt olika? Det har gått 7 år sen förra. Inte för att det gör något att det går snabbt och smidigt, men jag vill inte gärna föda i bilen.

Jag kan tyvärr inte svara på hur det blir för dig om du föder barn igen. Men du och din mvc bm kan göra en ordentlig förlossningsplan för att du som patient ska känna dig säker. Lucka till.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Jeff skrev 2012-10-10 17:43:25 följande:
    Jag har en följdfråga på detta. Jag, förstagångsföderska, öppnade mig från 3 cm till 10 cm på en timma och hade, inte hade inte heller några pauser. Hade detta snabba förlopp något att göra med att hinnorna togs (eftersom vi behövde en skalpelektrod)? Är det vanligt att förlossningen sätter sådan raketfart efter det? BM verkade inte han en tanke på det och vägrade ge med mer än 50/50 i lustgas och sa till min man att det var vanligt att förstagångföderskor chockas av smärtan och att det var därför jag jämrade mig så mycket. Det var först när jag började krysta när narkosläkaren kom för att sätta EDA:n som hon kollande hur öppen jag var. Jag funderar lite på hur det skulle bli med en till förlossning. Jag är faktiskt nöjd med min förlossning trots att det blev så intensivt och föder gärna snabbt igen men är lite orolig för att inte hinna in om vattnet skulle gå hemma. Efter att hinnorna togs var det nämligen helt omöjligt för mig att röra mig eller prata och jag vet inte riktigt hur vi skulle få in mig i tid, speciellt då jag förstår att andra gången ofta går fortare. Jag vill verkligen inte föda hemma!  Med en sådan första förlossning, kan man komma in väldigt tidigt i förlossningsskedet nästa gång för att vara säker på att det inte plötsligt drar igång på hemmaplan? 

Visst kan förlossningen rassla till när hinnorna tas vilket det gjorde för dig. Om vattnet inte har gått under en förlossning och vi vill ha progress så brukar vi ta hål på hinnorna. Hur det blir nästa gång för dig vet jag ju inte. Som jag säger till många här inne. Gör en plan med mvc bm;) lycka till.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    ung med barn skrev 2012-10-10 17:52:29 följande:
    Hej! jag har gjort ett misstag, min bm sa att jag skulle dicka lite olja för att lindra föstoppningen... och det gjorde jag men, jag drack ricinolja och nu har jag  värkar  hela tiden.. hur ska jag gå till väga nu? jag är beräknad i januari 23. det är ca 3-4minuter mellan värkarna nu:-/

Ring förlossningen med en gång!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (...) skrev 2012-10-10 18:07:59 följande:
    När jag födde min son sprack jag från slidan till anus och jag är fortfarande inte helt återställd. Blir alla helt återställda?

Jag vet tyvärr inte om alla blir återställda efter en sfinkter tyvärr. Det tar kroppen ca 6 månader att läka ihop efter en sådan skada. Jag kan kolla upp på jobbet vad statistiken säger om detta.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!