Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
Anonym (undrar) skrev 2012-10-10 14:17:32 följande:
förra gången jag födde barn var en hel massa år sedan och jag blev då oerhört pressad av personalen både på förlossningen och på bb-avdelningen att amma. Jag upplevde inte att de överhuvudtaget lyssnade på mig när jag påpekade att jag var säker på att jag inte hade mjölk, inte ens när jag med en barnmorskas barska händer till hjälp pumpade och det enbart kom 5 ml så blev jag "trodd".. jag var ingen tonåring utan en vuxen kvinna (30+) men blev ändå kvarhållen på bb, fick ingen ersättning till bebisen och det hela slutade med att han nästan hamnade i koma, barnmorskorna ville INTE att läkaren tog blodsockret på honom men läkaren gjorde det ändå och det var extremt lågt och först då fick jag ersättning till honom...jag hade kunnat gå ner till apoteket själv och köpa men jag var rätt medtagen och orkade inte säga emot. Nu väntar jag barn igen och kommer att vara väldigt tydlig i mitt förlossningsbrev OCH muntligt att jag vill amma men på mina vilkor, funkar det inte har jag med mig egen ersättning och jag vill även åka hem så fort som det bara går (6 timmar på den förlossning jag kommer att vara på är någon slags gräns)....Hur ställer ni barnmorskor er till sådana "krav", jag är så klart medveten om att amning är det ultimata men efter förra gången, då jag inte på tre månader fick igång mjölken och fick skit från både barnmorskor och min dåvarande make så tänker jag verkligen inte slita ut mig igen, det är inte värt det så att säga. Nu är det ju olika så klart men detta är som så många andra ställen ett "amningsvänligt" sjukhus och jag känner mig oerhört orolig över att tvingas stanna kvar emot min vilja. Jag anser att ersättning är fullgod kost för en nyfödd om det inte funkar och stressen med massa personal som kommer in o sliter fram mitt bröst gjorde inte att jag mådde bättre så att säga. Detta motsäger jag mig denna gången. Hur troligt är det att vi får vara ifred och åka hem direkt (förutsatt att inget annat är galet så klart för då måste man ju stanna) PS kom inte dragande med att man har rätt att skriva ut sig själv för det var inte aktuellt, har läst mina journaler från förra gången och det stod dagligen en anteckning om att jag ville åka hem men att jag avråddes från detta.Joho du - så länge allt är väl med dig och ditt barn så får du visst fara på tidig hemgång. Hur tidigt det är på erat sjukhus vet jag inte. Hos oss måste mamma och barn stanna i 6 timmar. Ang amning så gör du som du vill. Ersättning är mat och så länge mor och barn är mätta och belåtna kan jag inte se varför det skulle vara problem att ge. Lycka till.